VYBRAT REGION
Zavřít mapu

A když začne pršet? U stavby Hyundai ani experti neví

BRNO - Ani posudky tří nezávislých expertů nedávají úplně jednoznačnou odpověď, zda automobilka Hyundai používala vhodnou a v procesu posouzení vlivu na životní prostředí schválenou technologii při stavbě dešťové kanalizace v nošovické automobilce.

12.7.2007
SDÍLEJ:

Stavba továrny Hyundai v Nošovicích - lakovnaFoto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Kvůli budování kanalizace se dostala automobilka do sporu s právníky z programu Garde Ekologického právního servisu a zatím její výstavbu přerušila.

Ekologičtí právníci uvedli, že Hyundai v rozporu se stanoviskem EIA používá při stavbě jeden z nejlevnějších potrubních systémů pro odvod odpadních vod z areálu závodu.

Posudky od státu

Podle ekologů se tak firma nesnažila použít nejlepší dostupné technologie a mohla tak poškodit půdu i podzemní a povrchovou vodu.

Posudky, které kvůli urovnání sporu zadala státní agentura CzechInvest, ale úplně jednoznačnou otázku na to, kdo má ve sporu pravdu, nedávají.

"Názory znalců na věc se někdy méně a někdy více liší," uvedl hlavní koordinátor projektu Hanuš Krejčí.

Podle jednoho ze znaleckých posudků je jednoznačně pravda na straně ekologů, další dva posudky nevylučují použití obou technologií.

Podle závěrečného shrnutí CzechInvestu je použití technologie prosazované ekology a zakotvené ve stanovisku EIA velmi vhodné, ale musí být podloženo s ohledem na chemické vlastnosti přepravované odpadní vody a s ohledem na geologické a hydrogeologické podmínky dané lokality.

"Všichni znalci se shodují v tom, že je třeba každou situaci posoudit individuálně," uvedl Krejčí.

Bez stavebního povolení

Obě strany sporu zatím posudky studují a nechtějí je nijak podrobně komentovat. Mluvčí Hyundai Petr Vaněk uvedl, že se k posudkům vyjádří v nejbližších hodinách.

Právníci Ekologického právního servisu už dříve odhalili, že Hyundai stavbu kanalizace zahájil bez stavebního povolení. Automobilka poté pokládku potrubí zastavila.

Definitivní dešťová kanalizace v továrně bude mít devět kilometrů.

Spor o výstavbu kanalizace je prvním, ke kterému došlo mezi ekology a automobilkou po uzavření průlomové deklarace a zahájení výstavby.

Deklaraci mezi státem, krajem, společností Hyundai a čtyřmi nevládními organizacemi se podařilo uzavřít v minulém roce.

Bylo to vůbec poprvé, co v Česku vznikla komplexní dohoda s nadnárodní firmou ještě předtím, než byla zahájena výstavba její továrny.

Společnost Hyundai, která staví v Nošovicích svou první evropskou automobilku, investovala v prvním roce svého podnikání v Česku do výstavby závodu více než 1,5 miliardy korun.

Zkušební provoz automobilky začne příští rok v září, zahájení sériové výroby je naplánováno na březen 2009. Výrobní kapacita by se z původních 200 tisícvozů měla od roku 2011 zvýšit na 300 tisícaut ročně.

12.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
2 17

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

Místo, kde se v berlínském parku Teirgarten scházejí mladiství prostituti.
5 7

Prodáváme se, abychom přežili, říkají mladí uprchlíci - prostituti v Německu

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies