VYBERTE SI REGION

A když začne pršet? U stavby Hyundai ani experti neví

BRNO - Ani posudky tří nezávislých expertů nedávají úplně jednoznačnou odpověď, zda automobilka Hyundai používala vhodnou a v procesu posouzení vlivu na životní prostředí schválenou technologii při stavbě dešťové kanalizace v nošovické automobilce.

12.7.2007
SDÍLEJ:

Stavba továrny Hyundai v Nošovicích - lakovnaFoto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Kvůli budování kanalizace se dostala automobilka do sporu s právníky z programu Garde Ekologického právního servisu a zatím její výstavbu přerušila.

Ekologičtí právníci uvedli, že Hyundai v rozporu se stanoviskem EIA používá při stavbě jeden z nejlevnějších potrubních systémů pro odvod odpadních vod z areálu závodu.

Posudky od státu

Podle ekologů se tak firma nesnažila použít nejlepší dostupné technologie a mohla tak poškodit půdu i podzemní a povrchovou vodu.

Posudky, které kvůli urovnání sporu zadala státní agentura CzechInvest, ale úplně jednoznačnou otázku na to, kdo má ve sporu pravdu, nedávají.

"Názory znalců na věc se někdy méně a někdy více liší," uvedl hlavní koordinátor projektu Hanuš Krejčí.

Podle jednoho ze znaleckých posudků je jednoznačně pravda na straně ekologů, další dva posudky nevylučují použití obou technologií.

Podle závěrečného shrnutí CzechInvestu je použití technologie prosazované ekology a zakotvené ve stanovisku EIA velmi vhodné, ale musí být podloženo s ohledem na chemické vlastnosti přepravované odpadní vody a s ohledem na geologické a hydrogeologické podmínky dané lokality.

"Všichni znalci se shodují v tom, že je třeba každou situaci posoudit individuálně," uvedl Krejčí.

Bez stavebního povolení

Obě strany sporu zatím posudky studují a nechtějí je nijak podrobně komentovat. Mluvčí Hyundai Petr Vaněk uvedl, že se k posudkům vyjádří v nejbližších hodinách.

Právníci Ekologického právního servisu už dříve odhalili, že Hyundai stavbu kanalizace zahájil bez stavebního povolení. Automobilka poté pokládku potrubí zastavila.

Definitivní dešťová kanalizace v továrně bude mít devět kilometrů.

Spor o výstavbu kanalizace je prvním, ke kterému došlo mezi ekology a automobilkou po uzavření průlomové deklarace a zahájení výstavby.

Deklaraci mezi státem, krajem, společností Hyundai a čtyřmi nevládními organizacemi se podařilo uzavřít v minulém roce.

Bylo to vůbec poprvé, co v Česku vznikla komplexní dohoda s nadnárodní firmou ještě předtím, než byla zahájena výstavba její továrny.

Společnost Hyundai, která staví v Nošovicích svou první evropskou automobilku, investovala v prvním roce svého podnikání v Česku do výstavby závodu více než 1,5 miliardy korun.

Zkušební provoz automobilky začne příští rok v září, zahájení sériové výroby je naplánováno na březen 2009. Výrobní kapacita by se z původních 200 tisícvozů měla od roku 2011 zvýšit na 300 tisícaut ročně.

12.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranné práce u hotelu Rigopiano, který zavalila lavina.
25

Klienti mají strach. Šéf hotelu žádal hodiny před lavinou o pomoc

Přemysl Šíma.
5

Soud se začal zabývat prodejem pozemků v pražském Zeleném údolí

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies