VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo zemědělství dotuje dlužníky

PRAHA - Miliardy korun dotačních podpor mířících každoročně kčeským zemědělcům mohou končit u podniků, které jsou v konkurzu, bankrotu, neplatí sociální pojištění čisplátky svých úvěrů - tedy u dlužníků.

22.7.2007
SDÍLEJ:

Foto:

 

Miliardy mohou skončit u podniků v bankrotu

Zpodmínek většiny žádostí o dotace totiž vypadla dřívější povinnostdoložit alespoň čestným prohlášením, že žadatel nemá vůči státu a resortním institucím pohledávky po době splatnosti.

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), který výplatu podpor provádí, tedy nemůže vědět, zdali neposílá peníze do krachující firmy. Potvrzuje to ostatně i mluvčí SZIF Vilém Frček.

"U přímých plateb ani v programech Horizontálního plánu rozvoje venkovažadatel bezdlužnost dokládat nemusí. Ovšem v Programu rozvoje venkova musí doložit čestné prohlášení, že nemá závazky vůči SZIF a ministerstvu zemědělství," uvedl Frček.

Podmínky se zmírňují

Přímé platby přitomtvoří největší objem dotací do zemědělství a programy rozvoje venkova v současné době teprve startují. Podmínky dokladování bezdlužnosti byly původně podstatně tvrdší.

"V období sociálnědemokratických vlád se ale stále změkčovaly," konstatuje soukromý zemědělec Jan Váňa z Asociace soukromého zemědělství.

Na počátku 90. let museli například podle něj žadatelé předložit i potvrzení, že se vyrovnali nebo vyrovnávají s restituenty. Tato podmínka žádostí byla následně zrušena a zůstalo potvrzení o bezdlužnosti vůči státu.

Potvrzení o bezdlužnosti bylo v dalším období nahrazeno čestným prohlášením o bezdlužnosti a v současné době již není zapotřebí ani to.

To je podle Váni chyba. "Bezdlužnost se musí jednoznačně do podmínek žádostí vrátit," tvrdí zemědělec.

Stejný názor má i předseda Svazu vlastníků půdy a soukromých rolníků František Janda. "Nelze přece dávat dotace špatným hospodářům," zdůrazňuje Janda. Podle jeho slov je současný stav výsledkem tlaku zemědělských podniků, z nichž řada je významně zadlužena.

Potřeba změny

Vyplácení dotací takovým firmám může navíc podle Jandy způsobit Českuproblémyi v Evropské unii.

Skutečnost, že je nutné s dotováním dlužníkůněco dělat, si uvědomuje i předseda zemědělského výboru parlamentu Jiří Papež.

"U takzvaných nárokových dotací původem z EU by požadavek na bezdlužnost být nemusel, unie takový dokument nevyžaduje a tak by to mohla brát jako diskriminaci našich zemědělců.Ovšem u programů, které Česko spolufinancuje z národního rozpočtu, je povinnost doložit bezdlužnost naprosto žádoucí," uvedl Papež.

Podle náměstka Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky Tomáše Douchy jeovšem právě v zemědělství velmi důležité definovat, jaké dluhy nesmí podniky mít.

Za dluhy se například nemohou považovat splácené úvěry ani splácené takzvané bezúročné půjčky nebo dlouhodobé třicetileté splátky za nákup zemědělské půdy.

22.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies