VYBERTE SI REGION

Přesun nádraží v Brně, vlakem na Ruzyni? Úřad říká ne

BRNO - Miliardová přestavba brněnského nádraží, připravovaná rychlostní silnice R52 z Brna do Rakouska nebo železniční trať na letiště v Ruzyni mají jedno společné.

1.8.2007
SDÍLEJ:

NKÚ říká: Mnohé stavby se nevyplatí. Ilustrační snímek.Foto: Martin Malý

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu jsou to stavby zařazené do strategického vládního plánu rozvoje dopravní infrastruktury v Česku (GEPARDI), které se připravují i přesto, že je jejich účel sporný. Socio-ekonomické posudky prokázaly jejich nízkou efektivitu - jinými slovy, že se peníze do nich vložené nevyplatí. Nepřinesou očekávaný efekt.

Vyhozené miliardy?

"Jde přitom o projekty, jejichž realizace vyžaduje investovat nejen miliardy, ale i desítky miliard korun," uvedl Nejvyšší kontrolní úřad ve své zprávě.

Příkladem je třeba napojení pražského letiště Ruzyně na klasickou železnici.

"To bylo zařazeno do GEPARDI, aniž by byly zajištěny příslušné analýzy. Není zatím prokázáno, že tento projekt je proveditelný a efektivnější než jiná do úvahy připadající řešení napojení letiště na kolejovou dopravu," uvedl ve své zprávě tým kontrolorů pod vedením Petra Skály.

Analýzy podle kontrolorů také ukázaly, že se nevyplatí kontroverzní přesun brněnského železničního nádraží z centra na jih města za miliardy korun.

Města totiž do celkových nákladů na přestavbu železnice a stavbu nového nádraží nezapočítala peníze nutné na výstavbu nezbytné městské infrastruktury. Pokud se dopočítají další podobné náklady, jsou projekty podle kontrolorů společensky nepřijatelné.

Boj o nádraží

O přesunu nádraží budou na začátku září znovu rozhodovat brněnští zastupitelé.

Město si totiž zadalo u společností Cityplan a dopravní fakulty ČVUT novou analýzu, která porovnala obě možné varianty.

"Nedůsledné provádění analýz výnosů a nákladů dopravních staveb, případně nerespektování jejich výsledků, vede k tomu, že se plánuje vynakládání veřejných zdrojů na přípravu a realizaci staveb, u kterých buď vůbec nebyla prokázána společenská efektivnost nebo byla vypočtena nízká," řekl prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal.

Úřady se ale brání, že posouzení socio ekonomické výhodnosti dopravních staveb je jenom jedním z kritérií. "Výsledky analýzy nelze přeceňovat," uvedlo například Ředitelství silnic a dálnic na výsledky studie o výhodnosti silnice R52 k rakouským hranicím.

Drahé stavby

Podle kontrolorů ale přípravu velkých dopravních staveb v Česku provází i další problémy. Neexistují například jednotná pravidla pro určení orientačních cen, dopravní stavby se často prodražují.

Nejvyšší kontrolní úřad tak zmiňuje například výstavbu dálnice D8, kde se náklady proti předpokladům zvýšily o 48 procent nebo silniční okruh kolem Prahy. Tam narostly náklady z 38,9 miliard korun na 47,4 miliardy.

1.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies