A je to také výrazně méně, než je potřeba na výstavbu silnic, železnic či vodních cest.

Vyplývá to z návrhu rozpočtu fondu na příští rok a výhledu na roky 2009 a 2010, který má deník Aktuálně.cz k dispozici. Návrh rozpočtu fondu má dostat ke schválení vláda do konce srpna.

Krátilo se všude

Peníze určené na výstavbu a opravy silnic, železnic i vodních cest se výrazně krátily, nakonec by fond měl v letech 2008 až 2010 utratit ročně 45 milionů korun.

"Požadavky na finanční prostředky pro rok 2008 jenom pro investice dosahovaly 100 miliard korun. Po prvním projednání, kdy došlo k výrazné redukci požadavků, byly 47 miliard," uvádí se v předkládací zprávě k návrhu rozpočtu.

Fond tak musel škrtat u většiny z více než sedmi set požadavků na peníze na výstavbu silnic, železnic, opravy mostů nebo výstavbu přístavů. A na asi stovku akcí nakonec nezbyly peníze žádné.

Peněz potřebných na výstavbů obchvatů se tak v příštím roce nedočká například Vysoké Mýto, Velká Bíteš nebo Jaroměř.

A naopak nejvíc peněz má v příštím roce jít na stavby obchvatu Prahy, silnic na severu Moravy a další prodloužení a rozšíření dálnice D1.

Sever Moravy vítězí

Především sever Moravy se tak má dočkat dalších miliard korun, a to především do dálnice D47 od Lipníka přes Ostravu až k polským hranicím.

Právě úsek z Ostravy do Bohumína k polským hranicím označili experti v deníku Aktuálně.cz za zbytečnou stavbu. Fond přitom počítá s tím, že do úseků D47 z Ostravy k polským hranicím utratí v příštím roce stovky milionů korun, jenom za úsek Bohumín státní hranice to bude 278 milionů korun.

Další stovky milionů korun v příštím roce spolkne na severu Moravy výstavba u úpravy rychlostní komunikace R48 a silnice vedoucí přes Jablůnkov na Slovensko. Tyto silnice totiž bude využívat především automobilka Hyundai vyrábějící v Nošovicích a její dodavatelé.

Vláda rozhodne

Plány ještě může změnit ministerstvo dopravy a vláda. V srpnu má vláda totiž od ministra dopravy dostat také závazný plán stavby dalších dálnic.

A bude záležet také na tom, na které stavby se podaří získat peníze z fondů Evropské unie. Fond počítá s tím, že na spolufinancování výstavby infrastruktury z penězž EU bude mít v příštím roce 32,3 miliardy korun, z toho 29,8 na výstavby infrastruktury ve vlastnictví státu, zbytek pak pro kraje.

Nejvíc peněz z unijních fondů by v příštím roce mělo jít na úsek spojující dálnici D1 a Vestec a také na pokračování výstavby D1 z Kroměříže.

V České republice je v současné době ve výstavbě 330 kilometrů komunikací, z toho 107 kilometrů dálnic. Celková hodnota projektů je 120 miliard korun.

Letošní rozpočet fondu je necelých 60 miliard. Vláda jej ale ještě mimořádně navýšila o dalších deset miliard z rezerv ostatních resortů.