Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V cenách havarijního pojistného jsou propastné rozdíly

PRAHA - Na tuzemském trhu je v současné době již více než deset pojišťoven, kde si motoristé mohou sjednat havarijní pojistku pro svůj automobil.

25.8.2007
SDÍLEJ:

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Nováčkem na tomto trhu je pojišťovna Direct, která se snaží získat klienty na nižší ceny pojistného. Podle zjištění Aktuálně.cz ale ceny havarijního pojistného u této pojišťovny o tolik nižší nejsou. V některých případech je Direct dokonce dražší než konkurence.

V cenách havarijního pojistného panují na tuzemském trhu značné rozdíly. Deník Aktuálně.cz kontaktoval všechny poskytovatele havarijního pojištění s žádostí o provedení kalkulace u několika konkrétních osobních vozů. Výsledky mluví za vše. Motoristům se rozhodně vyplatí věnovat výběru pojišťovny náležitou pozornost. Rozdíly v pojistném se pohybují v tisících až desetitisících korun ročně.

Co ovlivňuje cenu pojištění

Výše pojistného se odvíjí od několika základních skutečností (parametrů). Jsou jimi kupříkladu typ a značka vozidla, jeho pořizovací cena a v neposlední řadě stáří auta. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.

Cenu pojistného ovlivňuje také výše spoluúčasti. Čím větší relativní spoluúčast si klient zvolí, tím je pro něj pojistné nižší a opačně. Na výběr jsou varianty od jednoho do třiceti procent škody. Nejčastější spoluúčast je pět nebo deset procent (respektive pět nebo deset tisíc korun).

Výše pojistného se také odvíjí od škály rizik, které si klient vybere. Na druhou stranu je pojistné snižováno nejrůznějšími slevami a bonusy dobrého řidiče. Motorista, který jezdí bezpečně a nebourá, je pro pojišťovnu ziskový klient. Pojistný ústav takovým lidem pak každý rok snižuje výši pojistného. Za několik let pak takový řidič na havarijní pojistce zaplatí o 40 až 50 procent méně než ostatní klienti.

Další kategorií, ze které pramení možné slevy na pojistném, je úroveň zabezpečení vozidla proti vniknutí cizích osob. Čím kvalitnějším zabezpečovacím systémem je vůz vybaven, tím sleva z havarijního pojistného narůstá. Může podle druhu pojišťovny dosáhnout od deseti do 30 procent.

Povinné ručení kryje jiné problémy

Zatímco u povinného ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) lidé neuvažují, zda si ho sjednat, u havarijní pojistky je tomu jinak. Povinné ručení je totiž zákonnou povinností, zatímco havarijní pojistka je dobrovolná. Z povinného ručení se vyplácejí škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému, na ty ostatní je právě havarijní pojištění.

Přirozená lidská snaha co nejvíce ušetřit není v případě havarijního pojištění zcela na místě. Vynaložené peníze na toto pojištění se motoristům mohou mnohonásobně vrátit.

Havarijní pojistka kryje řadu rizik, která nejsou až tak vzácná. Především jde o škody na vozidle, které si majitel způsobí sám. Vedle toho havarijní pojištění kryje také riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí či řáděním vandalů.

Klienti si mohou u havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. V případě zájmu o všechny se jedná o variantu all risk. O tu také mají motoristé největší zájem.

Nad rámec varianty all risk mohou lidé využít ještě dalších připojištění a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. V tomto směru se nejčastěji jedná o pojištění skel (především čelní sklo), úrazové pojištění přepravovaných osob a další.

Kdo ocení havarijní pojištění

Motoristé, kteří vlastní již hodně starý automobil, jehož případná oprava by nebyla finančně tolik náročná a o který nebudou mít zloději velký zájem, si s havarijní pojistkou nemusí moc lámat hlavu. Pro ně je téměř zbytečná a nevyplatí se jim.

Něco jiného platí pro majitele nových a drahých vozů. Tam je samozřejmě riziko odcizení výrazně vyšší a současně i případná škoda může dosáhnout velkých částek. S růstem ceny vozu narůstá užitečnost havarijní pojistky.

Havarijní pojistku by si měli sjednat především horší řidiči, u kterých je pravděpodobnost, že svůj vůz někde dříve či později nabourají. Naopak s kvalitou řidiče užitečnost havarijní pojistky postupně klesá, protože při havárii s cizím zaviněním se škody zaplatí z povinného ručení druhého řidiče.

25.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení