VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Američané kvůli šetření nekupují ekologické výrobky

New York - Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Petra Hámová

Američané v poslední době ztrácejí zájem o dražší ekologické výrobky pro domácnost. Podle deníku The New York Times za to může nedávná hluboká recese, která obyvatele Spojených států donutila šetřit. A i když se ekonomická situace v zemi pomalu zlepšuje, chuť spotřebitelů utrácet za „zelené“ produkty se zatím nevrátila.

Když firma Clorox před třemi lety představila čisticí produkty Green Works šetrné k životnímu prostředí, zaznamenala okamžitý úspěch. Její výrobky zařadil největší americký řetězec Wal-Mart a Clorox tehdy za svou ekologickou řadu utržil 100 milionů dolarů. „Zelené“ čisticí prostředky pak uvedli i další velcí výrobci.

Po recesi je ale všechno jinak. Tržby Cloroxu za řadu Green Works klesly na 60 milionů dolarů ročně a podobně jsou na tom i výrobky jiných značek. „Každý spotřebitel říká, že chce pomoci životnímu prostředí a hledá ekologické výrobky,“ podotýká analytik David Donnan. „Ale pokud je o cent nebo dva dražší, nekoupí ho. Mezi tím, co lidé říkají a co dělají, je rozpor,“ dodal.

Víceúčelový čistič Green Works se pro srovnání v USA prodává například za 3,29 dolaru (54,60 koruny), zatímco čistič Fantastik nešetrný k životnímu prostředí za 2,89 dolaru (47,9 koruny). Že pro ni tento rozdíl hraje roli, potvrdila deníku The New York Times na jednom předměstí Chicaga například šedesátiletá June Shellenová. „Lidé jsou vyděšení z toho, co se děje ve světě. (Ekologické výrobky) jsou něco, co si člověk kupuje, když všechno jde hladce,“ řekla.

Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company. Zkoumal údaje o prodeji mezi březnem 2006 a březnem 2011 a zjistil, že na trhu ztrácejí zejména ekologické produkty velkých firem. Nezávislé menší značky se nicméně drží. „Velcí hráči jako Clorox bezpochyby v porovnání se svými původními aspiracemi nekladou na tyto značky takový důraz, což se zase odráží v reakci spotřebitelů,“ podotkl analytik Stephen Powers.

Menším značkám, jako jsou Method nebo Seventh Generation, se podle něj v USA nadále daří kvůli tomu, že je kupují bohatší zákazníci. Obě firmy tak loni zaznamenaly dvojciferný růst. Někteří větší výrobci mezitím některé své ekologické výrobky přestali úplně vyrábět a podporovat reklamou. Zástupce společnosti Church & Dwight například míní, že běžní spotřebitelé na takovou nabídku asi ještě nebyli připraveni.

Ekologické produkty jsou dražší, protože se při jejich výrobě například používají dražší ingredience. Mají také vyšší náklady na dopravu, protože se jich vyrábí méně než například běžných čisticích prostředků. Ve Spojených státech se „zelené“ výrobky pro domácnost začaly poprvé ve větším prodávat v 80. letech, kdy s nimi přišli menší výrobci.

Autor: ČTK

24.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

Pohár pro mistry play off extraligy patří hráčům Komety Brno.
7

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

Jablonec selhal, od Příbrami dostal čtyři góly. Opět jí pomáhá zachránit ligu

Jablonec nad Nisou – Nejhorší tým fotbalové ligy si vyšlápl na Jablonec. Příbram nasázela na Střelnici čtyři góly, zvítězila 4:2 a po 25. kole opustila poslední příčku.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies