VYBERTE SI REGION

Američané kvůli šetření nekupují ekologické výrobky

New York - Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Petra Hámová

Američané v poslední době ztrácejí zájem o dražší ekologické výrobky pro domácnost. Podle deníku The New York Times za to může nedávná hluboká recese, která obyvatele Spojených států donutila šetřit. A i když se ekonomická situace v zemi pomalu zlepšuje, chuť spotřebitelů utrácet za „zelené“ produkty se zatím nevrátila.

Když firma Clorox před třemi lety představila čisticí produkty Green Works šetrné k životnímu prostředí, zaznamenala okamžitý úspěch. Její výrobky zařadil největší americký řetězec Wal-Mart a Clorox tehdy za svou ekologickou řadu utržil 100 milionů dolarů. „Zelené“ čisticí prostředky pak uvedli i další velcí výrobci.

Po recesi je ale všechno jinak. Tržby Cloroxu za řadu Green Works klesly na 60 milionů dolarů ročně a podobně jsou na tom i výrobky jiných značek. „Každý spotřebitel říká, že chce pomoci životnímu prostředí a hledá ekologické výrobky,“ podotýká analytik David Donnan. „Ale pokud je o cent nebo dva dražší, nekoupí ho. Mezi tím, co lidé říkají a co dělají, je rozpor,“ dodal.

Víceúčelový čistič Green Works se pro srovnání v USA prodává například za 3,29 dolaru (54,60 koruny), zatímco čistič Fantastik nešetrný k životnímu prostředí za 2,89 dolaru (47,9 koruny). Že pro ni tento rozdíl hraje roli, potvrdila deníku The New York Times na jednom předměstí Chicaga například šedesátiletá June Shellenová. „Lidé jsou vyděšení z toho, co se děje ve světě. (Ekologické výrobky) jsou něco, co si člověk kupuje, když všechno jde hladce,“ řekla.

Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company. Zkoumal údaje o prodeji mezi březnem 2006 a březnem 2011 a zjistil, že na trhu ztrácejí zejména ekologické produkty velkých firem. Nezávislé menší značky se nicméně drží. „Velcí hráči jako Clorox bezpochyby v porovnání se svými původními aspiracemi nekladou na tyto značky takový důraz, což se zase odráží v reakci spotřebitelů,“ podotkl analytik Stephen Powers.

Menším značkám, jako jsou Method nebo Seventh Generation, se podle něj v USA nadále daří kvůli tomu, že je kupují bohatší zákazníci. Obě firmy tak loni zaznamenaly dvojciferný růst. Někteří větší výrobci mezitím některé své ekologické výrobky přestali úplně vyrábět a podporovat reklamou. Zástupce společnosti Church & Dwight například míní, že běžní spotřebitelé na takovou nabídku asi ještě nebyli připraveni.

Ekologické produkty jsou dražší, protože se při jejich výrobě například používají dražší ingredience. Mají také vyšší náklady na dopravu, protože se jich vyrábí méně než například běžných čisticích prostředků. Ve Spojených státech se „zelené“ výrobky pro domácnost začaly poprvé ve větším prodávat v 80. letech, kdy s nimi přišli menší výrobci.

Autor: ČTK

24.4.2011
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies