VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Američané kvůli šetření nekupují ekologické výrobky

New York - Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Petra Hámová

Američané v poslední době ztrácejí zájem o dražší ekologické výrobky pro domácnost. Podle deníku The New York Times za to může nedávná hluboká recese, která obyvatele Spojených států donutila šetřit. A i když se ekonomická situace v zemi pomalu zlepšuje, chuť spotřebitelů utrácet za „zelené“ produkty se zatím nevrátila.

Když firma Clorox před třemi lety představila čisticí produkty Green Works šetrné k životnímu prostředí, zaznamenala okamžitý úspěch. Její výrobky zařadil největší americký řetězec Wal-Mart a Clorox tehdy za svou ekologickou řadu utržil 100 milionů dolarů. „Zelené“ čisticí prostředky pak uvedli i další velcí výrobci.

Po recesi je ale všechno jinak. Tržby Cloroxu za řadu Green Works klesly na 60 milionů dolarů ročně a podobně jsou na tom i výrobky jiných značek. „Každý spotřebitel říká, že chce pomoci životnímu prostředí a hledá ekologické výrobky,“ podotýká analytik David Donnan. „Ale pokud je o cent nebo dva dražší, nekoupí ho. Mezi tím, co lidé říkají a co dělají, je rozpor,“ dodal.

Víceúčelový čistič Green Works se pro srovnání v USA prodává například za 3,29 dolaru (54,60 koruny), zatímco čistič Fantastik nešetrný k životnímu prostředí za 2,89 dolaru (47,9 koruny). Že pro ni tento rozdíl hraje roli, potvrdila deníku The New York Times na jednom předměstí Chicaga například šedesátiletá June Shellenová. „Lidé jsou vyděšení z toho, co se děje ve světě. (Ekologické výrobky) jsou něco, co si člověk kupuje, když všechno jde hladce,“ řekla.

Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company. Zkoumal údaje o prodeji mezi březnem 2006 a březnem 2011 a zjistil, že na trhu ztrácejí zejména ekologické produkty velkých firem. Nezávislé menší značky se nicméně drží. „Velcí hráči jako Clorox bezpochyby v porovnání se svými původními aspiracemi nekladou na tyto značky takový důraz, což se zase odráží v reakci spotřebitelů,“ podotkl analytik Stephen Powers.

Menším značkám, jako jsou Method nebo Seventh Generation, se podle něj v USA nadále daří kvůli tomu, že je kupují bohatší zákazníci. Obě firmy tak loni zaznamenaly dvojciferný růst. Někteří větší výrobci mezitím některé své ekologické výrobky přestali úplně vyrábět a podporovat reklamou. Zástupce společnosti Church & Dwight například míní, že běžní spotřebitelé na takovou nabídku asi ještě nebyli připraveni.

Ekologické produkty jsou dražší, protože se při jejich výrobě například používají dražší ingredience. Mají také vyšší náklady na dopravu, protože se jich vyrábí méně než například běžných čisticích prostředků. Ve Spojených státech se „zelené“ výrobky pro domácnost začaly poprvé ve větším prodávat v 80. letech, kdy s nimi přišli menší výrobci.

Autor: ČTK

24.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.
28 35

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul
AKTUALIZOVÁNO
32

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

AKTUALIZOVÁNO

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies