Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Američané kvůli šetření nekupují ekologické výrobky

New York - Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Petra Hámová

Američané v poslední době ztrácejí zájem o dražší ekologické výrobky pro domácnost. Podle deníku The New York Times za to může nedávná hluboká recese, která obyvatele Spojených států donutila šetřit. A i když se ekonomická situace v zemi pomalu zlepšuje, chuť spotřebitelů utrácet za „zelené“ produkty se zatím nevrátila.

Když firma Clorox před třemi lety představila čisticí produkty Green Works šetrné k životnímu prostředí, zaznamenala okamžitý úspěch. Její výrobky zařadil největší americký řetězec Wal-Mart a Clorox tehdy za svou ekologickou řadu utržil 100 milionů dolarů. „Zelené“ čisticí prostředky pak uvedli i další velcí výrobci.

Po recesi je ale všechno jinak. Tržby Cloroxu za řadu Green Works klesly na 60 milionů dolarů ročně a podobně jsou na tom i výrobky jiných značek. „Každý spotřebitel říká, že chce pomoci životnímu prostředí a hledá ekologické výrobky,“ podotýká analytik David Donnan. „Ale pokud je o cent nebo dva dražší, nekoupí ho. Mezi tím, co lidé říkají a co dělají, je rozpor,“ dodal.

Víceúčelový čistič Green Works se pro srovnání v USA prodává například za 3,29 dolaru (54,60 koruny), zatímco čistič Fantastik nešetrný k životnímu prostředí za 2,89 dolaru (47,9 koruny). Že pro ni tento rozdíl hraje roli, potvrdila deníku The New York Times na jednom předměstí Chicaga například šedesátiletá June Shellenová. „Lidé jsou vyděšení z toho, co se děje ve světě. (Ekologické výrobky) jsou něco, co si člověk kupuje, když všechno jde hladce,“ řekla.

Další důvod poklesu zájmu o „zelené“ produkty přinesl výzkum firmy Sanford C. Bernstein & Company. Zkoumal údaje o prodeji mezi březnem 2006 a březnem 2011 a zjistil, že na trhu ztrácejí zejména ekologické produkty velkých firem. Nezávislé menší značky se nicméně drží. „Velcí hráči jako Clorox bezpochyby v porovnání se svými původními aspiracemi nekladou na tyto značky takový důraz, což se zase odráží v reakci spotřebitelů,“ podotkl analytik Stephen Powers.

Menším značkám, jako jsou Method nebo Seventh Generation, se podle něj v USA nadále daří kvůli tomu, že je kupují bohatší zákazníci. Obě firmy tak loni zaznamenaly dvojciferný růst. Někteří větší výrobci mezitím některé své ekologické výrobky přestali úplně vyrábět a podporovat reklamou. Zástupce společnosti Church & Dwight například míní, že běžní spotřebitelé na takovou nabídku asi ještě nebyli připraveni.

Ekologické produkty jsou dražší, protože se při jejich výrobě například používají dražší ingredience. Mají také vyšší náklady na dopravu, protože se jich vyrábí méně než například běžných čisticích prostředků. Ve Spojených státech se „zelené“ výrobky pro domácnost začaly poprvé ve větším prodávat v 80. letech, kdy s nimi přišli menší výrobci.

Autor: ČTK

24.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.
1 17

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Hlavní nádraží. Ilustrační foto.
6

Správce kamer na „hlaváku“ se mýlí, udeřil radní na SŽDC

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

AKTUALIZOVÁNO

Palestinský ozbrojenec zabil tři Izraelce. Následně byl zastřelen

37letý ozbrojenec přijel k zadní části vstupu do židovské osady Har Adar na Západním břehu Jordánu z vedlejší vesnice spolu s dalšími dělníky z Palestiny, kde poté začal střílet na izraelské policisty a dozorce. I útočník byl následně zasažen a později zemřel. Podle izraelské policie zatím ale nebyl identifikován. 

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Spojené státy odmítly prohlášení KLDR, že severokorejské zemi vyhlásily válku. KLDR v této souvislosti také uvedla, že má nyní možnost sestřelit americké bombardéry i mimo severokorejský vzdušný prostor.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení