"Jsem rád, že ÚOHS tento veřejný zájem potvrdil," řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). "Pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního tendru na mýto, což nám umožnilo právě až podepsání dodatků ke smlouvě s Kapschem. Zároveň jsem se od počátku cítil odpovědný za to, abychom zajistili fungování mýtného systému a nedopustili, aby se z našich dálnic stala bezplatná tranzitní trasa pro evropské kamiony, se všemi negativními důsledky pro řidiče, životní prostředí i státní kasu," dodal ministr.

Veřejný zájem podle ÚOHS spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun ročně. "Jak z evropské, tak národní úpravy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek totiž vyplývá, že zákaz plnění smlouvy na veřejnou zakázku nelze uložit právě v případě prokázání existence shora uvedených důvodů hodných zvláštního zřetele," řekl k rozhodnutí Švanda.

Pokuta pro ministerstvo

ÚOHS už dříve řešil podobnou stížnost, kterou na smlouvu ministerstva s Kapschem podalo hnutí Starostové a nezávislí. Uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení úřad v rozhodnutí označil za nezákonné a ministerstvo dopravy potrestal milionovou pokutou.

Předseda představenstva SkyTollu Mateje Okáli dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Kdyby firma nyní nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsal na správu mýta veřejnou soutěž.

Vypsání výběrového řízení do poloviny příštího roku považuje za nejdůležitější úkol pro ministra Ťoka premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Prodloužením smlouvy s Kapschem získalo ministerstvo dopravy tři roky času, podle premiéra je ale nezbytné, aby tato doba byla využita a příští správce systému byl vybrán v otevřeném výběrovém řízení.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard Kč. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.