VYBERTE SI REGION

Auta na elektřinu už mají v Plzni kde tankovat

Plzeň - Plzeň má po Praze první veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Funguje v Plaze.

27.1.2012 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
7 fotografií
První dobíjecí stanici v Plzni najdou majitelé elektromobilů v parkovacím domě u Plazy

První dobíjecí stanici v Plzni najdou majitelé elektromobilů v parkovacím domě u PlazyFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Je to zvláštní autíčko. Když do něj vlezete, neuvidíte na první pohled nic mimořádného. Má běžnou palubní desku, klíče k zapalování, dokonce i dvířka k ´nádrži´ najdete. Jen prostor na motor je nějaký menší. Elektromobil prostě není na první pohled nijak jiný než ostatní auta. Přesto zatím zůstává exotem, v porovnání s auty na benzin, naftu nebo plyn je stále popelkou.

V následujících letech se to může v Plzni změnit. Přispět k tomu má první mimopražská dobíjecí stanice, která se včera slavnostně otevřela v garážích obchodního domu Plaza. Energetická společnost ČEZ tak otevřela od prosince minulého roku už jedenáctou stanici v republice.

I ta plzeňská má vylepšit komfort pro řidiče elektromobilů. Stačí zajet do prvního patra parkovacího domu, zapojit kabel – a jít nakupovat nebo třeba zajít do kina. Dobití totiž trvá několik hodin. To je vlastně první neduh, který elektromobily diskvalifikuje. „Proto dává smysl umisťovat stanice na podobných místech. Na čerpacích stanicích by člověk prostě nemohl takovou dobu čekat. O tom lze uvažovat v případě dobití baterií za 20 minut,“ zmiňuje Tomáš Chmelík z firmy ČEZ. Takové době se dokážou přiblížit až stanice tzv. rychlého dobíjení, které ČEZ teprve připravuje.

Stanice v Plaze je schopna dobíjet současně dva elektromobily. Stačí vyndat z kufru kabel, jeden konec zapojit do zásuvky v autě, druhý do ´dobíječky´.

Stanice nabízí dva typy koncovky. „Mennekes je specifická zásuvka, která lze využít pro více výkonů, představuje tedy univerzálnější typ konektoru. Navíc se po připojení ´uzamkne´ a bez autorizace nelze odpojit,“ vysvětluje Chmelík. Druhý typ zásuvky Schuko je na stejném principu jako v domácnosti (tedy 16 A a 230 V). Starý typ konektoru není ale uzamykatelný. I tak si řidič elektrovozítka může v klidu odskočit do obchodního domu. „Zásuvka je krytá dvířky, které se po zapojení do zásuvky uzamknou,“ připomíná manažer útvaru rychlé technologie.

Dobíjení jen s čipem a na smlouvu

Kdo chce ale stanici využít, musí mít s ČEZem smlouvu. Až na jejím základě totiž zákazník dostane čip, kterým dobíjecí automat ovládá. Řidič pak může neomezeně a bezplatně dobíjet u všech stanic. „Poplatek pro letošní rok je 100 korun, pro příští rok to bude 150 korun,“ láká Chmelík. Cílem společnosti ČEZ je 150 stanic v republice.

Na první pohled levný provoz elektromobilu kazí především vstupní náklady při koupi auta. Citroën C-Zero, Peugeot iOn nebo Mitsubishi iMiEV se prodávají za tři čtvrtě milionu korun, zatímco maloobsahová palivová auta vyjdou na třetinu. „Věříme, že se cena sníží a během pěti šesti let bude porovnání ve spojitosti s náklady na jízdu zajímavější,“ věří Chmelík.

Stálým problémem je také malá dojezdová vzdálenost, která se pohybuje při plně nabitých bateriích kolem stovky kilometrů. „Elektromobil má zatím městský charakter,“ uvědomuje si Chmelík. Po republice jezdí v současnosti asi 300 elektromobilů, během čtyř let by energetický kolos chtěl tento typ vozidel počítat na tisíce.

Elektromobily a jejich dobíjení

Počet elektromobilů: 300 v ČR
Plusy: levnější provoz, šetrnější k životnímu prostředí
Minusy: ohromné vstupní náklady (ceny aut od 750 tisíc Kč), malý dojezd (kolem 100 km), dlouhé dobíjení (několik hodin)
Dobíjecí stanice v Plaze: první mimopražská, 11. v republice
Poplatek za čip: 100 Kč (2012), 150 Kč (2013)

Autor: Evžen Zavadil

27.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
43

Senát schválil zákaz kouření v restauracích. Zbývá podpis prezidenta

Ilustrační foto.

Šok. Brazilská policie našla spálené tělo zpěvačky hitu Lambada

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Vlastní nejlepšího fotbalistu světa Cristiana Ronalda, vyhrál milionářskou Ligu mistrů, přesto byl Real Madrid sesazen z trůnu. Alespoň co se týče příjmů. Nejbohatším fotbalovým klubem se stal za minulou sezonu podle žebříku společnosti Deloitte Manchester United.

AKTUALIZOVÁNO

V zasypaném hotelu našli italští záchranáři už čtyři mrtvé

Už čtyři mrtvé nalezli dnes záchranáři v italském hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso, který zasypala lavina stržená středečním zemětřesením. Tři těla se podařilo vyprostit, čtvrté zůstává v troskách, informovala s odvoláním na policii agentura ANSA. Zkázu přežili nejméně dva lidé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies