VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta na elektřinu už mají v Plzni kde tankovat

Plzeň - Plzeň má po Praze první veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Funguje v Plaze.

27.1.2012 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
7 fotografií

První dobíjecí stanici v Plzni najdou majitelé elektromobilů v parkovacím domě u PlazyFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Je to zvláštní autíčko. Když do něj vlezete, neuvidíte na první pohled nic mimořádného. Má běžnou palubní desku, klíče k zapalování, dokonce i dvířka k ´nádrži´ najdete. Jen prostor na motor je nějaký menší. Elektromobil prostě není na první pohled nijak jiný než ostatní auta. Přesto zatím zůstává exotem, v porovnání s auty na benzin, naftu nebo plyn je stále popelkou.

V následujících letech se to může v Plzni změnit. Přispět k tomu má první mimopražská dobíjecí stanice, která se včera slavnostně otevřela v garážích obchodního domu Plaza. Energetická společnost ČEZ tak otevřela od prosince minulého roku už jedenáctou stanici v republice.

I ta plzeňská má vylepšit komfort pro řidiče elektromobilů. Stačí zajet do prvního patra parkovacího domu, zapojit kabel – a jít nakupovat nebo třeba zajít do kina. Dobití totiž trvá několik hodin. To je vlastně první neduh, který elektromobily diskvalifikuje. „Proto dává smysl umisťovat stanice na podobných místech. Na čerpacích stanicích by člověk prostě nemohl takovou dobu čekat. O tom lze uvažovat v případě dobití baterií za 20 minut,“ zmiňuje Tomáš Chmelík z firmy ČEZ. Takové době se dokážou přiblížit až stanice tzv. rychlého dobíjení, které ČEZ teprve připravuje.

Stanice v Plaze je schopna dobíjet současně dva elektromobily. Stačí vyndat z kufru kabel, jeden konec zapojit do zásuvky v autě, druhý do ´dobíječky´.

Stanice nabízí dva typy koncovky. „Mennekes je specifická zásuvka, která lze využít pro více výkonů, představuje tedy univerzálnější typ konektoru. Navíc se po připojení ´uzamkne´ a bez autorizace nelze odpojit,“ vysvětluje Chmelík. Druhý typ zásuvky Schuko je na stejném principu jako v domácnosti (tedy 16 A a 230 V). Starý typ konektoru není ale uzamykatelný. I tak si řidič elektrovozítka může v klidu odskočit do obchodního domu. „Zásuvka je krytá dvířky, které se po zapojení do zásuvky uzamknou,“ připomíná manažer útvaru rychlé technologie.

Dobíjení jen s čipem a na smlouvu

Kdo chce ale stanici využít, musí mít s ČEZem smlouvu. Až na jejím základě totiž zákazník dostane čip, kterým dobíjecí automat ovládá. Řidič pak může neomezeně a bezplatně dobíjet u všech stanic. „Poplatek pro letošní rok je 100 korun, pro příští rok to bude 150 korun,“ láká Chmelík. Cílem společnosti ČEZ je 150 stanic v republice.

Na první pohled levný provoz elektromobilu kazí především vstupní náklady při koupi auta. Citroën C-Zero, Peugeot iOn nebo Mitsubishi iMiEV se prodávají za tři čtvrtě milionu korun, zatímco maloobsahová palivová auta vyjdou na třetinu. „Věříme, že se cena sníží a během pěti šesti let bude porovnání ve spojitosti s náklady na jízdu zajímavější,“ věří Chmelík.

Stálým problémem je také malá dojezdová vzdálenost, která se pohybuje při plně nabitých bateriích kolem stovky kilometrů. „Elektromobil má zatím městský charakter,“ uvědomuje si Chmelík. Po republice jezdí v současnosti asi 300 elektromobilů, během čtyř let by energetický kolos chtěl tento typ vozidel počítat na tisíce.

Elektromobily a jejich dobíjení

Počet elektromobilů: 300 v ČR
Plusy: levnější provoz, šetrnější k životnímu prostředí
Minusy: ohromné vstupní náklady (ceny aut od 750 tisíc Kč), malý dojezd (kolem 100 km), dlouhé dobíjení (několik hodin)
Dobíjecí stanice v Plaze: první mimopražská, 11. v republice
Poplatek za čip: 100 Kč (2012), 150 Kč (2013)

Autor: Evžen Zavadil

27.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies