VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta v Česku: od luxusního kočáru k milionové výrobě

Praha – V kalendáři bylo ten den napsáno 21. května 1898 a z továrny v Kopřivnici vyjel směrem na Vídeň hodně divný kočár. Netáhli ho totiž koně, ale motor.

31.1.2011 4
SDÍLEJ:

NW PräsidentFoto: čtk

Na svoji slavnostní cestu se tehdy vydal první sériově vyráběný automobil na území Česka.

Vůz nazvaný NW Präsident (na počest šéfa rakouského motoklubu) dorazil do Vídně o den později a zúčastnil se tam výstavy konané k padesátému výročí vlády císaře Františka Josefa I.

Trasu dlouhou 328 kilometrů ujel vůz se čtyřčlennou posádkou za 24,5 hodiny, z čehož čistá jízda zabrala 14,5 hodiny. Auto se tak po cestě valilo průměrnou rychlostí 22,62 kilometru v hodině.

Češi, Moravané a Slezané se tak poměrně záhy po oficiálním patentu tříkolky Karla Benze (rok 1896) začlenili do „klubu vyvolených“.

Inspirace Karlem Benzem

Zásluhu na výrobě vozu NW Präsident v kopřivnické továrně (tehdy to ještě nebyla Tatra, ale Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesselschaft A. G.) měl český automobilový konstruktér Leopold Sviták. Präsidenta začal vyrábět už v roce 1897 a jako vzor mu posloužil osvědčený kopřivnický kočár značky Mylord. Sviták se při stavbě auta nechal inspirovat Karlem Benzem, používal například jeho motor, ovšem do konstrukce auta přidal Sviták i mnoho svých prvků.

Český vůz byl tak daleko luxusnější, například jako první svého druhu měl přední nárazník. Kromě toho měl zdokonalené brzdy, nové zapalování nebo třeba vylepšenou zadní nápravu. Prostě to byl hodně „vymazlený“ kočár.

I přestože se říká, že kopřivnický Präsident byl první vůz v Česku, není to úplně pravda. Přibližně ve stejnou dobu (1888-1889) vyrobili automobil také v Adamovských strojírnách u Brna. Jednalo se o takzvaný Marcusův automobil (podle jména vynálezce Siegfrieda Marcuse). Vyroben byl ale pouze jeden vůz, a proto se sériové prvenství přiznává kopřivnickému Präsidentovi.

Připomínat další české značky by vydalo na několik knih. Jejich základ ale tkví v minulosti – v Kopřivnici, Adamově či Mladé Boleslavi.

I díky nim Česká republika loni vstoupila mezi milionářskou elitu: za rok se tu vyrobilo přesně 1 072 263 aut.

Éra automobilismu

Čtěte také: V Česku se loni vyrobilo více než milion osobních vozů

Autor: Jan Klička

Kolik automobilů jste dosud vlastnil/a?

Žádný

20 %

1

13 %

2

11 %

3

13 %

4

13 %

5 a více

29 %

Hlasovalo: 45

Anketa byla ukončena

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Ilustrační foto
110

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies