VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta v Česku: od luxusního kočáru k milionové výrobě

Praha – V kalendáři bylo ten den napsáno 21. května 1898 a z továrny v Kopřivnici vyjel směrem na Vídeň hodně divný kočár. Netáhli ho totiž koně, ale motor.

31.1.2011 4
SDÍLEJ:

NW PräsidentFoto: čtk

Na svoji slavnostní cestu se tehdy vydal první sériově vyráběný automobil na území Česka.

Vůz nazvaný NW Präsident (na počest šéfa rakouského motoklubu) dorazil do Vídně o den později a zúčastnil se tam výstavy konané k padesátému výročí vlády císaře Františka Josefa I.

Trasu dlouhou 328 kilometrů ujel vůz se čtyřčlennou posádkou za 24,5 hodiny, z čehož čistá jízda zabrala 14,5 hodiny. Auto se tak po cestě valilo průměrnou rychlostí 22,62 kilometru v hodině.

Češi, Moravané a Slezané se tak poměrně záhy po oficiálním patentu tříkolky Karla Benze (rok 1896) začlenili do „klubu vyvolených“.

Inspirace Karlem Benzem

Zásluhu na výrobě vozu NW Präsident v kopřivnické továrně (tehdy to ještě nebyla Tatra, ale Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesselschaft A. G.) měl český automobilový konstruktér Leopold Sviták. Präsidenta začal vyrábět už v roce 1897 a jako vzor mu posloužil osvědčený kopřivnický kočár značky Mylord. Sviták se při stavbě auta nechal inspirovat Karlem Benzem, používal například jeho motor, ovšem do konstrukce auta přidal Sviták i mnoho svých prvků.

Český vůz byl tak daleko luxusnější, například jako první svého druhu měl přední nárazník. Kromě toho měl zdokonalené brzdy, nové zapalování nebo třeba vylepšenou zadní nápravu. Prostě to byl hodně „vymazlený“ kočár.

I přestože se říká, že kopřivnický Präsident byl první vůz v Česku, není to úplně pravda. Přibližně ve stejnou dobu (1888-1889) vyrobili automobil také v Adamovských strojírnách u Brna. Jednalo se o takzvaný Marcusův automobil (podle jména vynálezce Siegfrieda Marcuse). Vyroben byl ale pouze jeden vůz, a proto se sériové prvenství přiznává kopřivnickému Präsidentovi.

Připomínat další české značky by vydalo na několik knih. Jejich základ ale tkví v minulosti – v Kopřivnici, Adamově či Mladé Boleslavi.

I díky nim Česká republika loni vstoupila mezi milionářskou elitu: za rok se tu vyrobilo přesně 1 072 263 aut.

Éra automobilismu

Čtěte také: V Česku se loni vyrobilo více než milion osobních vozů

Autor: Jan Klička

Kolik automobilů jste dosud vlastnil/a?

Žádný

20 %

1

13 %

2

11 %

3

13 %

4

13 %

5 a více

29 %

Hlasovalo: 45

Anketa byla ukončena

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

K vraždě došlo na ubytovně v Jevíčku, kde oběť i  vrah bydleli ve stejném pokoji.
AKTUALIZOVÁNO

Vražda na ubytovně otřásla Malou Hanou, muži hrozí až 18 let vězení

Po stopách hrdinů českého odboje: tři králové doháněli okupanty k zuřivosti

Praha /INFOGRAFIKA, FOTOGALERIE/ - S Prahou Neznámou protentokrát vyrazíme na vycházku po stopách statečných příběhů „tří králů" českého odboje.

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies