VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta v Česku: od luxusního kočáru k milionové výrobě

Praha – V kalendáři bylo ten den napsáno 21. května 1898 a z továrny v Kopřivnici vyjel směrem na Vídeň hodně divný kočár. Netáhli ho totiž koně, ale motor.

31.1.2011 4
SDÍLEJ:

NW PräsidentFoto: čtk

Na svoji slavnostní cestu se tehdy vydal první sériově vyráběný automobil na území Česka.

Vůz nazvaný NW Präsident (na počest šéfa rakouského motoklubu) dorazil do Vídně o den později a zúčastnil se tam výstavy konané k padesátému výročí vlády císaře Františka Josefa I.

Trasu dlouhou 328 kilometrů ujel vůz se čtyřčlennou posádkou za 24,5 hodiny, z čehož čistá jízda zabrala 14,5 hodiny. Auto se tak po cestě valilo průměrnou rychlostí 22,62 kilometru v hodině.

Češi, Moravané a Slezané se tak poměrně záhy po oficiálním patentu tříkolky Karla Benze (rok 1896) začlenili do „klubu vyvolených“.

Inspirace Karlem Benzem

Zásluhu na výrobě vozu NW Präsident v kopřivnické továrně (tehdy to ještě nebyla Tatra, ale Nesselsdorfer Wagenbau - Fabriks - Gesselschaft A. G.) měl český automobilový konstruktér Leopold Sviták. Präsidenta začal vyrábět už v roce 1897 a jako vzor mu posloužil osvědčený kopřivnický kočár značky Mylord. Sviták se při stavbě auta nechal inspirovat Karlem Benzem, používal například jeho motor, ovšem do konstrukce auta přidal Sviták i mnoho svých prvků.

Český vůz byl tak daleko luxusnější, například jako první svého druhu měl přední nárazník. Kromě toho měl zdokonalené brzdy, nové zapalování nebo třeba vylepšenou zadní nápravu. Prostě to byl hodně „vymazlený“ kočár.

I přestože se říká, že kopřivnický Präsident byl první vůz v Česku, není to úplně pravda. Přibližně ve stejnou dobu (1888-1889) vyrobili automobil také v Adamovských strojírnách u Brna. Jednalo se o takzvaný Marcusův automobil (podle jména vynálezce Siegfrieda Marcuse). Vyroben byl ale pouze jeden vůz, a proto se sériové prvenství přiznává kopřivnickému Präsidentovi.

Připomínat další české značky by vydalo na několik knih. Jejich základ ale tkví v minulosti – v Kopřivnici, Adamově či Mladé Boleslavi.

I díky nim Česká republika loni vstoupila mezi milionářskou elitu: za rok se tu vyrobilo přesně 1 072 263 aut.

Éra automobilismu

Čtěte také: V Česku se loni vyrobilo více než milion osobních vozů

Autor: Jan Klička

Kolik automobilů jste dosud vlastnil/a?

Žádný

20 %

1

13 %

2

11 %

3

13 %

4

13 %

5 a více

29 %

Hlasovalo: 45

Anketa byla ukončena

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Řečtí důchodci musejí vyjít s čím dál menšími penzemi.
7 6

Těžký život řeckého penzisty. Důchod mu snížili už jedenáctkrát

Martina Sáblíková
2 7

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

Mírný pád Miloše Zemana. Poslední průzkum ukázal pokles jeho preferencí

Postoj prezidenta Miloše Zemana ve vládní krizi mu sebral část voličů. Naopak přibylo potenciálních voličů bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše. I přesto by teď nejvíc Čechů v prezidentských volbách hlasovalo pro Zemana. Vyplývá to z průzkumuspolečnosti Median pro Český rozhlas.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

/INFOGRAFIKA/– Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies