Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střední Evropa se mění v nový Detroit

Praha - „Nový Detroit“ pro výrobu automobilů leží ve střední a východní Evropě. Její podíl na evropské produkci osobních vozů činí nyní téměř 16 procent, což je dvojnásobek proti roku 2002, a rychle se dál zvyšuje.

28.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

V roce 2006 se na světě vyrobilo celkem 69 milionů motorových vozidel a dominantní podíl na tom měly stále tři tradiční automobilové regiony – Severní Amerika, Japonsko a západní Evropa.

Mění se podmínky výroby automobilů

Řada předních automobilek však čelí problémům, počínaje poklesem poptávky na tradičnějších trzích, přes nadměrnou kapacitu, zostřující se konkurenci, rostoucí náklady na výzkum a vývoj, a konče cenami ropy. To je nutí k restrukturalizačním krokům, k nimž patří i přesun výroby.

„Země střední a východní Evropy patří v této souvislosti k hlavním cílovým zemím,“ uvedla hlavní ekonomka skupiny UniCredit Group pro oblast střední a východní Evropy Debora Revoltellová. V roce 2006 se v zemích střední a východní Evropy vyrobilo téměř 5 milionů vozidel a automobilový obor roste tempem zhruba 20 procent ročně.

Rychlý rozvoj nastartovaly značné zahraniční investice. Studie skupiny UniCredit Group zaměřená na automobilový průmysl ukazuje, že zahraniční investice již přesáhly 20 miliard eur. A investicím není ještě konec. Skupina sousedících středoevropských zemí – Česká republika, Slovensko, Polsko,
Maďarsko, jádro tzv. „nového Detroitu“, si význam jednoho z nejdůležitějších center výroby automobilů udrží nebo dokonce zvýší. Momentálně vede Česko s výrobou 850 000 vozů za rok 2006, což je 30 procent produkce regionu. Dalšími zeměmi v čele jsou Polsko (více než 600 000 vozů) a Turecko
se zhruba 550 000 vozy.

Budoucnost je na Slovensku

V budoucnu se ale místním „tygrem“ stane Slovensko, které nedávno obdrželo obrovské zahraniční investice (PSA, Kia), doplňující velmi důležité místní aktivity firmy Volkswagen. „Přitažlivost regionu je výsledkem jeho velkého tržního potenciálu,“ podotkla Revoltellová. „Ten je kombinací počtu obyvatel, rychlého růstu příjmů a poměrně nízkého počtu vozů na počet obyvatel,“ dodala. Ve srovnání s Německem či Itálií, (téměř 60 vozů na 100 obyvatel) má východní Evropa co dohánět. Například méně než 20 vozů na 100 obyvatel mají v Rusku, Turecku i v Rumunsku.

28.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Transparent z demonstrace proti Andreji Babišovi
1 14

Babiš chce vidět žádost o vydání k trestnímu stíhání

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit. Okradla už několik restaurací, policii zatím uniká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení