VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střední Evropa se mění v nový Detroit

Praha - „Nový Detroit“ pro výrobu automobilů leží ve střední a východní Evropě. Její podíl na evropské produkci osobních vozů činí nyní téměř 16 procent, což je dvojnásobek proti roku 2002, a rychle se dál zvyšuje.

28.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

V roce 2006 se na světě vyrobilo celkem 69 milionů motorových vozidel a dominantní podíl na tom měly stále tři tradiční automobilové regiony – Severní Amerika, Japonsko a západní Evropa.

Mění se podmínky výroby automobilů

Řada předních automobilek však čelí problémům, počínaje poklesem poptávky na tradičnějších trzích, přes nadměrnou kapacitu, zostřující se konkurenci, rostoucí náklady na výzkum a vývoj, a konče cenami ropy. To je nutí k restrukturalizačním krokům, k nimž patří i přesun výroby.

„Země střední a východní Evropy patří v této souvislosti k hlavním cílovým zemím,“ uvedla hlavní ekonomka skupiny UniCredit Group pro oblast střední a východní Evropy Debora Revoltellová. V roce 2006 se v zemích střední a východní Evropy vyrobilo téměř 5 milionů vozidel a automobilový obor roste tempem zhruba 20 procent ročně.

Rychlý rozvoj nastartovaly značné zahraniční investice. Studie skupiny UniCredit Group zaměřená na automobilový průmysl ukazuje, že zahraniční investice již přesáhly 20 miliard eur. A investicím není ještě konec. Skupina sousedících středoevropských zemí – Česká republika, Slovensko, Polsko,
Maďarsko, jádro tzv. „nového Detroitu“, si význam jednoho z nejdůležitějších center výroby automobilů udrží nebo dokonce zvýší. Momentálně vede Česko s výrobou 850 000 vozů za rok 2006, což je 30 procent produkce regionu. Dalšími zeměmi v čele jsou Polsko (více než 600 000 vozů) a Turecko
se zhruba 550 000 vozy.

Budoucnost je na Slovensku

V budoucnu se ale místním „tygrem“ stane Slovensko, které nedávno obdrželo obrovské zahraniční investice (PSA, Kia), doplňující velmi důležité místní aktivity firmy Volkswagen. „Přitažlivost regionu je výsledkem jeho velkého tržního potenciálu,“ podotkla Revoltellová. „Ten je kombinací počtu obyvatel, rychlého růstu příjmů a poměrně nízkého počtu vozů na počet obyvatel,“ dodala. Ve srovnání s Německem či Itálií, (téměř 60 vozů na 100 obyvatel) má východní Evropa co dohánět. Například méně než 20 vozů na 100 obyvatel mají v Rusku, Turecku i v Rumunsku.

28.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
2 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Barbora Strýcová
10 6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

AUTOMIX.CZ

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies