O vyšším využívání úvěrů přímo od prodejce svědčí i skutečnost, že průměrná financovaná částka meziročně stoupla o 11 procent na 130.000 korun. „V tuzemsku jde o celoplošný trend. Vztah k automobilu se dramaticky mění, Češi vůz chtějí užívat, ale ne vlastnit," uvedl předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů ČR Petr Přikryl.

Konkurence mezi českými prodejci tlačí ceny úvěrů stále níž, v prosinci loňského roku úroková míra meziročně klesla o 0,7 procentního bodu na 4,9 procenta. U některých vybraných produktů jsou náklady na úvěr dokonce nulové. „U těchto speciálních nabídek v principu platí, že si klient sto tisíc korun půjčí a stejnou částku také zaplatí," upozornil Pavel Foltýn z Auto ESA.

Zvýšený zájem registrovaly nejen autobazary, ale i samotní poskytovatelé financování. „V prvních jedenácti měsících loňského roku jsme v oblasti ojetých vozů zaznamenali nárůst o téměř šest procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2014," uvedla Kateřina Halatová ze společnosti sAutoleasing.

Speciální úvěrové produkty na nákup ojetých vozů pro klienty připravily i banky, v řadě případů jde o spotřebitelské úvěry, které jsou přizpůsobeny potřebám zájemců a ojeté vozidlo. Úroková sazba z úvěrů na spotřebu se podle údajů České národní banky pohybuje kolem 11,72 procenta. Některé autobazary přitom nabízejí úrokovou míru pod pět procent. Důvod těchto sazeb v autobazarech je dán také tím, že tito obchodníci uskutečňují u bank velké objemy obchodů.