Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusů na zemní plyn loni v Česku přibylo

Praha – Čistší doprava se postupně prosazuje v českých městech. Za loňský rok bylo v České republice registrováno celkem 239 nových městských autobusů, z čehož 30, tedy 12,6 procenta je poháněno zemním plynem (CNG). Celkem v tuzemských městech a obcích jezdí už 264 plynových autobusů. V Evropě jich je v provozu celkem 58 900.

27.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Zuzana Koulová

„Jsme rádi, že stále roste počet měst a obcí, kde berou v úvahu výhody CNG autobusů, tedy ekonomickou výhodnost jejich provozu a omezení zátěže životního prostředí. I přijaté usnesení vlády z roku 2005 doporučuje hejtmanům a primátorům měst přijímat opatření podporující pořizování CNG autobusů,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Města nakupují

Zájem radnic o autobusy na CNG zvyšuje i možnost čerpat dotace jak od plynárenských společností tak z fondů EU. Dalším městem s provozem plynových autobusů se loni v listopadu staly Pardubice. Koupily sedm autobusů s CNG pohonem a v polovině letošního roku zakoupí dalších sedm. V průběhu letošního roku plánuje uvést do provozu 17 ekologických autobusů Přerov.

V Karlových Varech jezdí v městské hromadné dopravě autobusy na plyn už několik let. Kraj ale zvažuje možnost, že by ekologické autobusy jezdily i na meziměstských spojích. Celkem by jich mělo v lázeňském městě jezdit letos už 16.

V prosinci roku 2009 bylo v Česku registrováno celkem 2000 CNG vozidel, v Evropě již více než 1,1 milionu, z toho téměř 60 tisíc autobusů, a ve světě již 11,1 milionů vozidel na plyn.

Přibývá i plnících stanic, kde mohou řidiči CNG tankovat. Koncem února byla například otevřena plnicí stanice CNG Vitall v Ostravě a v Praze v Evropské ulici. Celkem je v Česku již 25 veřejných plnicích stanic CNG. V Evropě můžete natankovat CNG u 3 163 plnicích stanic a dalších 420 je ve výstavbě. Celkově je dnes na světě už 16 554 CNG stanic a dalších 2600 se plánuje. Plynárenské společnosti odhadují, že v roce 2020 by mělo být v ČR asi 400 CNG stanic a okolo 400 až 450 tisíc CNG vozidel.

Další krok je výroba

Vozidla na zemní plyn by se v Česku měla nejen prodávat, ale také vyrábět. Společnost Vítkovice Machinery Group již před časem zahájila vývoj motorů o objemu 1400 a 700 kubických centimetrů. Výsledkem by měl být na konci tohoto roku zcela funkční prototyp malolitrážních motorů. Ty by měly být výkonnější než benzinové či naftové a využívat možností zemního plynu, který maximalizuje výkonnost motoru nad standard běžných paliv. Výhodou CNG je také výrazně nižší cena v porovnání s benzinem či naftou a také čistší výfukové plyny.

Autor: Dalibor Dostál

27.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aukční síň tvrdí, že hodinky, které prodala za více než milion eur, ruskému prezidentovi nepatřily.
8

Putinovy hodinky za milion euro? Nebyly prý jeho, dementoval Kreml

Unikátní plovoucí solární systém
5

Čína posouvá hranice v ekologii. Vybudovala největší plovoucí elektrárnu světa

Seznamte se: Alanya, perla Turecké riviéry

Opomíjená, možná i lehce zatracovaná. Taková je pro většinu české veřejnosti Turecká riviéra. Ale ne náhodou se říká, že kdo jednou objeví zdejší kouzlo, už nebude chtít domů. Že, egyptská královno Kleopatro?

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici. 

Nejbizarnější přestup fotbalového léta? Portugalsko přišlo o klenot

/VIDEO/ Mohl si říct, kam půjde. Chtěla ho Chelsea, po jeho ceně pátrali i zástupci Arsenalu, Liverpoolu nebo Manchesteru United. Rúben Neves však zaskočil fotbalový svět.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení