VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Automobilů na zemní plyn rychle přibývá

Praha - Přibližně o devadesát procent vzrostl loni počet automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) na českém trhu. V Česku jich nyní jezdí zhruba tisícovka.

10.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jan Rýdl

Stále více dopravců tak reaguje na rostoucí ceny nafty a benzinu i přísnější normy pro exhalace z výfukových plynů. Z tohoto počtu tvoří 213 autobusů v městské hromadné dopravě i linkových spojů, okolo 750 osobních a dodávkových automobilů. Zbývající vozy tvoří nákladní automobily, vysokozdvižné vozíky a rolby.

Uvažujete kvůli drahé naftě o vozu s alternativním pohonem? Hlasujte v anketě.

Někteří výrobci zaznamenávají s automobily na zemní plyn ještě výrazně vyšší úspěchy než odpovídá celkovým číslům. „V rámci realizovaných prodejů se procento CNG vozidel značky Fiat meziročně zvýšilo o 160 procent,“ uvedl Jaromír Heřmanský z Fiat ČR. K tomu přispělo také otevření první autopůjčovny vozidel s pohonem na CNG ve spolupráci s Pražskou plynárenskou.

K dalšímu růstu zájmu o auta na plyn by mělo vést jejich daňové zvýhodnění. Automobily na CNG byly zařazeny do skupiny ekologických vozů, které od příštího roku nebudou muset platit silniční daň. „Je to silný ekonomický impuls k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a s alternativním pohonem. Pomůže to také snižovat velice nebezpečné prachové emise v českém ovzduší i emise skleníkového CO2,“ řekl ministr životního prostředí Martin Bursík.

Vozidla na CNG produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce nebezpečných pevných částic – popílku, a oxidů síry je prakticky nulová. Oproti benzinu je také mnohem bezpečnější. Navíc je cena zemního plynu v porovnání s benzinem či naftou jen asi poloviční.

Ve světě jezdí na zemní plyn více než 7,5 miliónů vozidel v 60 zemích. Nejvíce CNG vozidel je v Argentině, zhruba jeden milion a 650 tisíc, tedy asi 22 procent všech tamních vozů. V Brazílii jezdí na zemní plyn 1, 358 milionu aut, v Itálii 412 tisíc, na Ukrajině 100 tisíc, v Německu 55 tisíc.

Česko sice tento vývoj poněkud zaspalo, o to ambicióznější však má cíle. „Provoz na zemní plyn je nejen ekologicky příznivý, ale také ekonomicky velmi výhodný. V příštím roce chceme vybudovat výzkumné a vývojové centrum přestaveb vozidel na zemní plyn a do budoucna máme v plánu z Ostravy udělat město s největší hustotou vozidel na zemní plyn ve střední Evropě,“ říká generální ředitel Vítkovice Cylinders Jaromír Šiler.

V současné době je v Česku k dispozici osmnáct „čerpacích“ stanic na CNG, v příštích měsících budou dokončeny další dvě na dálnici D1. Do pěti let jich má být podle plynárenských společností přes čtyřicet. Cílem k roku 2020 je nahradit zemním plynem celkem 10 procent klasických paliv používaných v dopravě, což znamená 350 až 450 tisíc CNG vozidel, kterým by mělo být k dispozici 300 až 400 plnicích stanic.

Autor: Dalibor Dostál

Uvažujete kvůli drahé naftě o vozu s alternativním pohonem?

Ano

100 %

Ne

0 %

Hlasovalo: 5

Anketa byla ukončena

10.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies