VYBERTE SI REGION

Autopůjčovnám hrozí krach, už prodávají vozy

Plzeňsko - Provozovatelé autopůjčoven mluví o letošním roce jako o katastrofálním.

5.11.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/David Taneček

Ekonomická krize donutila šetřit firmy, které si dříve pronajímaly auta i na několik měsíců, a půjčovny tak přišly o hlavní zdroj příjmů. Někteří provozovatelé dokonce uvažují o ukončení této živnosti a auta, která jim sloužila k obživě, prodávají.

„Asi před pěti lety jsem se rozhodl, že si k autoservisu pořídím ještě půjčovnu aut,“ vypráví Jiří Totzauer z jižního Plzeňska. „Koupil jsem dvě fabie a jednu octavii a musím říct, že v počátku to docela šlo. Letos je to ale naprostá katastrofa, poslednímu člověku jsem půjčoval auto v červenci a od té doby mi stály v garážích,“ říká smutně Totzauer. Dvě z nich už proto minulý týden postavil do autobazaru, kde čekají na svého nového majitele.

Poloviční pokles zakázek

Ne zrovna optimisticky mluví o letošním roku i Stanislava Sladká vlastnící autopůjčovnu přímo v Plzni. „Dá se mluvit o padesátiprocentním poklesu zakázek, firmy šetří, a tak nám ukončily smlouvy na dlouhodobé pronájmy,“ vysvětluje Sladká. Méně zákazníků prý přichází už od začátku tohoto roku.

Odpověď na otázku, jak ven ze začarovaného kruhu, ale nikdo nezná. Slevy nepomáhají. „Snížili jsme ceny natolik, že Fabii kombi nabízíme už za 600 korun na den a přesto jsme na tom tak, že provoz půjčovny víceméně dotujeme z našich jiných aktivit,“ lomí rukama Iveta Beranová z autopůjčovny Berham v Dolanech na severním Plzeňsku. Jinde už přestali fyzickým osobám půjčovat auta úplně. Prý se to nevyplatí.

„Autopůjčovnu už provozuji čtrnáct let. Pomalu už ale končím. O půjčování vozidel není takový zájem jako v devadesátých letech,“ říká Jan Chobot z Karlových Varů. Tehdy provozoval čtrnáct aut, která se v garáži příliš neohřála. Dnes má už jen tři. Největší zájem zaznamenal v devadesátých letech, kdy si auta půjčovaly firmy i fyzické osoby. V současné době jsou jeho zákazníky především lázeňští hosté. „Největší problém? Auta už jsou mnohem dostupnější než dříve. V některých rodinách mají dvě a více aut. To dříve nebylo. Navíc měsíční zapůjčení fabie přijde zhruba na dvanáct tisíc korun. V bazaru se ale dá koupit pojízdné auto i za deset tisíc,“ dodal.

Firmy šetří a propouští

V Plzeňském a Karlovarském kraji funguje v současné době celkem třicet autopůjčoven, minimálně polovina z nich ale tuto činnost provozuje jako doplňkovou. Například Jan Hipman z plzeňské firmy L & H Car potvrzuje, že auta ke krátkodobému pronájmu poskytuje jen klientům, kteří měli nehodu a své auto museli svěřit do rukou servisu. Podobně je na tom i Petr Oliberius, který se rozhodl pronajímat vozidla pouze firmám. „Ceny jsou strašlivě stlačeny dolů a upřímně řečeno, nevyplatí se mi někomu půjčit auto na víkend, zinkasovat pár stovek a pak měsíc řešit s pojišťovnou poškrábaný nárazník,“ vysvětluje. Zatím prý přežívá, úbytek zákazníků se ale ani jemu nevyhnul.

Ivana Sýkorová z Plzně spatřuje hlavní příčiny úbytku zákazníků i v zeštíhlování firem a propouštění zaměstnanců. „Dříve se nám často stávalo, že firma přijala třeba nového manažera, a než pro něj zajistila služební auto, půjčila si ho od nás klidně i na měsíc nebo dva,“ vysvětluje. I ona stlačila půjčovné za auto až na pětisetkorunovou hranici denně včetně neomezeného počtu ujetých kilometrů. Přesto už musela několik vozů prodat.

Podle ekonoma Marka Šichtáře ale bude ještě hůř. „Firmy, které ještě před dvěma roky potřebovaly odepsat na daních co nejvíce peněz, si klidně braly auta z půjčoven i na rok a například za pronájem jedné fabie platily měsíčně kolem patnácti tisíc korun,“ popisuje Šichtář situaci. „Škrty v rozpočtech je ale přinutily přijmout úsporná opatření a stejná situace je i u zákazníků z ulice. Ten, kdo si ještě předloni o prázdninách půjčil na týdenní dovolenou třeba Octavii combi a obětoval na to osm až deset tisíc korun, se teď buď uskromní a odjede vlastním menším autem, nebo si koupí zájezd včetně dopravy a auto si půjčí až na místě, třeba jen na dva dny. Nejlepší vyhlídky mají podle Šichtáře autopůjčovny nabízející krátkodobý pronájem obytných automobilů nebo dodávek. „Ford Transit si dnes půjčíte na víkend zhruba za tři až čtyři tisíce korun a odstěhujete s ním vše, co potřebujete. Kdybyste si na stejnou práci najali stěhováky nebo autodopravce, zaplatíte klidně i pětkrát tolik,“ uzavírá Šichtář.

5.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies