VYBERTE SI REGION

Autotest: Superb 4x4. Škoda se nesvézt i na horách

Mladá Boleslav /TEST/ - Jak si se sněhovým marastem a horskými kopci poradí vlajková loď Škodovky? Co vůbec nabízí nejvybavenější verze?

17.12.2010 1
SDÍLEJ:

Škoda Superb s pohonem 4x4 si na horách poradí.Foto:

Hustě sněží, na dálnici na Liberec leží ještě neprojetá vrstva sněhu. Silničáři zatím čistí opačný směr. Většina aut se v mrazivém ránu jen plíží rychlostí hlemýždě.

To je výzva.

Jak si s tímhle marastem poradí vlajková loď Škodovky? Auto určené spíše do pohody, na čisté dálnice, na služební cesty pro manažery, jsme otestovali doslova jako terénní vůz.

Co, když se rozhodnete v superbu vyrazit na hory, naložíte jej 50 kily zavazadel i lyží a do auta posadíte pět lidí? Žádný problém…

Superb v nové podobě se vyrábí už více než dva roky, na silnicích to tedy není žádný nováček. Pro někoho, kdo přesedne z fabie, působí jako zjevení. Je to velký stroj, má nadčasový design a kvalitně zpracovaný interiér.

Vůz sám odemkne

Hned v úvodu potěší, že v mrazivém ránu vůbec nemusíte hledat klíček. Stačí jej mít v kapse. Pokud sáhnete na kliku dveří řidiče, vůz sám rozpozná, zda máte v kapse klíč a auto odemkne. V interiéru pak stačí jen sešlápnout spojku a nastartovat stiskem tlačítka. Není to žádná novinka, ale potěší.

Pokud není vůz vyloženě obalený sněhem a ledem, nemusíte se zabývat ani takovou trapností, jakou je škrábání námrazy z předního a zadního okna. Vůz disponuje rozmrazováním nejen zadního ale i předního okna a pochopitelně i zpětných zrcátek. Interiér pak rychle „rozmrazí“ výkonné větráky a topení. Příjemné je vyhřívání sedaček, i když posádce na zadních sedadlech se je nepodařilo zapnout, přestože to tlačítka na zadním panelu nabízela.

Pozor na hlavu

Posádce na zadních sedadlech se pak nelíbilo poněkud méně místa pro hlavu u cestujících s výškou nad 190 centimetrů. Prostor pro nohy je naopak více než královský. Dobrá je možnost vyklopení středového panelu pro posádku vzadu. Ta poslouží jako opěrka, stolek, úložní prostor, i jako stojan pro nápoje. Vzadu lze ovládat i výfuky vzduchotechniky, poslouží i digitální panel s hodinami a ukazatelem teploty.

Pohodlné kožené sedačky nabízejí elektrické nastavení polohy s možností uložení do pamětí. Nastavit je můžete výškově i podélně, hýbat lze i s náklonem sedáku a fajnové je nastavení bederní opěry.

V interiéru je multifunkční dotykový panel, který nabízí rádio s CD, MP3, DVD přehrávačem a hlavně navigačním systémem Columbus. Uložit do něho můžete vlastní MP3 skladby, nebo si při čekání v koloně pustit film. Výborná je i navigace, vždy jsme bez problémů dojeli do místa určení, pomohou i dopravní informace. Zde však vytýkáme poněkud pomalejší reakce při nastavování cíle místa dojetí a dalších předvoleb.

„Jak prosím?“

Zajímavou funkcí je hlasové vytáčení telefonu. Problém je v tom, že opravdu jen málokdy se vám podaří vytočit všechny číslice svým hlasem za jízdy. Pokud se spletete, žádný problém, příjemný dámský hlas vám vždy nabídne povely pro opravu či smazání. Pokud vás „dáma“ v přístroji nepochopí, slušně se zeptá: „Jak prosím?“ Domníváme se však, že zatím není rozpoznání hlasových povelů dokonalé a je rychlejší najít číslo v seznamu telefonu či jej vyťukat na panelu.

Pro řidiče pohodlné je ovládání hlasitosti multimédií, handsfree pro telefon připojený přes bluetooth a palubního počítače. Občas se nám sice stalo, že jsme zavadili o ovladač hlasitosti rádia, jinak ale výškově i podélně nastavitelnému volantu není co vytknout.

Potřebnou funkcí při jízdě v noci je automatické stmívání zpětných zrcátek, pokud do nich za vámi svítí jiné auto. Rozhodně tak nejste oslnění a můžete bez problémů sledovat provoz za vozidlem i kolem něho. Zrcátka lze elektronicky sklápět. Za zmínku stojí i elektricky ovládané střešní okno se solárním panelem, jehož energie je využívána k dobíjení baterie. V zimě tedy určitě ani po týdenním parkování v nějakém horském městečku nebude problém se startováním.

Zmíníme i obrovský zavazadlový prostor s patentovaným otevíráním twindoor. To umožňuje otevřít kufr jako sedan i jako celé páté dveře. Záleží, co se zrovna chystáte nakládat. Ve výbavě je také parkovací asistent. Ten nejen ukazuje vzdálenost od předmětů kolem auta, ale umí i zaparkovat do dostatečně velké podélné mezery mezi stojícími vozidly. Je úchvatné sledovat, jak auto samo točí volantem a parkuje bez zásahu řidiče.

Perfektní odpich!

Po důkladném prozkoumání interiéru je čas vyjet na zasněžené cesty. Testujeme superb s motorem 2,0 TDI o výkonu 125 kW a s pohonem 4x4 v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Po nastartování se automaticky rozsvítí bixenonové světlomety s mlhovkami s funkcí přisvětlování do zatáček. Výhled je díky tomu i v noci špičkový.

Rozjezd do kopce je opravdovou lahůdkou, protože vůz na pár sekund přibrzdí, aniž byste museli panikařit, že sjedete a sahat po ruční brzdě. A pak to přijde, dokonalý odpich, i plně naložený, velký a těžký vůz s váhou kolem 1,6 tuny vystřelí dopředu už od nízkých otáček. Nutno ale dodat, že při jízdě po dálnici bychom uvítali ještě alespoň sedmý převodový stupeň.

Znát není ani to, že jde o čtyřkolku, žádný prokluz, o to se stará elektronika a vyladěná spojka Haldex. Zkoušíme brzdění, ani tady čtyřkolka nijak výrazně nezasahuje, nástup funkce je znát až, pokud se dostanete do extrému, dá se říci, že hlavně na sněhu a na náledí. A o to nám také šlo. Po zasněžené dálnici jsme se pokoušeli řítit opravdu rychle a přejížděli jsme zasněženou středovou část vozovky. Čtyřkolka si se vším parádně poradí. Auto drží jako přibité. Elektronika se snaží vyřešit všechny prokluzy, až si řidič, který není zvyklý na čtyřkolku, musí uvědomit, aby se tolik nesnažil volantem udržovat stabilitu při smýkání. I na sněhu tak lze s tímto povedeným kouskem jet skutečně rychle.

Superb si poradil i s cestičkami zapadanými sněhem v prudkých kopcích v okolí Liberce a Bedřichova. Kontrolka varující před smykem se mohla ublikat, elektronika dělala vše proto, aby se těžký kolos udržel na zasněžené cestě. Pro čtyřkolku žádný problém, nechte auto, ať si s cestou láme „hlavu“ za vás.

Extrémní výkony

A co když je potřeba vyjet ze sněhem zapadaného horského parkoviště? Ani tady nebudete mít žádný problém, velká zimní kola, výkonný motor a právě zlatý pohon 4x4 vše vyřeší. Jen pozor, ať nespálíte spojku. Při překonávání sněhových bariér párkrát nepříjemně „zavoněla“.

Na horách vás může potkat i to, že na zledovatělé cestě ve strmém kopci musíte zastavit, abyste se vyhnuli jinému autu, nebo chodcům. Pokud jde o běžnou silnici, i s tím si silný superb hravě poradí. Problém jsme pocítili jen na extrémně prudkém svahu, jenž připomínal ledové kluziště. Při rozjezdu vůz chvíli prokluzoval na místě. Není se čemu divit, silnice byla tak ledová, že i zabrzděné auto se sunulo dolů.

Stačilo se ale aspoň jednou stranou kol zachytit o vrstvu sněhu a čtyřkolka si poradila. Zatímco zabránila prokluzu části kol na ledu, zbylá kola, která zabrala o vrstvu sněhu, pohnula autem dopředu, kde už se „chytila“ všechna čtyři kola. Nezbývalo nám, než obávanou elektroniku vychválit až do nebes.
V extrémních podmínkách měl sice vůz i neobvykle vysokou spotřebu, ale pokud jsme jezdili po standardní dálnici a částečně ve městě, dosahovali jsme příjemné kombinované průměrné spotřeby kolem 7 litrů na sto kilometrů. Šetrnou jízdou se však dá spotřeba ještě srazit.

Jízda v Superbu je nejen bezpečná, ale i velmi tichá. Automobilce se podařilo usazením do karoserie ale i vyvážením hřídele a tlumením zajistit, že v kabině je při nízkých i vysokých otáčkách příjemné ticho. Vůz je dokonale odpružený, téměř necítíte nerovnosti, jen při přejetí většího výmolu se přenese do kabiny hluk, to je však dáno velkými koly. Nic to nemění na faktu, že koupit vlajkovou loď Škodovky se vyplatí nejen jako vůz pro manažery na cesty na konference, ale dokonce i pro rodinu či přátele na výlety po horách.

Autor: Pavel Svačina

17.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Dům U zlatého orla na náměstí Svobody. Majitelé chráněných památek v Brně volí jejich odstranění ze seznamu památek. Usnadňuje jim to úpravy domů. Památkářům se takový postup ale nelíbí.
5 7

Brno přišlo o 23 památek. Kvůli administrativní chybě

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Brno přišlo o 23 památek. Kvůli administrativní chybě

Brno /INFOGRAFIKA/ – Čtvrt tisíciletí v něm fungovala lékárna, první zmínka o něm je už z roku 1344. Přesto brněnský dům U zlatého orla na náměstí Svobody přišel o status památky. Nárožní budově nepomohly ani zachovalé renesanční prvky. Patří mezi první „oběti" pozdního zápisu na seznam památek. Mezi první, ale nikoliv jediné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies