VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Babiš: ČSA potřebují navýšit kapitál

Praha, Zlín - České aerolinie potřebují navýšit kapitál. Ministerstvo financí o tom jedná s ostatními akcionáři. Dnes to řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO) v reakci na nové kolo propouštění zaměstnanců aerolinií, proti kterému se už postavily odbory. Stát ale jako budoucí menšinový vlastník má v současnosti podle ministra slabou pozici.

24.9.2014 1 AKTUALIZOVÁNO 24.9.2014
SDÍLEJ:

Andrej BabišFoto: Deník/Martin Divíšek

Prezident Miloš Zeman doufá, že aerolinky Korean Air splní slib a pozdvihnou ČSA minimálně na dřívější úroveň. Propouštění personálu podle něj odpovídá tomu, že se z ČSA stává aeroklub.

Za ekonomický stav Českých aerolinií jsou podle Babiše odpovědné předchozí vlády ČSSD a ODS. Zároveň připomněl, že stát v dopravci bude mít pouze pětinový podíl, a jeho vyjednávací pozice tak není vůči ostatním akcionářům příliš silná. Za to podle něj nese odpovědnost kabinet expremiéra Petra Nečase, který umožnil společnosti Korean Air při nákupu 44 procent akcií ČSA využít opci na odkup dalších akcií vlastněných státem.

Opačný názor na loňskou dohodu s korejským dopravcem má Babišův předchůdce na ministerstvu financí v Nečasově vládě Miroslav Kalousek (TOP 09). Podle něj bylo nalezení strategického partnera pro ČSA záchranou. „Kdyby nedošlo k privatizaci, museli bychom dát ČSA do likvidace už před třemi lety," řekl Kalousek. Dodal, že největší hospodářský propad aerolinie zaznamenaly za vlády Stanislava Grosse (ČSSD).

Mezi nejstaršími leteckými přepravci

Podle prezidenta Zemana jedovaté jazyky tvrdí, že se z ČSA pomalu stává aeroklub, protože bude mít ve svém parku pouze 14 letadel. „Je-li tomu tak, tak tomu samozřejmě odpovídá propouštění jak pilotů, tak ostatních zaměstnanců," uvedl prezident na závěr své návštěvy Zlínského kraje. Sám prý chce věřit, že Korean Air naplní své sliby a pozdvihne ČSA na původní, nebo ještě vyšší úroveň.

České aerolinie patří mezi nejstarší letecké přepravce, v poslední době ale měly velké hospodářské těžkosti, které vyústily až v loňský prodej velké části akcií firmy do rukou Korean Air. V roce 2010 čítala flotila ČSA pět desítek letadel a aerolinie zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. Ke konci letošního srpna zaměstnávaly ČSA podle mluvčího aerolinek Daniela Šabíka více než 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě. V současnosti se ČSA chystají propouštět 70 pilotů, 150 palubních průvodčích a asi 60 administra­tivních pracovníků. Odbory zastupující palubní průvodčí už na situaci reagovaly vyhlášením stávkové pohotovosti.

Pokud Evropská komise a antimonopolní úřady v Izraeli, Rusku a na Ukrajině posvětí prodej 34 procent akcií ČSA tuzemské společnosti Travel Service, bude největším akcionářem tuzemských aerolinií korejský dopravce Korean Air se 44 procenty. Stát prostřednictvím Českého Aeroholdingu bude držet 19,74 procenta a 2,26 procenta připadne na Českou pojišťovnu.

Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Autor: ČTK

24.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
9

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, říká žena

Army Run na Hluboké gradoval bahnem a shyby těsně před cílem

V kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou odstartoval prvním závodem seriál extrémních překážkových běhů Army Run 2017.

Jaké to je být vodičem nevidomého? Strach není na místě, respekt ano

/ROZHOVOR/ Život je o výzvách. Jednu takovou má za sebou i příbramský běžec Jan Šeděnka. Poprvé se stal vodičem nevidomé běžkyně.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies