VYBERTE SI REGION

Průzkum: banky samy často netuší, co nabízejí svým klientům

Praha - V každé pobočce, byť stejné banky, mají jiné ceny. Takové jsou výsledky exkluzivního průzkumu serveru www.bankovnipoplatky.com, který prověřil devět poboček dvou největších českých bank České spořitelny a Komerční banky.

26.9.2008
SDÍLEJ:

Budova Komerční banky na třídě SvobodyFoto: DENÍK

První zmiňovaná Česká spořitelna se hájí tím, že mohlo jít o omyl zaměstnanců. „Při našem dřívějším průzkumu jsme zjistili, že sazebníky bank jsou dost nepřehledné a že je obtížné spočítat, na kolik klienta podle sazebníku přijdou bankovní operace,“ říká provozovatel serveru a bankovní expert Patrik Nacher.

Server se proto rozhodl vytvořit imaginární seznam bankovních služeb, se kterým postupně oslovil několik poboček stejných bank. „Rozhodli jsme se, že poptáme služby velice zjednodušeně, aby se nikdo nemohl vymlouvat, že to nepochopil. Chtěli jsme vědět cenu podle sazebníku a jaký balíček či konto by pro nás bylo nejvýhodnější,“ upřesnil Patrik Nacher.

Za stejnou službu různé částky

Volba padla na pobočky Komerční banky a České spořitelny v Praze, Brně a Sokolově, přičemž se ukázalo, že v každé bance by klient za stejné služby zaplatil jinou částku. Tedy alespoň podle tamních poradců.

Například v České spořitelně v Sokolově by požadované služby vyšly podle sazebníku na 141 korun, v pobočce téže banky v Brně na 121 korun. Obdobně z testu vyšla i Komerční banka, kde poradci navíc nebyli zajedno v tom, jaké konto či balíček doporučit.

Třeba v Brně vycházelo nejvýhodněji Extra konto za 165 korun, pro změnu v Praze by naprosto stačil balíček Perfekt konto za 94 korun. V Sokolově pak byli u Perfekt konta ještě o 2,50 Kč levnější než v hlavním městě.

„Výsledky průzkumu serveru bankovnipoplatky.com vnímáme a respektujeme, i když je otázkou, jak reprezentativní jsou,“ reagovala mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová.

Sazebníky se snaží zjednodušovat

„Česká spořitelna má velkou škálu produktů, a tak i její sazebník je obsáhlý. Naše zaměstnance školíme, a to jak nové zaměstnance, také i ty starší při zavádění nových produktů. Zaměstnanci produkty dobře znají, přesto se při té velké škále mohou zmýlit,“ připustila mluvčí s tím, že spořitelna se snaží svůj sazebník stále zjednodušovat.

„Široká nabídka účtů KB je vytvořena tak, aby si každý klient mohl vybrat produkty a služby, které budou vyhovovat jeho požadavkům,“ uvedla Deníku mluvčí Komerční Banky Zuzana Čepelková. „V konkrétních popisovaných případech je nejlepší nabídkou Perfekt konto, ale nedá se říct, že by nabídka Extra konta byla chybou,“ dodala.

Některé banky si složitost sazebníků již začaly uvědomovat a na své weby umisťují jednoduché kalkulátory, kde si klient zadá služby, které běžně využívá, a vyjde mu výsledná částka podle sazebníku. Tento údaj doprovází doporučení, které konto či balíček je v dané situaci nejvýhodnější. Kalkulátory tohoto typu lze najít mj. na stránkách záložny Fio či ČSOB.

Výsledky průzkumu: v sazebnících se neorientují ani poradci
Jednotlivé pobočky se lišily v doporučení a ve výpočtech
Miroslav Zeman, www.bankovnipoplatky.com
Bankovní sazebníky jsou prý dle slov bankéřů přehledné. Vyzkoušeli jsme tedy na pobočkách České spořitelny a Komerční banky, jestli se v nich orientují i samotní bankovní poradci a zda-li nám doporučí stejné služby za stejné ceny u jednoho a téhož klienta.
Představte si klienta, který ví co chce. Ví jaké služby bank používá a jaké chce využívat i nadále. Za tyto služby chce samozřejmě zaplatit co nejméně. Určitě nechce drahý balíček, který bude obsahovat i služby, které nevyužije a zároveň nechce platit drahé poplatky za jednotlivé položky.
Náš bankovní klient ví co chce a na svém trvá. Tento klient prostřednictvím našich redaktorů obešel několik poboček České spořitelny a Komerční banky, aby zjistil zda mu v každé pobočce téže banky doporučí to nejlepší řešení. Zároveň chce zjistit, jak budou bankovní úředníci ochotní při vypočítávání poplatků za služby, které poptává.
Náš klient poptává následující služby o kterých ví, že je využívá a bude pravidelně využívat. A aby to nebylo příliš komplikované, tak jde o klienta, který preferuje přímé bankovnictví se vším všudy. Tabulky pak znázorňují výpočty, ke kterým jsme v jednotlivých pobočkách dospěli po poradě s bankovním poradcem.
Služby měsíčně:
· Vedení účtu
· Výpisy měsíčně elektronicky: 1x
· Příchozí platby: 3x
· Odchozí platby
o Trvalý příkaz: 3x elektronicky
o Příkaz k úhradě: 4x elektronicky
· Výběr z vlastního bankomatu: 2x
· Přímé bankovnictví: 1x
Služba ročně:
· Platební karta: 1x (elektronická) = cena /12 měsíci
Česká spořitelna

1) Pobočka Kobližná, Brno
Našemu klientovi byl na základě jeho požadavků bankovní poradkyní doporučeno balíčkové konto Osobní účet, který dle informací poradkyně obsahuje uvedené služby za výhodnější cenu, než kdyby tyto služby platil samostatně dle tarifu. Klientovi bylo také řečeno, že v Osobním účtu v ceně 109 Kč má dle vlastního výběru čtyři služby zdarma. Bankovní poradce mu doporučil služby: výběr z bankomatu, servis 24, tedy přímé bankovnictví, platební karta a zůstatkové sms.
Tabulka 1
Poplatky měsíčně: V rámci Osobního účtu Mimo balíček
Vedení účtu: 109 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma nelze
Příchozí platby 3x: (1,50 Kč) 4,5 4,5
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 4,5 4,5
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 6 6
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma 6
Přímé bankovnictví: zdarma nelze
Služba ročně za platební kartu: zdarma 400
V rámci osobního účtu by poptávané služby pro aktivního klienta činily 124 Kč měsíčně. Oproti tomu bylo sděleno, že například výpis z účtu a přímé bankovnictví samostatně nelze využívat. Úřednice v bance nám poskytla také jednu chybnou informaci o tom, že trvalý příkaz stojí pouze 1,50 Kč. Na náš záměrný dotaz, zda tomu tak skutečně je, tuto informaci potvrdila.

2) Pobočka Sokolov
V ČS v Sokolově byl klientovi doporučen opět Osobní účet. Srovnání s jinými možnostmi a zejména dalších informací se nám však dostalo mnohem více než v předchozím případě
Tabulka 2
Poplatky měsíčně: V rámci Osobního účtu Mimo balíček
Vedení účtu: 69 29
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma Nelze
Příchozí platby 3x: (5 Kč za účetní položku) 15 15
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 15 15
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 28 28
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma 12
Přímé bankovnictví: zdarma 25
Služba ročně za platební kartu: zdarma 200
Dle modelu sestaveného bankovní poradkyní bychom za využití poptávaných služeb v rámci Osobního konta zaplatili celkem 127 Kč. Cena služeb dle sazebníku činí celkem 141 Kč.

3) Pobočka Jánská, Brno
Opět byl našemu klientovi doporučen Osobní účet. V Osobním účtu za 69 Kč byly bankou doporučeny služby: servis 24, platební karta a výběr z bankomatu.
Tabulka 3
Poplatky měsíčně: V rámci Osobního účtu Mimo balíček
Vedení účtu: 69 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma Nelze
Příchozí platby 3x: (5 Kč za účetní položku) 15 15
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 15 15
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 20 20
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma 6
Přímé bankovnictví: zdarma 25
Služba ročně za platební kartu: zdarma 400
Dle informace tak Osobní účet s poptávanými službami vyjde celkem na 119 Kč. Pokud bychom toto konto nevyužili, uhradili bychom za uvedené služby celkem 121 Kč.

4) Pobočka Vinohrady, Brno
Opět doporučen Osobní účet. Pracovníci banky klientovi řekli, že v Osobním účtu za 69 Kč jsou dané a neměnné služby: platební karta, vedení účtu a výběr. Za vše ostatní se připlácí. Vzhledem k poptávce přímého bankovnictví byl klientovi doporučen Osobní účet za 109.
Tabulka 4
Poplatky měsíčně: V rámci Osobního účtu Mimo balíček
Vedení účtu: 109 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma nelze
Příchozí platby 3x: (8 Kč) 24 24
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 24 24
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 32 32
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma 6
Přímé bankovnictví: zdarma nelze
Služba ročně za platební kartu: zdarma 400
Bankovní poradce poté klientovi sdělil, že nemá čas projíždět celý bankovní sazebník a odkázal ho na oficiální webové stránky www.csas.cz. Dle uvedeného modelu by cena služeb stála při využití Osobního účtu celých 189 Kč, což je nejvyšší cena, jaká nám byla mezi pobočkami nabídnuta.

5) Pobočka Václavské náměstí, Praha
Opět doporučen Osobní účet. Bankovní poradce byl zpočátku z požadavku viditelně zaskočen, následně však začal dávat dohromady příslušné vyčíslení ceny poptávaných služeb. Během našeho jednání musel dvakrát vyhledat pomoc u kolegů.
Tabulka 5
Poplatky měsíčně: V rámci Osobního účtu Mimo balíček
Vedení účtu: 109 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma nelze
Příchozí platby 3x: (8 Kč) 24 24
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 24 24
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 32 32
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma 6
Přímé bankovnictví: zdarma nelze
Služba ročně za platební kartu: zdarma 400

VYHODNOCENÍ:
Z uvedených dat vyplývá, že informace z jednotlivých poboček se často výrazně liší. Jediným jednotícím prvkem bylo doporučení Osobního účtu ve všech pobočkách České spořitelny. Následné informace o konkrétních cenách služeb, tedy o poplatcích se lišily. Překvapující je tento nesoulad o to více, že rozdílné informace se netýkaly pouze vyčíslení cen samostatných položek služeb, ale i cen v rámci nabízeného Osobního účtu.
Komerční banka

1) Pobočka Kobližná, Brno
Jednání bankovního poradce je poměrně chaotické, kdy přeskakuje od jedné informace k druhé a klient jen těžko dovede vnímat souvislost informací. Není tedy zřejmé, zda tím doporučeným řešením je Extra konto nebo Perfekt konto. Z poskytovaných informací se zdá, že v něčem je lepší jedno a v jiném druhé konto. Klientovi bylo doporučeno obojí.
Tabulka 6
Poplatky měsíčně: V rámci Extra konta V rámci Perfekt konta Mimo balíčky
Vedení účtu: 125 49 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma 39 39
Příchozí platby 3x: (4 Kč) 12 12 12
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 12 12 12
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 16 16 16
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma zdarma 5
Přímé bankovnictví: zdarma 85 85
Služba ročně za platební kartu: nic nic nic
Podle informací od bankovního poradce by cena služeb v rámci Extra konta vyšla na 165 Kč. Pokud bychom využili Perfekt konto, činila by cena služeb 213 Kč. Překvapilo nás ale, že pokud si poradce nevěděl rady s cenou služby, tuto cenu prostě odhadl.

2) Pobočka Sokolov
V Komerční bance, pobočka Sokolov jsme zjistili, že sazebník poplatků nemusí zaměstnanec vždy hledat v databázích či na stránkách banky, ale může ho mít také v hlavě. Klientovi tak byla v podstatě ihned spočítána cena poptávaných služeb, aniž by musel poradce zdlouhavě vyhledávat v příslušném sazebníku. Doporučeno bylo Perfekt konto. Následně zaměstnanec vytvořil model Perfekt konta, který by měl klientovi nejlépe vyhovovat.
Tabulka 7
Poplatky měsíčně: V rámci Perfekt konta Mimo balíček
Vedení účtu: 49 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1x: zdarma 20
Příchozí platby 3x: 15 15
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 19,50 19,5
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 8 16
Výběr z vlastního bankomatu 2x: Zdarma 5
Přímé bankovnictví: Zdarma nic
Služba ročně za platební kartu: Zdarma nic
Celková cena za využití služeb v rámci Perfekt konta činila dle informací 91,50 Kč. Vypočítaná cena byla přesná a v rámci našeho průzkumu nejnižší. Na pobočce v Sokolově jsme také strávili nejméně času, což bylo pozitivní.

3) Pobočka Náměstí svobody, Brno
Bylo doporučeno Extra konto. V tomto případě byl bankovní poradce rozhodnut poměrně rychle a doporučil zmíněné Extra konto, jako produkt, který nejvíce splňuje naše požadavky.
Tabulka 8
Poplatky měsíčně: V rámci Extra konta Mimo balíček
Vedení účtu: 125 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1x: zdarma 20
Příchozí platby 3x: (4 Kč) 12 12
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 12 12
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 16 16
Výběr z vlastního bankomatu 2x: zdarma 5
Přímé bankovnictví: zdarma ?
Služba ročně za platební kartu: nic nic
Jak je z modelu zřejmé a dle informací obdržených od bankovního poradce, by nám využití Extra konta oproti sazebníkovým cenám moc neušetřilo. Celková vypočtená cena služeb v rámci balíčku je poměrně vysoká a činí 165 Kč.

4) Pobočka Václavské náměstí, Praha
Klientovi bylo doporučeno Perfekt konto. Přístup bankovní poradkyně byl vstřícný a všechny informace se poctivě snažila najít v sazebníku banky. Ochotu lze ocenit i přesto, že jsme na této pobočce strávili poměrně dost času.
Tabulka 9
Poplatky měsíčně: V rámci Perfekt konto Mimo balíček
Vedení účtu: 49 -
Výpisy měsíčně elektronicky 1X: zdarma 20
Příchozí platby 3x: (4 Kč) 12 12
Odchozí platby
Trvalý příkaz 3x elektronicky: 12 12
Příkaz k úhradě 4x elektronicky: 16 16
Výběr z vlastního bankomatu 2x: 5 5
Přímé bankovnictví: zdarma nic
Služba ročně za platební kartu: nic nic
Při využití balíčkového Perfekt konta bychom za služby zaplatili 94 Kč. I zde jsme se tak dozvěděli jinou cenu než u ostatních poboček Komerční banky.

VYHODNOCENÍ:
I u Komerční banky bylo zjištěno, že údaje poskytované klientům se značně liší. Problémem přitom nejsou jen odlišná doporučení výhodnosti bankovních účtů, ale především rozdíly v informacích o cenách jednotlivých položek, které jsme od zaměstnanců bank obdrželi. Vždyť rozdíl ve výši více než 70 Kč mezi jednotlivými nabídkami dvou poboček téže banky je celkem vysoký. Přístupem se však bankovní poradci Komerční banky s tímto úkolem vypořádali lépe než Česká spořitelna.
Složitost systému bankovních poplatků a neorientace v sazebnících, stejně jako určení výhodnosti balíčkových kont, nejsou problémem pouze pro klienty, ale i přímo pro zaměstnance jednotlivých bank, kteří by měli nabídku své banky znát především.

Autor: Vojtěch Janda

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies