VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bárta vábí Číňany, aby stavěli dálnice

Praha – Schůzka ministra dopravy Víta Bárty (VV) s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem ukáže, do jaké míry myslí ministr vážně svou hrozbu, že svěří stavbu dálnic čínským firmám. Vede ho k tomu snaha ušetřit. Líbí se mu, že Číňané postavili padesátikilometrový úsek dálnice v Polsku o 40 procent levněji než místní firmy.

11.11.2010 5
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Chci diskutovat s čínským velvyslancem minimální variantu toho experimentu. Nechceme nějaký velkolepý, velkorysý projekt, ale chceme si to na minimální variantě vyzkoušet. Abychom vyslali českým společnostem signál, že to jde levněji, ale z druhé strany si vyzkoušeli i kvalitu čínských společností v České republice,“ řekl včera ministr Bárta Deníku.

Zasáhne Brusel?

Tuzemským stavitelům ale vadí, že by se o veřejné zakázky ucházely i fïrmy, které dosahují nízkých cen díky tomu, že mají vydatnou finanční podporu čínské vlády. „Nechci harašit zbraněmi, ale nemohli bychom si to nechat líbit,“ řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Již dříve uvedl, že ceny samotných stavebních prací jsou v Česku podprůměrné ve srovnání se zeměmi Evropské unie. To potvrdil v případě německých dálnic i profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Jeden kilometr dálnice postaví české firmy průměrně za 250 milionů korun. Pokud to vychází dráž, podílí se na tom vysoké ceny pozemků, které musí investor vykoupit. Šéf stavebních podnikatelů Matyáš před schůzkou Bárty s čínským velvyslancem poukázal na to, že Brusel nepřipouští, aby byly veřejné zakázky přiklepávány firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu. Celý spor o přidělování státních zakázek na výstavbu dálničních a silničních úseků v Česku by tak mohl skončit u soudu.

Stavbaři nepřipouštějí větší než pětiprocentní zlevnění. Jinak by prý některým z nich hrozil krach a státu by to přivodilo růst nezaměstnanosti. Česká republika má 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, rozestavěno je dalších 171 km. Zbývá začít stavět ještě 869 km páteřních komunikací. Náklady na dokončení celé silniční sítě by si vyžádaly pět set miliard korun.

Autor: Alena Zvěřinová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Ladislav Leksa pečuje o hodiny v kostele sv. Josefa v Obořišti.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

Bohuslav Sobotka na setkání lídrů států Evropské unie.
4 6

Sobotka po summitu EU: Deklarace obsahuje priority České republiky

Ceny Thálie pro Vránovou či Kňažka. V muzikálu uspěl Vojtek

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první scény prestižní Cenu Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. Na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze stála už před devíti lety, kdy přebírala prestižní pohár za výkon v inscenaci Bouřlivé jaro v Divadle Ungelt, které je už téměř 20 let jejím druhým domovem.

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

Týdenní zkrat: Milujte se a množte se

V Česku vzrostl počet obyvatel na 10,6 milionu. Migrací přibylo 25 tisíc lidí. Jeden by doufal, že to je proto, že S umělým oplodněním pomáhají Češkám bratranci, ale prý za to můžou zase migranti. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies