VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bárta vábí Číňany, aby stavěli dálnice

Praha – Schůzka ministra dopravy Víta Bárty (VV) s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem ukáže, do jaké míry myslí ministr vážně svou hrozbu, že svěří stavbu dálnic čínským firmám. Vede ho k tomu snaha ušetřit. Líbí se mu, že Číňané postavili padesátikilometrový úsek dálnice v Polsku o 40 procent levněji než místní firmy.

11.11.2010 5
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Chci diskutovat s čínským velvyslancem minimální variantu toho experimentu. Nechceme nějaký velkolepý, velkorysý projekt, ale chceme si to na minimální variantě vyzkoušet. Abychom vyslali českým společnostem signál, že to jde levněji, ale z druhé strany si vyzkoušeli i kvalitu čínských společností v České republice,“ řekl včera ministr Bárta Deníku.

Zasáhne Brusel?

Tuzemským stavitelům ale vadí, že by se o veřejné zakázky ucházely i fïrmy, které dosahují nízkých cen díky tomu, že mají vydatnou finanční podporu čínské vlády. „Nechci harašit zbraněmi, ale nemohli bychom si to nechat líbit,“ řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Již dříve uvedl, že ceny samotných stavebních prací jsou v Česku podprůměrné ve srovnání se zeměmi Evropské unie. To potvrdil v případě německých dálnic i profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Jeden kilometr dálnice postaví české firmy průměrně za 250 milionů korun. Pokud to vychází dráž, podílí se na tom vysoké ceny pozemků, které musí investor vykoupit. Šéf stavebních podnikatelů Matyáš před schůzkou Bárty s čínským velvyslancem poukázal na to, že Brusel nepřipouští, aby byly veřejné zakázky přiklepávány firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu. Celý spor o přidělování státních zakázek na výstavbu dálničních a silničních úseků v Česku by tak mohl skončit u soudu.

Stavbaři nepřipouštějí větší než pětiprocentní zlevnění. Jinak by prý některým z nich hrozil krach a státu by to přivodilo růst nezaměstnanosti. Česká republika má 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, rozestavěno je dalších 171 km. Zbývá začít stavět ještě 869 km páteřních komunikací. Náklady na dokončení celé silniční sítě by si vyžádaly pět set miliard korun.

Autor: Alena Zvěřinová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies