Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bárta vábí Číňany, aby stavěli dálnice

Praha – Schůzka ministra dopravy Víta Bárty (VV) s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem ukáže, do jaké míry myslí ministr vážně svou hrozbu, že svěří stavbu dálnic čínským firmám. Vede ho k tomu snaha ušetřit. Líbí se mu, že Číňané postavili padesátikilometrový úsek dálnice v Polsku o 40 procent levněji než místní firmy.

11.11.2010 5
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Chci diskutovat s čínským velvyslancem minimální variantu toho experimentu. Nechceme nějaký velkolepý, velkorysý projekt, ale chceme si to na minimální variantě vyzkoušet. Abychom vyslali českým společnostem signál, že to jde levněji, ale z druhé strany si vyzkoušeli i kvalitu čínských společností v České republice,“ řekl včera ministr Bárta Deníku.

Zasáhne Brusel?

Tuzemským stavitelům ale vadí, že by se o veřejné zakázky ucházely i fïrmy, které dosahují nízkých cen díky tomu, že mají vydatnou finanční podporu čínské vlády. „Nechci harašit zbraněmi, ale nemohli bychom si to nechat líbit,“ řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Již dříve uvedl, že ceny samotných stavebních prací jsou v Česku podprůměrné ve srovnání se zeměmi Evropské unie. To potvrdil v případě německých dálnic i profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Jeden kilometr dálnice postaví české firmy průměrně za 250 milionů korun. Pokud to vychází dráž, podílí se na tom vysoké ceny pozemků, které musí investor vykoupit. Šéf stavebních podnikatelů Matyáš před schůzkou Bárty s čínským velvyslancem poukázal na to, že Brusel nepřipouští, aby byly veřejné zakázky přiklepávány firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu. Celý spor o přidělování státních zakázek na výstavbu dálničních a silničních úseků v Česku by tak mohl skončit u soudu.

Stavbaři nepřipouštějí větší než pětiprocentní zlevnění. Jinak by prý některým z nich hrozil krach a státu by to přivodilo růst nezaměstnanosti. Česká republika má 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, rozestavěno je dalších 171 km. Zbývá začít stavět ještě 869 km páteřních komunikací. Náklady na dokončení celé silniční sítě by si vyžádaly pět set miliard korun.

Autor: Alena Zvěřinová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Dílčí výsledky houbařských výprav Jiřího Laštůvky z uplynulého týdne.
1 4

Hlinecký houbař nanosil za týden z lesa přes tisíc hřibů

Školačka pochází údajně z městečka Pulsnitz u Drážďan
15

Mezi džihádistkami chycenými v Mosulu je i šestnáctiletá Němka od Drážďan

Zeman bude do krajů nadále jezdit, podle Ovčáčka to není kampaň

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman bude v návštěvách krajů od září pokračovat, nejsou součástí předvolební kampaně, míní prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Zvážit cesty, případně zahrnout náklady na ně jako bezúplatné plnění do volebního limitu, by měl Zeman podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého. Zeman bude v přímé volbě usilovat o znovuzvolení, limit nákladů pro každého kandidáta je 50 milionů korun.

V Lokti zahynul mladý motokrosař

Motokrosové mistrovství světa v Lokti si vybralou krutou daň. V sobotním závodě evropského šampionátu do 85 ccm 13letý Moldavan Igor Cuharcius havaroval při dopadu svého stroje na dvojskoku z horní části okruhu.

Myslivci rozmisťovali pachové ohradníky. Ty mají zabránit migraci divočáků

/VIDEO/ Tisíce kelímků s pěnou a koncentrátem, stovky myslivců, desítky kilometrů. Tak v sobotu vypadala hranice zlínského okresu od brzkých ranních hodin.

Kláštery nabízejí poznání, odpočinek, ubytování i nové zážitky

Kláštery jako cíl výletů, seznámení s historií i nalezení chvíle klidu v uspěchaném světě prezentuje web Klášterní stezky. Vytvořili ho učitelé a studenti pražské pedagogické fakulty a zahrnuje podrobné informace o více než dvacítce klášterů v Čechách a na Moravě. Seznamuje s řeholním životem i s tím, jak církev postupně staleté objekty renovuje. Kláštery jsou stále více objevovanou skupinou památek, která láká zájemce o kulturu i milovníky technických či přírodních památek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení