Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bárta vábí Číňany, aby stavěli dálnice

Praha – Schůzka ministra dopravy Víta Bárty (VV) s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem ukáže, do jaké míry myslí ministr vážně svou hrozbu, že svěří stavbu dálnic čínským firmám. Vede ho k tomu snaha ušetřit. Líbí se mu, že Číňané postavili padesátikilometrový úsek dálnice v Polsku o 40 procent levněji než místní firmy.

11.11.2010 5
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Chci diskutovat s čínským velvyslancem minimální variantu toho experimentu. Nechceme nějaký velkolepý, velkorysý projekt, ale chceme si to na minimální variantě vyzkoušet. Abychom vyslali českým společnostem signál, že to jde levněji, ale z druhé strany si vyzkoušeli i kvalitu čínských společností v České republice,“ řekl včera ministr Bárta Deníku.

Zasáhne Brusel?

Tuzemským stavitelům ale vadí, že by se o veřejné zakázky ucházely i fïrmy, které dosahují nízkých cen díky tomu, že mají vydatnou finanční podporu čínské vlády. „Nechci harašit zbraněmi, ale nemohli bychom si to nechat líbit,“ řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Již dříve uvedl, že ceny samotných stavebních prací jsou v Česku podprůměrné ve srovnání se zeměmi Evropské unie. To potvrdil v případě německých dálnic i profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Jeden kilometr dálnice postaví české firmy průměrně za 250 milionů korun. Pokud to vychází dráž, podílí se na tom vysoké ceny pozemků, které musí investor vykoupit. Šéf stavebních podnikatelů Matyáš před schůzkou Bárty s čínským velvyslancem poukázal na to, že Brusel nepřipouští, aby byly veřejné zakázky přiklepávány firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu. Celý spor o přidělování státních zakázek na výstavbu dálničních a silničních úseků v Česku by tak mohl skončit u soudu.

Stavbaři nepřipouštějí větší než pětiprocentní zlevnění. Jinak by prý některým z nich hrozil krach a státu by to přivodilo růst nezaměstnanosti. Česká republika má 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, rozestavěno je dalších 171 km. Zbývá začít stavět ještě 869 km páteřních komunikací. Náklady na dokončení celé silniční sítě by si vyžádaly pět set miliard korun.

Autor: Alena Zvěřinová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Angela Merkelová po vyhlášení výsledků voleb
1 14

Merkelová vyhrála německé volby, získala ale historické minimum hlasů

O cestě na Měsíc snilo lidstvo odnepaměti.
DOTYK.CZ

Kolonie o sto lidech na Měsíci. To je vize Bernarda Foinga pro rok 2040

EXKLUZIVNĚ

Útok na „hlavák“? Policie se to ani nedozví, nemá zde své kamery

/INFOGRAFIKA/ Operační středisko policie, které dohlíží na metropoli, nevidí na dění v prostoru hlavního nádraží. Jeden z nejrizikovějších cílů v Praze je téměř nechráněný.

Ze vstupu AfD do spolkového sněmu jde na Němce úzkost, píší média

Volební výsledek pravicové Alternativy pro Německo narušil kontinuitu, s jakou vládly politické strany Německu od konce druhé světové války. Do parlamentu se dostane 98 poslanců, které například německý ministr zahraničí označil za "skutečné nacisty". Na protest proti AfD demonstrovaly v Německu stovky lidí. 

Když věční rivalové spojí síly. Duo „Fedal“ rozzářilo tenisový svět

Vytvořili jednu z největších rivalit ve sportovních dějinách. Na okruhu ATP se spolu potkávají více než patnáct let. Nyní se poprvé postavili bok po boku do společné čtyřhry. Roger Federer a Rafael Nadal podtrhli vytvořením unikátní deblové dvojice jedinečnost celého Laver Cupu. Navíc se mohou nazývat neporaženým párem.

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

Přijetí eura bude patřit k nejdůležitějším rozhodnutím, které naše země učiní. Tato vláda o něm již určitě nerozhodně, ta příští, která vzejde z blížících se voleb, by ale mohla. Přečtěte si argumenty pro přijetí i proti němu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení