VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bárta vábí Číňany, aby stavěli dálnice

Praha – Schůzka ministra dopravy Víta Bárty (VV) s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem ukáže, do jaké míry myslí ministr vážně svou hrozbu, že svěří stavbu dálnic čínským firmám. Vede ho k tomu snaha ušetřit. Líbí se mu, že Číňané postavili padesátikilometrový úsek dálnice v Polsku o 40 procent levněji než místní firmy.

11.11.2010 5
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Chci diskutovat s čínským velvyslancem minimální variantu toho experimentu. Nechceme nějaký velkolepý, velkorysý projekt, ale chceme si to na minimální variantě vyzkoušet. Abychom vyslali českým společnostem signál, že to jde levněji, ale z druhé strany si vyzkoušeli i kvalitu čínských společností v České republice,“ řekl včera ministr Bárta Deníku.

Zasáhne Brusel?

Tuzemským stavitelům ale vadí, že by se o veřejné zakázky ucházely i fïrmy, které dosahují nízkých cen díky tomu, že mají vydatnou finanční podporu čínské vlády. „Nechci harašit zbraněmi, ale nemohli bychom si to nechat líbit,“ řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Již dříve uvedl, že ceny samotných stavebních prací jsou v Česku podprůměrné ve srovnání se zeměmi Evropské unie. To potvrdil v případě německých dálnic i profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Jeden kilometr dálnice postaví české firmy průměrně za 250 milionů korun. Pokud to vychází dráž, podílí se na tom vysoké ceny pozemků, které musí investor vykoupit. Šéf stavebních podnikatelů Matyáš před schůzkou Bárty s čínským velvyslancem poukázal na to, že Brusel nepřipouští, aby byly veřejné zakázky přiklepávány firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu. Celý spor o přidělování státních zakázek na výstavbu dálničních a silničních úseků v Česku by tak mohl skončit u soudu.

Stavbaři nepřipouštějí větší než pětiprocentní zlevnění. Jinak by prý některým z nich hrozil krach a státu by to přivodilo růst nezaměstnanosti. Česká republika má 1113 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, rozestavěno je dalších 171 km. Zbývá začít stavět ještě 869 km páteřních komunikací. Náklady na dokončení celé silniční sítě by si vyžádaly pět set miliard korun.

Autor: Alena Zvěřinová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Římské noci
9

Zranění ani náročnost představení Simoně Stašové nevzaly radost z Římských nocí

Ilustrační foto
22

V USA zemřel hráč PC her během 24hodinového herního maratonu

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Na tiskovku Bílého domu nepustili novináře řady významných médií

Bílý dům dnes zakázal zpravodajům několika významných amerických médií vstup na tiskovou konferenci prezidentského mluvčího Seana Spicera. Oznámil to list The New York Times. Podle amerického deníku jde o událost, která je ve vztazích mezi kanceláří prezidenta USA a médii zcela mimořádná.

Ruská loď dopravila na ISS nový skafandr, klobásky, kaši i filmy

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dnes přistála ruská nákladní loď Progress MS-05. Loď se po osmačtyřicetihodinovém letu připojila k ISS automaticky, uvedl zpravodaj agentury Interfax ze střediska řízení letu v Koroljovu u Moskvy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies