VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obliba biopotravin roste, budou je prodávat i diskonty

PRAHA - Češi utrácejí stále více peněz za biopotraviny, jejichž nabídka se v tuzemských obchodech navzdory vyšší ceně těchto produktů rozšiřuje. Potraviny v bio kvalitě budou v Česku prodávat už i diskontní prodejny, které se dosud orientovaly hlavně na nízkou cenu nabízeného zboží.

10.4.2007
SDÍLEJ:

Obliba biopotravin v ČR roste. Brzy je budou prodávat i diskonty.Foto: DENÍK/Miroslav Kucei

Obrat českého trhu biopotravin se totiž podle odhadu agentury Green marketing může během čtyř let více než ztrojnásobit na zhruba 2,5 miliardy korun v roce 2010.

Biopotraviny v Česku dosud nabízely především hypermarkety a supermarkety, na které připadají skoro dvě třetiny prodejů biopotravin. Přibližně jedna třetina biopotravin se prodává v bioprodejnách a obchodech se zdravou výživou a přímý odbyt z farem se podílí jen asi dvěma procenty. Novou řadu bio produktů nyní ale chystá uvést na tuzemský trh i síť diskontních prodejen Plus. Podrobnosti vedení společnosti Plus Discount zveřejní ve čtvrtek.

Obchodníci si rostoucí prodej pochvalují. Například vedení obchodního řetězce Interspar tvrdí, že prodej biopotravin je oproti původním předpokladům dvojnásobný. "Díky obrovské poptávce jsme často vyprodáni, proto jsme se rozhodli zvýšit množství nabízených bioproduktů," řekl dnes novinářům Johannes Holzleitner z firmy Spar Česká obchodní společnost.

Hypermarkety Interspar začaly prvních 40 bioproduktů prodávat loni na podzim a nyní již nabízejí zhruba stovku výrobků v bio-kvalitě včetně těstovin, rýže, olivových olejů, octů, uzenin, džusů či sojových nápojů.

Biovýrobky prodává také síť supermarketů Delvita, která nabízí zákazníkům více než 250 druhů biovýrobků. "Naší snahou je mít dostatečnou nabídku napříč celým sortimentem," řekl mluvčí Delvity Petr Uchytil. Obchodní řetězec Tesco chce v Česku biopotraviny v druhé polovině letošního roku prodávat pod vlastní značkou.

Prodej biopotravin loni v tuzemsku podle průzkumu Green marketing stoupl o více než polovinu a přesáhl 700 milionů korun. Podle odborníků roste díky různým propagačním akcím povědomí lidí o potravinách produkovaných ekologickým způsobem. Biopotraviny ale stále mají jen nepatrný podíl na celkové spotřebě potravin.

"Trh s biopotravinami roste v ČR dlouhodobě o desítky procent ročně a jeho potenciál je obrovský," uvedl Tomáš Václavík z Green marketingu. Nárůst prodeje podle něj bude i v následujících letech nejméně 30procentní.

Biopotraviny jsou ale proti konvenčním potravinám dražší; rozdíly mezi jednotlivými druhy výrobků mohou činit i stovky procent. Důvodem je náročnější způsob produkce a zpracování s velkým podílem ruční práce. Vyšší jsou i náklady na balení a distribuci malých šarží.

Domácí poptávka přesto roste mnohem rychleji než nabídka a rostoucí měrou ji kryje dovoz. Předloni se podíl zahraničních produktů blížil 60 procentům a loni patrně dál narostl. "Poptávka veřejnosti zatím stále převyšuje nabídku českých dodavatelů, a proto se většina biopotravin musí dovážet. I tak vyzýváme české producenty biopotravin, aby nám své produkty nabízeli," uvedl generální ředitel obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martin Hruška.

Ekologické zemědělství se v Česku rozšiřuje a loni představovalo 281.500 hektarů, což je zhruba 6,6 procenta zemědělské půdy. To je v EU nadprůměrný podíl. V tuzemském ekozemědělství ale více než čtyři pětiny ploch představují trvalé travní porosty, tedy louky a pastviny; orné půdy je jen menšina.

10.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
5 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Barbora Strýcová
10 6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

AUTOMIX.CZ

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies