Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bitva vín: Svatomartinské poráží Beaujolais

Břeclavsko - Mladé moravské víno, které se podle tradice otevírá na svátek Martina, u konzumentů vítězí nad věhlasnou francouzskou specialitou

25.11.2008
SDÍLEJ:

Z FRANCIE, NEBO MORAVY? Sommelier Libor Nazarčuk drží v rukou rivaly. Beaujolais Nouveau (vlevo) a Svatomartinské víno. Foto: Deník/Martin Vrbas

Svatomartinské víno versus Beaujolais? Jejich souboj o přízeň konzumentů je stejně mladý jako ona sama. Lahve moravské speciality, jež se podle tradice otevírají jedenáctého listopadu, soupeří s vyhlášenou francouzskou značkou teprve pár let.

Už nyní se ale zdá, že odpověď jihomoravských vinařů na ranou pochutinu ze země Galského kohouta se může hrdě hlásit o své místo na trhu s mladými víny.

Chuť je rozhodující

„Samozřejmě záleží, co komu chutná, je velice komplikované tato víno srovnávat. Nicméně Svatomartinské má dle mého výhodu v tom, že má větší škálu chuťových vlastností,“ myslí si břeclavský sommelier Libor Nazarčuk.

Ten v sobotu večer připravil pro oba tábory příznivců té či oné značky v radničním sklepě v Lednici nevšední srovnávací test. Degustace, pojmenovaná Souboj mladých vín, ale neměla přímo konfrontační účel.

Návštěvníci měli především zjistit, v čem jsou vína odlišná. „Nabídli jsme celkem osmnáct vzorků, což je poměrně hodně. Velmi si cením toho, že lidé mohli ochutnat i Beaujolais Nouveau Chateau Montmelas, které je považováno za jedno z nejlepších,“ poznamenal Nazarčuk.

Většímu zájmu se ale přece jen těšila raná tekutina z jihomoravských vinohradů. Zatímco Svatomartinské víno se nabízí i v podobě růžového či bílého, Beaujolais se tradičně vyrábí z odrůdy Gamay, je tedy jen červené.

To je podle mnohých odborníků také důvod, proč francouzská specialita v České republice nemá výsadní postavení. „Naše bílá a růžová mladá vína jsou výborná, podle mého jsou dokonce lepší než červená. I proto je Svatomartinské u nás oblíbenější,“ míní Marek Šťastný z Vinných sklepů Valtice.

Beaujolais zaostává

V letošním roce se podle odhadů prodá sedm set tisíc lahví Svatomartinského vína, Beaujolais o polovinu méně. Výhodou moravského vína je i cena, koupit se dá už výrazně pod sto korun, francouzská značka stojí i třikrát více.

Svatomartinské vítězí i po marketingové stránce. První lahve se otevírají už jedenáctého listopadu, na svátek Martina. Nápis „le Beaujolais nouveau est arrivé“, tedy nové Beaujolais dorazilo, se na dveřích vinoték ukáže vždy až třetí čtvrtek v tomto měsíci.

Svatomartinské víno tak vzalo Beaujolais primát pro první víno nového ročníku. „Nemyslím si, že by Svatomartinské bylo jen výhodným obchodem. Pití vína se vyvíjí a začínají být zajímavá i mladá vína,“ upozornil vinařský expert profesor Vilém Kraus.

Autor: Martin Vrbas

25.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení