VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bohdan Wojnar: Náš cíl platí: 1,5 milionu aut ročně

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ – Škoda Auto právě představila novou generaci Škody Superb. Odborná i laická veřejnost nešetří superlativy. Podle člena představenstva Bohdana Wojnara je nyní, po uvedení kombíku Fabie, právě představení nového Superbu tím, čím úspěšná automobilka žije.

26.2.2015 1
SDÍLEJ:

Bohdan Wojnar, člen představenstva za oblast řízení lidských zdrojů Škoda Auto.Foto: Škoda Auto

Pokud se nepletu, letos oslavíte 30 let působení v mladoboleslavské automobilce. Určitě jste za ty roky musel dostávat 
i jiné pracovní nabídky. Co rozhodlo, že jste se Škodou zůstal tak dlouho?

Takových lidí lze najít 
v naší společnosti celou řadu. Celkově ale máte pravdu, 
v roce 1985 jsem se rozhodl spojit svou profesní dráhu se značkou Škoda, respektive 
s koncernem Volkswagen. 
V průběhu těch třiceti let jsem však nepůsobil jen 
v Mladé Boleslavi. Zastával jsem například pozici člena představenstva za oblast financí a následně za oblast personalistiky ve společnosti Volkswagen Slovakia. Přiznám se, že za celou dobu jsem nikdy vážně nepřemýšlel o tom, že bych koncern Volkswagen opustil. Důvodů je hned několik.

Které jsou hlavní?

Jednak koncern díky své velikosti a celosvětové působnosti nabízí řadu možností osobního i profesního rozvoje. Ještě důležitějším důvodem je fakt, že značka Škoda je pro mě srdeční záležitost. Zažil jsem dobu, kdy jsme soustředili všechny zdroje na vývoj jediného modelu. V průběhu let jsme však prošli velký kus cesty a díky oddanosti a skvělé práci všech zaměstnanců i díky spolupráci s odbory KOVO se nám společnými silami podařilo dostat značku tam, kde je dnes. Škoda je úspěšný výrobce automobilů s působností na více než sto trzích po celém světě. Máme jedno 
z největších vývojových center v koncernu, vyvíjíme 
a vyrábíme vozy špičkové kvality s nejnovějšími technologiemi. Vloni jsme poprvé v historii vyrobili i prodali více než milion vozů v jednom roce. A já pevně věřím, že to zdaleka není vrchol, ale jen další milník v našem růstu.

Pro Škodu byl samozřejmě zásadní vstup investora, tedy skupiny Volkswagen v roce 1991. Tehdy jste pracoval na různých ekonomických pozicích. Vzpomenete si na některé změny, které jste pocítil s příchodem nového vlastníka? Třeba jiná organizace práce apod.

Samozřejmě, vzpomínám si na tu dobu velmi dobře. Škoda byla tehdy lokální výrobce a na výzvy spojené se vstupem světového koncernu jsme nebyli zcela připravení. V řadě případů nám chyběly zkušenosti z mezinárodních trhů a ne vždy jsme uměli pracovat v interkulturním prostředí. Zaměstnanci ale byli plní elánu, odhodlání 
a díky jejich píli jsme byli schopni se velmi rychle začít rozvíjet. Zásadní bylo, že zaměstnanci podporovali spolupráci s koncernem VW. Osobně si velmi vážím toho, že jsem byl u jednoho z největších příběhů úspěchu 
v České republice.

Analytici někdy rádi spekulují na téma „co by – kdyby". Jak by nyní vypadala Škoda, kdyby do ní nevstoupil Volkswagen, ale někdo jiný. Takový odhad po vás nechci, ale zeptám se jinak: 
v čem je podle vás VW odlišný proti evropské konkurenci, na co dává větší důraz a co se tedy odráží ve fungování Škody?

Koncern Volkswagen a potažmo Škoda se odlišují několika atributy. Je to preciznost, nadšení pro techniku, emoce a také významná role zaměstnanců. Základním stavebním kamenem jsou totiž atributy jako spolupráce, spolurozhodování a také spoluodpovědnost za fungování a rozvoj firmy. Celá skupina chce nadále růst, proto musí využívat potenciál jednotlivých koncernových značek a jejich zaměstnanců. To vnímám velmi pozitivně. V Mladé Boleslavi 
a Vrchlabí se vyrábí celá řada komponentů pro celý koncern, jako například převodovky nebo motory. Přímo 
v Mladé Boleslavi máme velké vývojové centrum, které se neustále rozšiřuje a opět slouží celému koncernu. Podílíme se tak například na vývoji brzd, převodovek, motorů nebo moderních info-tainment systémů. To vše nám zajišťuje růst a stabilitu do budoucnosti a zároveň to představuje další příležitosti pro naše zaměstnance, kteří tak mají možnost rozvíjet se nejen v rámci značky Škoda 
a nejen na území České republiky.

Žádný závod nemůže fungovat bez lidí, automobilka tím spíše ne. Dříve platilo, že se fortelné zkušenosti předávaly z generace na generaci. Daří se vám to 
i dnes, kdy je technické školství v silném útlumu?

Stejně jako celé odvětví, 
i my se dlouhodobě potýkáme s nedostatkem technicky kvalifikovaných zaměstnanců a nepříliš velkým zájmem studentů o technické obory 
a následnou práci v průmyslu. Přitom průmysl je dnes čistý, moderní a inovativní. Velké výzvy na celé odvětví klade takzvaný „průmysl 4.0". Rozvoj spolupráce člověka a robota, digitalizace závodů a zavádění kyberfyzických systémů výrazně ovlivní to, jak bude práce ve výrobních podnicích, ale 
i kancelářích v budoucnu vypadat. Jako největší průmyslový podnik v regionu cítíme velkou odpovědnost, a proto se snažíme spolupracovat se státní správou, řadou vysokých škol a aktivně se snažíme hledat řešení, jak na tyto trendy reagovat a změnit strukturu oborů i způsob výuky technických oborů. Jsme proto rádi, že letošní rok byl vyhlášen rokem průmyslu 
a technického vzdělávání a že se k tomuto problému obrací zájem široké veřejnosti.

Jaká je realita u vás?

V rámci našich aktivit vnímám jako zásadní skutečnost, že provozujeme vlastní firemní učiliště, které nám umožňuje nejen výchovu našich budoucích zaměstnanců, ale i předávání zkušeností seniorních pracovníků směrem k mladé generaci. Věřím, že propojování teoretické výuky s praxí se nám daří dobře. Příkladem může být projekt z loňského roku – vůz CitiJet. Za asistence odborníků přímo z firmy si studenti postavili vlastní vůz na platformě modelu Citigo. Díky velkému úspěchu letos projekt pokračuje.

Škoda má svoje učiliště i vysokou školu, kde mimochodem nyní bude rektorem někdejší ministr financí Pavel Mertlík. Jsou pro vás „použitelní" absolventi, kteří přicházejí z jiných středních a vysokých škol? Jaké jsou s nimi zkušenosti z reálné praxe?

V žádném případě neplatí, že absolventi firemního učiliště nebo Škoda Auto vysoké školy jsou ti jediní vhodní zaměstnanci. Pravda je, že v porovnání s ostatními absolventy mají na začátku své pracovní kariéry jisté výhody. Je to dáno například praxí, kterou ve firmě absolvují, a pak také nastavením samotné výuky. Neznamená to ale, že absolventi ostatních škol by byli znevýhodněni, jen jsou mnohdy příliš zaměřeni na teorii a chybí jim poznatky z praxe. Obecně je proto vždy přínosem, když má absolvent další zkušenosti, kvalifikaci nad rámec studia. Ať už se jedná o odborné stáže (např. ve Škoda Auto není možnost stáže omezena na absolventy naší školy), zkušenosti ze zahraničí, nebo třeba dobrovolnickou činnost. Často jsou totiž tyto aktivity signálem, že se jedná 
o aktivního a motivovaného člověka, který nemá problém adaptovat se a osvědčit se 
i v pracovním procesu.

Takže to je ideální „profil" pro budoucího zaměstnance.

Takové lidi dlouhodobě hledáme, a když se rozhodnou spojit svoji kariéru se Škoda Auto, máme pro ně připravený propracovaný systém dalšího vzdělávání, aby se mohli neustále rozvíjet a byli připraveni na výzvy, které vývoj oboru neustále přináší. Zásadní je také znalost cizích jazyků. Minimálně jeden cizí jazyk na jednací úrovni by měl znát každý absolvent. Každý další je pak vždy vítán.

Loňský rok byl pro Škoda Auto rekordní. Poprvé ve 119leté historii jste prodali více než milion aut za rok (přesně 1,037 milionu aut). Na trzích přitom dochází 
k oživení, jaký nárůst předvídáte pro nejbližší tři čtyři roky?

Vzhledem k pozitivním signálům z většiny trhů, výrazně omlazené modelové paletě a pozitivním reakcím laické i odborné veřejnosti na nový model Fabia a Superb očekáváme, že i v letošním roce budeme i nadále růst. Náš dlouhodobý cíl zůstává nezměněn: v příštích letech plánujeme prodávat minimálně 1,5 milionu vozů ročně. První vyrobený i prodaný milion vozů v roce 2014 je významným milníkem v naší růstové strategii.

Jak do toho bude promlouvat dynamický čínský trh a proti tomu útlum na ruském trhu?

Pokud jde o konkrétní odbytové trhy značky Škoda, nadále platí, že Čína je pro nás zásadním hráčem. V roce 2014 jsme zde meziročně zvýšili prodeje o celých 24 procent a v letošním roce uvedeme na tamní trh novou generaci modelu Fabia i Superb, což naši pozici dále posílí. Ruský trh si prochází zvláštním nestabilním obdobím, ale i navzdory nelehké ekonomické situaci jsme si v roce 2014 vedli lépe než celkový trh. Díky tomu se nám podařilo dodat zákazníkům téměř stejný počet vozů jako v roce 2013 a zároveň navýšit tržní podíl. Kromě toho je Škoda stále oblíbenější i na dalších trzích, zejména v západní Evropě zaznamenáváme stabilní růst, ale například 
i v severní Africe nebo na Blízkém východě. Jasné je jedno. Abychom na trhu obstáli, musíme být rychlí, pružní a připravení na změny. Velký důraz klademe na inovace a nové trendy, na které musí reagovat celý podnik.

Škodovce pomáhá i představení nových modelů, na světě je nový Superb a čeká se také na nové SUV. Kdy se dočkáme nového „teréňáku" s okřídleným šípem na přídi? V čem bude jiný proti modelu Yeti?

Pravidelné uvádění nových modelů na trh, tzv. modelová ofenziva, je skutečně důležitým stavebním kamenem naší růstové strategie. Model Škoda Yeti, který 
v současnosti nabízíme, je 
u našich zákazníků velice oblíbený. Pod pojmem „teréňák" máte zřejmě na mysli větší SUV, o kterém se v médiích v poslední době spekuluje. Je pravda, že tento segment je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů na světě, a proto velmi vážně uvažujeme o rozšíření naší modelové palety tímto směrem.

Kdy by mohlo nové SUV poprvé vyjet z výrobního pásu?

V tuto chvíli by bylo předčasné mluvit o konkrétních plánech nebo datech. Aktuálně se nám podařilo úspěšně uvést novou generaci Škoda Fabia na většinu trhů, jsme 
v procesu uvádění verze kombi. Zároveň máme před sebou představení modelu Superb, který je vlajkovou lodí značky. Právě tímto směrem momentálně soustředíme naše aktivity.

Autor: Jan Klička

26.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies