Mluvčí podniku Kateřina Šimonová potvrdila 125 výpovědí ke konci listopadu. „Podnik má stále přes šest tisíc zaměstnanců,“ dodala.

Současný obchodní ředitel Jörg Pollak se s Jihlavou rozloučí. Na jeho pozici přijde Franc Gruber. Muž, který zatím šéfuje společnosti Robert Bosch v Českých Budějovicích, nastoupí 1. listopadu.

Plánované směny

Zaměstnanci firmy v Jihlavě nemají stoprocentní jistotu práce. „Výroba jede nepravidelně. Směny se plánují na měsíc dopředu. Dřív bylo objednávek tolik, že výroba musela jet nepřetržitě,“ podotkl v anonymní anketě Deníku před pávovským závodem jeden ze zaměstnanců.

„Každý se obává o místo. Hlavně ti, co si vzali půjčky,“ doplnil další muž.

Podnik bude již jen ve výjimečných případech prodlužovat smlouvy na dobu určitou. „Například pro vybrané činnosti na nejnovějších čerpadlech CP4,“ vzkázali ředitelé Jörg Pollak a Michael Schöllhorn.

Také uvedli, že firma bude propouštět v kancelářích. Oproti současným tabulkám má u Bosche pracovat v roce 2009 o sedm procent méně „úředníků“.

„Toto není první útlum, kterým kdy Bosch prošel. V Jihlavě je stále potenciál na mnoho let dopředu,“ ubezpečili ředitelé.

Mluvčí firmy Bosch: Čísla nezveřejňujeme

Jaká je situace v zaměstnanosti v největší jihlavské firmě Bosch Diesel? Deník se zeptal mluvčí podniku Kateřiny Šimonové. Řadu odpovědí na dotazy odmítla zveřejnit.

Kolik zaměstnanců má aktuálně jihlavský Bosch?

Máme více než 6000 zaměstnanců.

Jak se vyvíjel počet zaměstnanců od začátku roku 2008?

Tento počet nezveřejňujeme.

Kolik zaměstnanců bylo propuštěno od začátku roku, případně z jakých pozic?

Tento údaj neuvádíme, z organizačních důvodů bude k 30. listopadu propuštěno 125 osob, a to převážně z dělnických profesí.

A můžete přidat i porovnání, kolik lidí bylo za stejné období přijmuto do pracovního poměru? A do jakých pozic?

Tato čísla neuvádíme.

Kolika zaměstnancům nebyla prodloužena pracovní smlouva na dobu určitou? A bylo to již v souvislosti se současnou situací na automobilovém trhu?

Toto číslo nezveřejňujeme.

Kolika lidí se smlouvou na dobu určitou se dotkne propouštění ještě dál? Například do konce roku?

Toto číslo neuvádíme, záleží na vývoji v automobilovém trhu.

Byli někteří zaměstnanci posláni do předčasného důchodu, kolik jich bylo?

Ze zákona toto není možné, nemůžeme zaměstnance posílat do předčasného důchodu.

Jak Bosch pracuje s výpovědními lhůtami? Nechává zaměstnance pracovat celé dva měsíce, nebo raději výpovědní lhůtu proplatí?

Zaměstnanci z první „etapy“ propouštění pracují celé dva měsíce, ve druhé „etapě“ propouštění výpovědní lhůtu proplácíme. Následně oběma skupinám vyplácíme odstupné, a to minimálně zákonný trojnásobek průměrné mzdy a maximálně až šestinásobek – podle počtu odpracovaných let u firmy. K proplácení výpovědní lhůty jsme přistoupili proto, že pro propouštěné nemáme dostatek práce. Zaměstnanci dostávají možnost času na hledání nového zaměstnání.

Kolik lidí v současné době zůstává doma za 60 nebo 70 procent mzdy?

Toto přesné číslo neuvádíme.

Také bychom uvítali vyjádření ke změně vedení firmy. Od 1. listopadu má nastoupit nový ředitel z českobudějo­vického závodu Franc Gruber.

Ano.

Vyvolalo změny ve vedení dění na automobilovém trhu a hospodářské výsledky firmy, případně nutnost propouštění?

Ne, pan Pollak (dosavadní obchodní ředitel – pozn. redakce) byl povýšen v rámci našeho vedení. Bude pracovat na centrále Dieselových systémů, přebírá vedení financí a controllingu.

Jak bude vypadat budoucnost jihlavského závodu?

Jihlavský závod byl a je důležitý závod v rámci Dieselové divize. Také do budoucna na Jihlavu spoléháme, proto musíme udělat nyní náš úkol a zajistit konkurenceschopnost závodu. Důvěra v závod je vidět také náběhem nového čerpadla CP4 v Jihlavě.

Opustí Bosch Jihlavu a odejde do jiné země?

Samozřejmě ne. Věříme v jihlavský závod a v práci na dlouhodobé vztahy. Také jsme zde investovali velkou sumu peněz a za třetí je to výkyv na automobilovém trhu.