Podle expertů je viník jasný, krize a vysoká nezaměstnanost. Když se totiž naskytne možnost přijmout někoho na krátkodobý pracovní poměr, firmy raději dají přednost nezaměstnaným. „Ať studentovi nebo člověku z úřadu práce, oběma musím zaplatit stejné peníze. V případě toho druhého však navíc dostanu dotaci,“ říká spolumajitel stavební firmy ve Žďáru nad Sázavou, který si však nepřál být jmenován.

Některé firmy brigádníky berou, jenomže má to háček. Adepti musí být z oboru, aby si podnik mohl vybrat své budoucí zaměstnance. „Budeme přijímat pouze studenty technických oborů, které bychom do budoucna mohli zaměstnat i nastálo. S tím máme dobré zkušenosti,“ řekl Deníku mluvčí strakonického podniku ČZ Jan Pěnkava.

Podle jednatele agentury Student René Kozlára je nejvíce brigád ve výrobě, logistice či v supermarketech. Nicméně celkový počet nabízených příležitostí je stejně nízký jako v loňském roce. „Klidně bych si troufl dát mezi roky 2009 a 2010 rovnítko. Když to srovnáte s roky předešlými, jedná se zhruba o padesátiprocentní pokles,“ říká s tím, že na jedno volné místo připadá o prázdninách 10 až 20 studentů, zatímco ve zbylých měsících je to 3 až 5.

Práce v červenci je méně než v srpnu

Horší je podle něho sehnat brigádu v červenci, protože všichni studenti by chtěli v červenci pracovat a srpen si nechat na odpočinek. Kdo zvolí opačný postup, má podle něho větší šanci na úspěch.
Každopádně nedá se předem říci, že v červenci nikdo brigádu nesežene. Zaměstnavatelé své nabídky rozhodně neinzerují s předstihem, ale ze dne na den. Proto se vyplatí neustále sledovat nabídky nejrůznějších pracovních serverů.

„S blížícím se obdobím sezonních prací se na trhu práce oživila poptávka po tomto druhu krátkodobého zaměstnávání. Pracovní portály Jobs.cz a Prace.cz registrují meziměsíční růst brigádnických inzerovaných pozic o 30 procent,“ uvedla Jana Skalová ze společnosti LMC, která dva zmiňované pracovní portály provozuje.
Obecně nejčastějími inzerenty jsou obchodní řetězce. Brigády budou k mání například v některých prodejnách Tesco.

VOJTĚCH JANDA
ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU