VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budoucností bank je internet

Praha /ROZHOVOR/ - Vysoké bankovní poplatky, internet a peníze, bezpečnost platebních karet – to jsou některá z témat, o nichž jsme diskutovali s Januszem Mieloszykem, generálním ředitelem mBank pro Česko a Slovensko.

4.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia.cz

Banka, kterou řídíte, vstoupila svého času na český bankovní trh dravě, jako kdyby do rybníka plného kaprů vplula pověstná štika.
Naplnily se vaše plány?

Během tří a půl let na českém trhu jsme získali více než 360tisíc zákazníků.

Myslím, že v posledních deseti letech se zde tímto tempem nerozvíjela žádná banka. Když se podíváte na celý trh, který čítá zhruba šest milionů klientů, tak jsme dosáhli přibližně šestiprocentní podíl. To považujeme za úspěch. Získávat nové zákazníky se nám zatím daří a banka roste.

Při našem vstupu na trh řada odborníků pochybovala, zda koncept nízkonákladového internetového bankovnictví je životaschopný. Naše výsledky tyto pochybnosti vyvrátily. A za úspěch považujeme i to, že i zvoleným obchodním modelem jsme upozornili na vysoké bankovní poplatky. Lidé se začali zajímat o to, kolik platí a za co.

Od té doby zde přibyly i další finanční instituce, budující vlastní jméno a obchodní úspěch na nízkých cenách služeb. Neberou vám vaše dosavadní zákazníky? Tedy – nesoupeříte o tu samou skupinu zákazníků?
Možná vás překvapím, ale myslím, že tento vývoj nám může spíš pomoci. Více subjektů na nízkonákladovém bankovním trhu celé situaci jen prospěje a společně vytvoříme větší konkurenci tradičním velkým bankám.

Čím více budeme občany přesvědčovat o tom, že za kvalitní bankovní služby nemusí platit vysoké poplatky, tím více se lidé budou zamýšlet nad tímto problémem, včetně úvah o změně banky. Naší cílovou skupinou jsou především ti, kteří chtějí vlastní peníze pohodlně ovládat sami, přes internet.

Vzhledem k tomu, že nás netíží vysoké náklady na infrastrukturu, jakou jsou například pobočky, nabízíme služby za o mnoho nižší ceny než tradiční banky.

Původní slib – vše zadarmo – jste museli loni přece jen odvolat a za některé služby jste zavedli poplatky. Do jaké míry se odrazila tato skutečnost na výsledcích?
Původní podnikatelský model, který se v Polsku velmi dobře osvědčil a funguje i nadále, bylo potřeba upravit na české podmínky. Odliv jsme nezaznamenali, v konečném důsledku to bylo necelých jeden a půl procenta zákazníků.

K tomuto kroku jsme přistoupili, protože jsme chtěli povzbudit naše klienty, aby více využívali bezhotovostní způsob platby, tedy platební karty. Jejich používání je pohodlnější a hlavně bezpečnější než používání hotovosti.

Rovněž z hlediska kontroly rodinného rozpočtu jde o důležitý a užitečný nástroj. Kdežto používáte-li především hotovost, lehce ztratíte přehled, za co a kolik utrácíte.

Profilujete se jako nízkonákladová banka, ale tomu odpovídají i vaše užší služby. Nemyslíte, že existující omezení jsou už překážkou
dalšího rozvoje?

Naším cílem není nabízet vše, co se kdy objevilo ve světě financí. Chceme poskytovat nejdůležitější bankovní služby a produkty, přitom za výhodné ceny, tedy být alternativou pro ty, kteří chtějí minimalizovat náklady na používané finanční služby. Pokud jde o plány, novinky chystáme například v oblasti spotřebitelských i hypotečních úvěrů a brzy nabídneme majitelům běžných účtů i kontokorent a zahranič­
ní platby.

A pokud jde o pobočky? Kolik jich chcete mít?
Nejprve bych rád upřesnil, že jsme internetovou bankou, a tedy nemáme klasické pobočky. Našimi obchodními místy jsou finanční centra
a kiosky. Jedná se o místa, kde se zákazníci – a zájemci vůbec – dozvědí vše důležité o nabízených produktech a případně se pořadí s naši­
mi pracovníky.

Co se týká počtu obchodních míst, tak neplánujeme nějaký masivní rozvoj, spíše podle potřeby. Poslední dobou jsme například na základě zpětné vazby otevřeli kiosek v Jihlavě a v Praze na Harfě.

V dubnu jste spustili velkou reklamní akci týkající se hypoték. S jakým výsledkem?
Akci na hypotéky s úrokem 2,99 procenta jsme začali v době, kdy se sazby hypotečních úvěrů začaly nenápadně zvyšovat. mBank se tedy vydala proti proudu a úroky snížila. Poté nás následovalo několik bank a sazby snížily také. Můžeme tedy říci, že jsme vlastně udali nový trend.

Podnikáte i ve Slovenské republice. Když porovnáte obě země, čím se odlišují z vašeho hlediska?
Myslím, že by bylo zajímavé zahrnout do tohoto porovnání i Polsko. Když porovnám Česko, Slovensko a Polsko, tak český a slovenský trh jsou si do jisté míry velmi podobné a obě země se vyznačují jasnou koncentrací bankovních služeb. Tři hlavní aktéři tu ovládají naprostou většinu trhu, což je asi hlavní rozdíl oproti Polsku.

Přestože český a slovenský bankovní trh jsou si velmi podobné, několik rozdílů bychom mezi nimi našli.

Zajímavé je to, že Slováci nejsou tak citliví na výši bankovních poplatků, ale ještě více než Češi si potrpí na tradiční bankovnictví spojené s pobočkami a fyzickým kontaktem s bankovním úředníkem. A ještě bych dodal, že jak v Česku, tak na Slovensku dal náš příchod trhu novou dynamiku.

Tvrdíte o sobě, že jste moderní banka 21. století. Dobrá – jak by tedy měly vypadat bankovní služby na úrovni současné doby?
Moderní bankovnictví by mělo klást větší důraz na zjednodušení produktové nabídky a zvyšování dostupnosti produktů skrze elektronické distribuční kanály, aby se tím co nejvíce omezila nutnost fyzických návštěv v pobočkách. Budoucnost vidím zejména ve větším využívání internetu, a to jak na straně bank, tak na straně klientů.

V České republice si lidé stále ještě potrpí na tradiční bankovnictví, a ačkoliv podíl přímého bankovnictví stoupá, pobočky zde hrají i nadále důležitou roli. Češi si ještě nezvykli, že peníze se dají pohodlně ovládat i bez nutnosti navštívit pobočku.

Kde se vidíte na trhu řekněme za pět let?
Do konce roku 2014 chceme mít asi půl milionu zákazníků a asi milion účtů.

To by nás mělo dostat mezi pět největších bank zaměřených na služby drobným zákazníkům. A tam bychom chtěli i setrvat.

Autor: Jozef Gáfrik

4.7.2011
SDÍLEJ:
David Rath.
15 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
3 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

AKTUALIZOVÁNO

Ve Středozemí možná utonulo dalších až 150 afrických migrantů

Bezmála 150 afrických běženců patrně v úterý utonulo ve Středozemním moři. S odvoláním na přeživšího z potopené lodi to dnes uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Jako o jediném přeživším zatím úřady informují o 16letém chlapci z Gambie. "Řekl, že všichni ostatní zemřeli. Ale existuje určitá naděje, že italská pobřežní stráž některé vyzvedla," prohlásil podle agentury Reuters mluvčí italské pobočky IOM Flavio Di Giacomo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies