Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První burčák odstartoval sezonu, bude nejistá

Jižní Morava – Burčák patří neodmyslitelně k babímu létu. První doušky si však vychutnávají například Znojemští už od úterý.

12.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Letos začínáme nabízet burčák přibližně ve stejnou dobu jako loni. Lidé o tom ještě neví. Až se to rozkřikne, zájem bude veliký,“ uvedla spolumajitelka znojemské vinotéky Lenka Beranová.

Burčák je v těchto dnech zatím rarita. Většina vinařů plánuje výrobu až v druhé půlce tohoto měsíce. „V Mikulčicích bude 22. srpna den otevřených dveří vinařských sklepů s ochutnávkou burčáku. Do té doby to určitě stihneme,“ plánoval vinař Lubomír Dvořáček ze Znojemska.

Brňané nespěchají

S výrobou kvašeného nápoje nespěchají ani Brňané. „Burčák budeme mít až v září. Víno pěstujeme na jediné vinici v Brně, která je ve svahu pod lomem Hády. Jezdíme s ním i na soutěže,“ zmínil starosta Vinohrad Jiří Čejka.

I když vinaři začínají vyrábět první burčák, nedokáží odhadnout konečnou sklizeň a kvalitu letošního ročníku. „Počasí bylo letos hodně zvláštní. Střídalo se sucho, mokro, nyní to pět vypadá na parna. Na konečnou kvalitu vína a na úrodu bude mít vliv hlavně srpen a září,“ popsal letošní sezónu předseda Svazu vinařů Jiří Sedlo. Víno podle něj bude letos nejspíš kvalitní, otázkou zůstává, kolik jej bude. „Vinaře ohrožují hlavně kroupy. To se týká celé Evropy. Může se stát, že třeba z vinice nesklidí kvůli bouřkám vůbec nic,“ podotkl Sedlo.

Během deseti minut můžou přijít vinaři o celou úrodu. Zkušenosti mají například pěstitelé v Mikulčicích. „V červenci tu padaly ledové kroupy bez deště. Stačila chvilka a v jedné lokalitě byla zničená třetina úrody,“ uvedl Dvořáček. Nestálost letošního počasí podle něj brání v jakýchkoliv předpovědích o kvalitě vína.

Červené se tolik nekupuje

Hospodářská krize vinaře zatím nijak zásadně nepostihla. Jediné, co se mění, je cena modrého hroznu. „Lidé méně kupují červené víno, proto cena klesá. Vinaři se však většinou zaměřují na oba druhy, proto se můžou poptávce přizpůsobit,“ uvedl Sedlo.

Jednou z možností, jak překonat tento nepříznivý vývoj, je výroba stále oblíbenějšího růžového vína. To se dělá z modrých hroznů, avšak směs šťávy a slupek se nechává naležet jen pár hodin. Víno proto nezíská tolik červeného barviva. „Je příjemné na pití, lehké a v létě mimořádně osvěžující.

Jihomoravská rosé jsou velmi kvalitní, mají výraznou ovocnou chuť a vůni,“ přiblížil růžová vína someliér Libor Nazarčuk z Břeclavi. Jeho slova potvrdil i Dvořáček. „Letos si rosé kupují i ti, kteří jej nikdy před tím nepili,“ zakončil.

Aneta Šedá, Zpravodajové Deníku

12.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidl
21

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Ilustrační foto.
23

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení