VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čechům vadí, že mají méně kvalitní potraviny než v západní Evropě

Brno – Českým zákazníkům vadí, že potraviny stejné značky jsou v České republice méně kvalitní než v západní Evropě. Z výzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) vyplývá, že s touto praxí je nespokojeno 88 procent z dotázaných a většina také odmítá tvrzení výrobců, že to dělají kvůli odlišným chuťovým preferencím. Jelikož jiné složení potravin prodávaných ve více zemích pod stejnou značkou je prokázaným faktem, chce ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) přimět k řešení Evropskou komisi. Řekl to na dnešní tiskové konferenci na brněnském veletrhu Salima.

18.2.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Řada nadnárodních koncernů dodává stejné potraviny se stejným obalem do více zemí. „Český spotřebitel přitom přichází zkrátka, protože potraviny pro český trh obsahují méně hodnotné suroviny než potraviny, které míří na trh zemí takzvané staré evropské patnáctky," řekl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Podle Jurečky nejde o právní, nýbrž etický problém. Oslovil proto 12 ministerských kolegů ze střední a východní Evropy. „Polovina z nich to vnímá také jako problém, proto to chceme přednést na jednání Evropské komise," řekl Jurečka.

Výzkum mínění zákazníků udělala SZPI loni na podzim. „Výsledky jsou očekávatelné, ale poměrně překvapivé je množství lidí, kterým se tato praxe nelíbí," řekl Kopřiva.

Výrobci ji obvykle komentují tím, že jiné složení si žádají odlišné chuťové preference lidí ve východní Evropě. S tímto tvrzením ale podle průzkumu nesouhlasí 77 procent dotázaných. Více než polovina lidí si naopak myslí, že skutečným důvodem je snaha výrobce ušetřit na surovinách, 38 procent lidí míní, že důvodem je tendence Čechů nehledět tolik na kvalitu, ale na nízkou cenu.

Autoři výzkumu zjišťovali také vnímání kvality českých potravin. Pozitivní mínění má 68 procent respondentů, čtvrtina je považuje za nekvalitní. Vnímání zahraničních potravin je horší. Za kvalitní je považuje 49 procent lidí, za nekvalitní 39 procent.

Když se SZPI ptala na nejproblematičtější vývozce potravin, v 88 procentech bylo zmíněno Polsko, což je setrvalý stav v posledních třech letech. Problémová je podle spotřebitelů i Čína a od roku 2013 vzrostla dvojnásobně na 21 procent nedůvěra k německým výrobkům.

Autor: ČTK

18.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
David Rath.
11

Soud zamítl Rathovu žalobu kvůli nákladům spojených s vazbou

Ilustrační foto
9

Zdravotním sestrám zřejmě bude stačit nižší vzdělání než nyní

Maminky na brigádě? Dál hrozí, že přijdou o „rodičák"

Maminky, které chtějí od raného věku dítěte pracovat, dávat potomka do jeslí či mateřinek a nepřijít přitom o rodičovskou, mají smůlu. V novele zákona o státní sociální podpoře totiž zůstal stávající limit 46 hodin měsíčně, kdy může být dítě do dvou let v předškolním zařízení. Pokud rodič hodinovou dotaci překročí, ztratí nárok na rodičovskou.

Létající auta? Za tři roky, slibuje Uber

Na včerejší tiskové konferenci společnosti Uber byly představeny futuristické plány na zprovoznění létajících taxi. Šéf Uberu Jeff Holden nastínil, že půjde o malé letadlo vyvíjené spolu s dalšími inovačními společnostmi.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies