VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čechy asi čeká kontrola některých aut společnosti Volkswagen

Praha - Ministerstvo dopravy ČR je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a případně opravit. Uvedl to dnes ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že zatím neví, kolika aut v Česku se skandál týká. Šéf VW Martin Winterkorn již převzal odpovědnost za skandál a odstoupil dnes z funkce. Koncern Volkswagen, kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů.

23.9.2015 9 AKTUALIZOVÁNO 23.9.2015
SDÍLEJ:

Škoda Fabia Combi.Foto: Škoda Auto

„To, že došlo k nějakému druhu ovlivňování měření, je asi nepochybné," uvedl Ťok, který se dnes sešel se zástupci Volkswagenu. Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy.

Ťok také řekl, že ministerstvo společně s automobilkou Škoda Auto bude informovat majitele vozů s motory, v nichž může být problém, a bude je zvát na kontroly. Škoda Auto, která v minulosti do některých aut „inkriminované motory" dávala, slíbila, že majitelům aut vyjde vstříc.

Jak by případná svolávací akce probíhala, zatím nechce Škoda ani tuzemský importér vozů koncernu VW komentovat. Podle jejich vyjádření na řešení pracuje technický vývoj Volkswagenu. Podle serveru Auto.cz se nejčastěji mluví o nahrání nového softwaru řídicí jednotky motoru. Jde o takzvané „flashování", tedy proces, který se již léta dělá u aut zcela běžně. Většinou se tak děje na základě stížností zákazníků na různé chyby a anomálie, která auto, častěji po náběhu produkce, při provozu vykazuje.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech v řídící jednotce software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Skandál začaly vyšetřovat tento týden i některé evropské země.

Nepoužívá koncernové motory TDI

Škoda Auto k celé věci uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Firma neupřesnila, kdy motory o objemu 1,6 a 2,0 litru pod typovým označením EA 189 používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle dnešní Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013. Podle mluvčího Škody Vítka Pelce jsou všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu. „Celá kauza se týká výhradně složení emitovaných výfukových plynů. Je zcela bez diskuze, že přijímáme plnou zodpovědnost na řešení této nesrovnalosti včetně případné zákaznické péče," řekl.

K záležitosti se dnes vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), podle něhož by skandál neměl mít na Škodu Auto přímý vliv. Její vozy se neprodávají na americkém trhu a akcie firmy se neobchodují na burze. Akcie Volkswagenu v minulých dnech přitom prudce klesly. Mládek chce, aby se vyjasnilo, co přesně se ve Spojených státech stalo. Domnívá se, že může jít o konkurenční boj na největším světovém trhu s automobily. „Volkswagen by nebyla první firma, které se to stalo," upozornil.

Někteří odborníci již naznačili, že nestandardní hodnoty při měření emisí mohou vykazovat i další značky napříč trhem. Některé se již ale vyjádřily, že jich se problém rozhodně netýká. „Ford Motor Company nikdy žádné speciální programy zkreslující obsah škodlivých emisí ve výfukových plynech při homologačním měření nepoužívala. Mohu tedy české zákazníky Fordu ujistit, že jejich vozů se uvedený problém netýká," uvedl například mluvčí českého Fordu Martin Linhart.

Skandál je zaskočil

Falšování emisních údajů u aut vyráběných koncernem Volkswagen může podle odborníků, které oslovila ČTK, znamenat pro životní prostředí vážný problém. Skandál je zaskočil. „Je to vážný problém. Všechna ta auta mají nezanedbatelné emise škodlivin. Jestli se obvinění prokáže, mohlo to životnímu prostředí výrazně škodit. O tom není nejmenších pochyb," reagoval zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Bedřich Moldan.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka ale není stanovování stále přísnějších emisních limitů pro motorová vozidla „od nazelenalého stolu" v Bruselu bez přihlédnutí k technicko-ekonomickým možnostem výrobců v časové řadě ta úplně správná cesta k udržitelnému rozvoji a čistší dopravě v globálním měřítku. Připomněl, že existují mnohem větší znečišťovatelé, například námořní, letečtí i železniční dopravci nebo výrobci elektrické energie. Řešení pro automobilový průmysl vidí v nastavení homologačních měřících cyklů a podmínek měření tak, aby co nejvíce odpovídaly běžnému provozu.

Autor: ČTK

23.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Mumie.
14

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Další mezinárodní úspěch. Vína z Česka bodovala mezi elitou

Tuzemští vinaři si z letošního ročníku soutěže vín Oenoforum odvážejí hned několik ocenění. Cenu za nejlepší kolekci získalo vinařství Mikrosvín Mikulov.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 150 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila třípatrová turistická loď s přibližně 150 pasažéry.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies