VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čeho se manažeři obávají

ČR - Firmy mají strach z vyšších cen i směnných kurzů. Naopak internet je nechává v klidu.

28.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia.cz

Barometr může ukazovat nejen stav počasí, ale stejně dobře i vývoj podnikatelského rizika. Tak to alespoň tvrdí autoři studie společnosti Allianz, kteří v mezinárodních souvislostech analyzovali okolnosti ohrožující firmy v současné době.

A které z těchto faktorů se umístily na předních příčkách? V první řadě šlo o ekonomické riziko jako takové. Na druhém místě odpovídající uváděli vynucené přerušení podnikání a na třetím přírodní katastrofy.

Sesuvy, bouře, vedra

V průzkumu odpovídali řídící pracovníci z úseků řízení rizik ze sedmdesáti zemí světa, kde zmíněná nadnárodní společnost působí.

Zdaleka nejčastěji zmiňovaná jsou ve studii rizika ekonomická. Téměř čtvrtina všech manažerů je vidí jako nejnaléhavější. Týkají se celé řady faktorů spojených s ekonomickou situací. Jde například o zvýšení cen zboží, ztrátu rozhodujících trhů, výkyvy směnných kurzů a v neposlední řadě i o obecná rizika vážící se k ekonomické recesi.

Přerušení podnikání je i globálně druhým nejčastěji zmiňovaným podnikatelským problémem. Jde o přerušení provozu firmy v kombinaci s narušením dodávek surovin a konstrukčních dílů. Odborníci v této souvislosti poukazují na nebezpečí vytvořená logistikou „just-in-time“, tedy dopravu subdodávek v přesně určeném okamžiku.

V posledních letech se totiž značně prosadila myšlenka takzvané „štíhlé výroby“ a co nejmenšího množství skladových zásob. V praxi to sice znamená jisté snížení výrobních nákladů, avšak na úkor bezpečnosti a narušení výroby v případě přerušení celého dodavatelského řetězce.

Jako třetí nejobávanější riziko odborníci zmiňují přírodní katastrofy. Mezi ně patří záplavy a sesuvy půdy, bouře, hurikány a tornáda, zemětřesení, tsunami, sopečné výbuchy a také vlny vysokých teplot.

V porovnání s prvními dvěma se toto riziko může jevit jako překvapivě nízké, přestože dopad nedávných přírodních katastrof v Japonsku, na Novém Zélandu nebo povodní v Thajsku byl na celosvětový trh velmi významný. Průměrné celosvětové náklady na vyplacené náhrady škod způsobenéých přírodními živly, jako jsou záplavy, hurikány a tajfuny, se za deset let zvýšily osminásobně.

Proto důkladná příprava a řízení rizika nabývá v podnicích na významu.

Pozor na reputaci

Výsledky studie ukazují také na systémové propojení rizik a jejich spojený dopad. V globalizovaném světě žádné riziko nestojí samostatně a také nemůže být vnímáno izolovaně. Naopak, kombinace několika katastrof může individuální účinek jednotlivých druhů rizika ještě prohloubit nebo vyvolat řetězový dopad, často v různých částech světa.

Další firemní nebezpečí, jako jsou ztráta dobré pověsti firmy, ohrožení značky, riziko stažení výrobku z trhu kvůli závadě či odpovědnost za způsobené škody, si sice podnikatelé uvědomují, ale již se jich příliš neobávají.

Zahraniční firmy se přitom rizika ztráty dobré pověsti obávají mnohem více, protože v dnešní informační společnosti digitálních sdělovacích prostředků a nových forem sdělovacích prostředků, jako například sociální sítě, se občané do komunikace zapojují aktivně a hlavně rychle.

Geografické rozdíly

Právě rychlost rozšíření zpráv je velkým fenoménem, a tak během několika minut může zasáhnout negativní zpráva celý svět a poškodit dobré jméno firmy, nebo ji v krajním důsledku dokonce zlikvidovat.

I přesto jsou stále nejvíce podceňovanými riziky rizika počítačová a informačních technologií odborníci je „ocenili“ pouze jedním procentem.

Barometr rizik vykázal pochopitelně i určité geografické rozdíly. Zatímco hospodářská situace a přerušení podnikání je globálním rizikem, další rizika se mohou v jednotlivých oblastech lišit. Například riziko přírodních katastrof více převládá v Asii a Tichomoří, podobně jako politická rizika.

Odborníci to vysvětlují tím, že více se jich obávají země s rozvíjejícími se trhy, kde hrozí sociální nepokoje a zásahy státu do finančních trhů. Naopak firmy ve Velké Británii se více než ostatní země zaměřují na právní a regulační rizika.

Týkají se například nejrůznějších omezení ze strany dozorních orgánů, ztráty patentové ochrany, rostoucích bezpečnostních problémů a přílišné regulace.

Vlastní podnikatelská rizika hrají velkou roli například v Německu, kde jde například o odpovědnost za vadný výrobek nebo odpovědnost statutárních orgánů.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

28.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volební sněm hnutí ANO probíhal 26. února v Praze. Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
56 10

Volby by vyhrálo ANO. Lidovci se STAN by se do Sněmovny nedostali

Ilustrační foto.
10

Kšeftování s léky. Na soudy se valí jeden případ za druhým

Rajtoralovi chyběla rodina, shodli se hráči. Má pozitivní vliv, říká Hašek

Co třeba vzpomínka na to, jak František Rajtoral na Schalke nádhernou brankou vynutil pro Plzeň prodloužení nervydrásajícího fotbalového poháru? Pro fanoušky kulatého nesmyslu hřejivá vzpomínka na jedno z nejpěknějších období světlovlasého kluka z Příbrami, který si v neděli vzal život.

Kmoníček se setkal s Trumpem. Předal mu pověřovací listiny

Nový český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček se setkal s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Předal mu pověřovací listiny. Kmoníček to uvedl na svém twitterovém účtu.

Le Penová odstoupí z čela Národní fronty. Dočasně?

Kandidátka na francouzskou prezidentku Marine Le Penová nepovede Národní frontu. Uvedla to jen den poté, co postoupila do druhého kola voleb, ve kterém se utká s centralistou Emmanuelem Macronem.

Nové varhany pro Svatovítskou katedrálu vytvoří španělská firma, za 70 milionů

Zástupci nadačního fondu dnes ohlásili na Pražském hradě jméno výrobce, který zhotoví nové varhany pro Svatovítskou katedrálu. Bude to varhanářská firma Gerharda Grenzinga. Slavnostního oznámení se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka a kardinál Dominik Duka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies