VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Celosvětový obchod v pololetí klesl nejvíce za šest let

Londýn - Celosvětový obchod zaznamenal v první polovině letošního roku nejhorší propad od začátku finanční krize. Nizozemský úřad pro analýzu hospodářské politiky spočítal, že za tři měsíce do konce června se objem světového obchodu ve srovnání s prvním čtvrtletím snížil o 0,5 procenta, zatímco pokles v prvním čtvrtletí po zpřesnění dat činil 1,5 procenta. První pololetí tak bylo nejhorší od roku 2009, kdy se mezinárodní obchod kvůli finanční krizi zcela zhroutil.

26.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

V samotném červnu se obchod sice zotavil a zaznamenal růst o dvě procenta, analytici však upozorňují, že měsíční údaje jsou nestabilní a lepší obrázek o vývoji obchodu podávají údaje za delší dobu.

„Prvních šest měsíců roku 2015 bylo velmi špatných," řekl podle listu Financial Times (FT) hlavní ekonom Světové obchodní organizace (WTO) Robert Koopman. WTO očekává, že letos objem globálního obchodu vzroste o 3,3 procenta, ale vzhledem k dosavadnímu vývoji lze čekat, že v příštích týdnech vydá aktualizovanou předpověď. Koopman řekl, že za letošní pokles může hlavně zastavení procesu zotavování v Evropě a zpomalení hospodářského růstu v Číně.

Strukturální změny

Koopman upozornil, že mezi jednotlivými zeměmi panují značné rozdíly. Solidní růst v některých zemích tak vyrovnává slabý růst v jiných. Je také podle něj zřejmé, že v globální ekonomice se odehrávají strukturální změny, což podle Koopmana znamená, že globální obchod zřejmě zůstane slabý ještě nějakou dobu.

Strukturální vliv na globální obchod má pak snaha Číny změnit svou ekonomiku tak, aby byla méně závislá na exportu a naopak se více soustředila na domácí spotřebu, dodal Koopman. Změny jsou i ve Spojených státech, které se staly čistým vývozcem energií. Vliv tam ale má i postoj výrobců, kteří se rozhodli zkrátit dodavatelské řetězce a výrobu přesouvají více k domovu.

„V globální ekonomice se odehrávají změny a právě v rámci obchodu jsou vidět nejvíce," dodal Koopman. I když obchod zpomaluje, a kopíruje tak vývoj hrubého domácího produktu (HDP), zůstává podle Koopmana stabilní součástí globální ekonomiky. Vývoz zboží se na světovém HDP podílí stabilně zhruba jednou třetinou.

Autor: ČTK

26.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.
7

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

DOTYK.CZ

Show se dá udělat i na téma: Jak jsme to podělali

Vystoupení v Caruso Show, rozjezd životně-stylového časopisu Krausmagazin, Stay Zmrd v Českých Budějovicích… Své největší krachy a průšvihy připomněli ve čtvrtek 23. března na večeru Fuckup Nights Prague v pražské Lucerně například zpěvák Monkey Business Matěj Ruppert, marketér a reklamní odborník Josef Havelka nebo stand up komik Nikola Džokič.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies