VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ceny ojetin spadly na rekordně nejnižší mez

Praha – Chcete si koupit ojeté auto? Máte zřejmě jedinečnou příležitost. Ceny ojetin totiž v uplynulém roce šly prudce dolů, někdy i o polovinu. Sami prodejci říkají, že si právě prošli největším cenovým propadem v historii.

14.1.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Trh s ojetými vozy postihla krize více než cokoli jiného. Lidé, kteří si chtěli v uplynulém roce nějaké to auto koupit, v drtivé většině od svého záměru zcela upustili, anebo jej odsunuli na lepší časy. „Chtěli jsme si koupit novější auto, ale víte, jak to je. Všude se propouští a to naše nám ještě nějaký ten rok vydrží,“ říká třeba Ludmila Novotná z Ústí nad Labem.

Období nezájmu zákazníků stlačilo jejich ceny na historické minimum. Během několika měsíců se propadly o desítky procent. „My jsme pokles cen vyčíslili zhruba na třicet procent,“ říká ředitel nákupů autobazaru AAA Petr Vaněček. Hodnota některých automobilů podle něho šla ještě níže. „Především se jedná o dražší auta s cenou nad dvě stě tisíc korun, která často zlevnila i o polovinu,“ vysvětluje Vaněček.

Zlevňuje i oktávka

Inzertní server Avízo.cz již sestavil žebříček aut, která se dají po cenové dietě koupit nejvýhodněji. Překvapivě jedním z nejlepších „kaufů“ by mohla být Škoda Octavia, které mimo jiné patří u zákazníků k nevyhledávanějším ojetým vozům. „U modelu Škoda Octavia z roku 2008 průměrná cena za posledního půl roku poklesla téměř o čtvrtinu, z původních 432 tisíc na 335 tisíc korun.“ říká Jan Mráz, produktový manažer Avízo.cz.

„Lidé nejvíce kupují levější auta kolem padesáti tisíc korun. Z těch dražších se nejlépe prodává Škoda Octavia, a to hlavně v dieselu,“ potvrzuje manažer splátkového prodeje společnosti Auto Herc Igor Ševčík.

Úplně největší pokles ceny zaznamenala Kia Ceed, jejíž hodnota za pouhý půlrok klesla v průměru o 113 tisíc korun. I když se podle některých odhadů mají ceny zvednout znovu s blížícími se letními měsíci, které jsou pro prodejce aut tradičně nejvýnosnější, některé modely svou cenu zvyšují už nyní. Jedná se především o dieselová auta.

Cena dieselových vozů jde nahoru

„Teď jednorázově stouply ceny pohonných hmot, tak se zákazníci přiklánějí k vozům s úspornějším dieselovým motorem,“ vysvětluje Petr Vaněček z AAA Auto. Podle inzertního serveru Avízo.cz jako jedna z mála zdražila také dva roky stará Škoda Superb, jejíž cena za posledních šest měsíců stoupla asi o 24 tisíc korun. „Počet nabízených vozů Superb vyrobených v roce 2008 je relativně malý, a pokud se v nabídce najednou objeví více dražších vozidel s vyšší výbavou, zvýší se mírně i průměrná cena,“ vysvětluje Jan Mráz.

Mladí v luxusních vozech

Ale ještě jeden fenomén se prý u ojetin projevuje. Díky krizi klesly ceny i vyloženě luxusních vozů, které se stále častěji ocitají v hledáčku mladých mužů a žen. „Koupil jsem si deset let staré Audi a musím říct, že bylo za slušné peníze. Něco mi půjčil táta a zbytek si musím vydělat, asi po brigádách. Ale podle mě to stálo za to, to auto je fakt parádní,“ svěřil se čtyřiadvacetiletý František Kocián z Prahy.

Třeba sedm let starý Jaguar X-Type se dá pořídit v průměru za sto sedmdesát tisíc a o více než třetinu své hodnoty jen za poslední půlrok přišly novější ročníky líbivého sporťáku Audi TT.

Počet podvodů u ojetých vozů poslední rok stoupá

Při koupi ojetého vozu si dejte pozor. Více než milion z celkového počtu pěti milionů vozů, které se pohybují po českých silnicích, má totiž přetočený tachometr.Vyplývá to ze zjištění společnosti Cebia, která se specializuje na identifikaci a prověřování původu vozidel. „Ze 60 tisíc vozidel, která jsme loni na žádost nových majitelů prověřovali, bylo títmto způsobem upraveno každé páté,“ řekl Deníku ředitel společnosti Martin Pajer. Průměrně přitom byl počet ujetých kilometrů u každého vozidla uměle snížen o 50 až 100 tisíc kilometrů. Například u deset let starého vozu tak lze jako zázrakem najít místo 181 tisíc kilometrů, které by měl mít průměrně najeto, jenom 88 tisíc.

„Celkem loni prodejci tímto způsobem způsobili kupcům škody až ve výši šesti miliard korun,“ dodává Pajer. Za nově koupený ojetý vůz tak zaplatil jeho majitel v průměru o 30 tisíc korun víc, než byla jeho skutečná cena. Společnost Cebia přitom není jediná, která se změněnými údaji na tachometru přišla do styku. Svou zkušenost s nimi má i největší český prodejce ojetých vozů AAA Auto. „Loni jsme odmítli převzít do prodeje 65 procent nabídnutých vozů, polovinu z toho právě kvůli tachometrům,“ říká obchodní ředitel společnosti Petr Vaněček. To, že je tachometr přetočený, prý navíc laik pozná jen těžko. Například Ford má sice softwarové zabezpečení, které zaručí, že po výměně počítače kilometrů za nový naskočí opět původní hodnota, to však není ani zdaleka případ všech značek. Určitým ukazatelem může být opotřebení interiérů, neúměrně sešlapané pedály a podobně.

Problémy však nejsou pouze s tachometry. „Velkým fenoménem je také omlazování vozů. Malí dovozci přivezou vozidlo a do velkého technického průkazu pak uvedou, že bylo vyrobeno i o dva roky později než ve skutečnosti,“ říká Vaněček.
Podvodníci jsou přitom čím dál tím vynalézavější. Jestliže ještě nedávno mohli odborníci poznat ukradený vůz nebo automobil, na nějž byl přepsán technický průkaz jiného vozu, nejenom podle čísla karoserie, ale i jeho porovnáním s ostatními štítky ve vozidle, nyní již to není tak snadné. „Za posledního půl roku jsme se setkali asi s 20 vozy BMW, ve kterých byly kompletně všechny štítky vyměněné. Problém s tím, jak poznat, který je pravý, měli i u výrobce,“ říká Pajer. Podvodníci podle něj disponovali kompletní sadou štítků a kompletně je vyměnili.
Počet podvodů s ojetými vozy přitom v posledním roce začal přibývat. Zatímco v posledních pěti letech jich pozvolna ubývalo, loni přišla změna. „Mnozí prodejci se kvůli krizi vracejí k praktikám z počátku devadesátých let,“ říká Petr Vaněček.

Jaké škody loni způsobili podvodníci
- Nově registrováno nebo přeprodáno bylo okolo půl milionu vozidel.
- Celých 40 procent z nich, tedy 200 tisíc automobilů, mělo přetočený tachometr v průměru o 50 až 100 tisíc kilometrů.
- Přetočení tachometru zvedlo cenu jednoho vozidla průměrně o 30 tisíc korun.
- Celkem tak byla majitelům způsobena škoda 6 miliard korun. To vše beztrestně.
- Pro porovnání, škoda na kradených vozidlech činila loni 2,3 miliardy korun.
Zdroj: Cebia, AAA Auto

Pavel Cechl

Autor: Vojtěch Janda

14.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies