VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi kvůli krizi častěji dojíždějí za prací

Louny, Praha - Více než čtvrt milionu obyvatel republiky se denně vydává na mnohdy i dlouhou cestu do zaměstnání

6.11.2009 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Moš

Rostoucí nezaměstnanost mění návyky lidí. Čím dál tím více začínají dojíždět za prací mimo své bydliště. A to dokonce i za hranice kraje, kde se nachází jejich domov.

Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se denně vydává za prací leckdy i do poměrně vysoké vzdálenosti 256,6 tisíce Čechů. To je více než pět procent lidí v produktivním věku. Počet vyjíždějících za prací je však ve skutečnosti daleko vyšší. Průzkum totiž opomenul lidi, kteří pracují v blízkém příhraničí, například v Německu nebo v Rakousku, ale bydlí doma, případně za prací vyjíždějí do zahraničí na delší dobu.

Za jízdné se vydává i tisíce korun

Množsví cestujících zaměstnanců přitom poslední dobou kvůli krizi podstatně narůstá. To potvrdil i ředitel odboru statistik trhu práce ČSÚ Dalibor Holý. „Je například znát, že se podstatně více lidí stahuje za prací třeba do Prahy, kde je více práce než v jejich regionu,“ řekl Deníku Holý. Podle dat dostupných na webu ČSÚ se od posledního šetření počet takto dojíždějících lidí zvedl o více než 45 tisíc.

Lidé k tomuto kroku často přistupují i přesto, že je dojíždění vyjde poměrn draho. „Většinou sice jezdím o něco levněji, ale jsou i autobusy, se kterými mě cesta od nás do Prahy vyjde i na 71 korun,“ říká pětadvacetiletá Lenka M. z Loun. Měsíčně tak vydá za jízdu i pár tisíc korun. „Ale vyplatí se to, v Lounech bych práci nesehnala, a když, tak daleko méně placenou,“ říká Lenka.

Lenka je navíc typickým představitelem skupiny lidí, kteří cestují za prací jinam, než bydlí. Je mladá a vzdělaná, právě tak jako podstatná část jejích „spolutrpících“.

Dojíždějící za zaměstnáním přes hranice kraje se totiž v řadě faktorů odlišuje od průměrného českého zaměstnance.

Většinou putují mladí lidé

Jsou třeba daleko mladší. Téměř polovina z nich nedosáhla ani 35 let věku, zatímco podíl stejné věkové skupiny na celkové zaměstnanosti je zhruba třetinový.

Jsou také daleko vzdělanější. Téměř 30 procent z nich má vysokoškolský diplom. Celkový poměr graduovaných zaměstnanců, je přitom v Česku 17 procent.

„Důvod, proč daleko více dojíždějí právě tyto skupiny je celkem nasnadě,“ říká analytik Petr Dufek z ČSOB. Mladší lidé zatím nejsou příliš usazeni a rodiny si teprve zakládají, takže nepotřebují tolik volného času.

„Vysokoškoláci jsou přitom na trhu práce žádanější a když dostanou motivující nabídku z jiného. byť i hodně vzdáleného města, než bydlí, tak se jim dojíždění vyplatí,“ dodává Dufek.

Autor: Pavel Cechl

6.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš (vlevo) a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.
EXKLUZIVNĚ
11 8

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Ilustrační foto
6

Čtyři popravy v americkém Arkansasu. Během jediného týdne

AKTUALIZUJEME / EXKLUZIVNĚ

Vytrvalý noční déšť zvedl hladiny řek, u některých hrozí vylití

Dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři také zvýšili odtok z některých přehrad. U některých řek hrozí vylití. 

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Nové SUV od Škody opravdu nese jméno Karoq. Proč? A co nabídne?

Škoda oficiálně odhalila název svého nového SUV, které je pokračovatelem oblíbeného modelu Yeti. Nový vůz se jmenuje Karoq, a i když se o názvu spekulovalo již dosud, nikdo nebyl s tipováním původu názvu příliš blízko.

Krymského Tatara odsoudili Rusové k 12 letům vězení

Soud v ruském Rostově na Donu poslal na dvanáct let do vězení Krymského Tatara Ruslana Zeytulaeva. Skupina europoslanců včetně českých požaduje jeho vydání na Ukrajinu.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies