Češi letos uskuteční více než 26 milionů objednávek při průměrné hodnotě nákupu 1962 Kč. V roce 2010 byla přitom průměrná výše objednávky přes 3000 Kč. „Zákazníci se na internetu naučili nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali prakticky pouze v kamenných obchodech. Frekvence nákupů na internetu se tak zvýšila, což dokládá i nárůst počtu realizovaných objednávek," uvedl Kamil Demuth ze serveru Heureka.cz.
Klesající průměrné výši objednávek napomáhá i trend osobních odběrů, v letošním roce ale některé internetové obchody zpoplatnily i tuto službu. Podíl osobních odběrů napříč celým trhem činí 22 procent a zatím stále roste. Z dopravců více než polovina lidí volí pro dopravu zboží Českou poštu (54 pct), druhým nejoblíbenějším dopravcem je společnost PPL (29 pct) a třetím v pořadí je společnost DPD (7 pct).
Češi také stále víc používají k nákupům na internetu mobily. „Začátkem roku 2011 činily přístupy přes mobilní zařízení méně než jedno procento. V současné době tento podíl překročil hranici pěti procent a nadále roste," dodal Demuth.
Při on-line nákupech mají lidé největší zájem o oblečení a doplňky. „Tento sortiment je v nabídce více než 2000 českých e-shopů a úroveň služeb stále roste. V loňském roce si módní zboží či doplňky v e-shopech koupilo více než 35 procent uživatelů internetu v ČR," řekl Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz.
Lidé si také stále častěji on-line nákupy vyřizují v pracovní době. „Podle našich interních statistik jsou nejčastějšími zákazníky lidé ve věku 22 až 35 let, většinou pracující muži a maminky na mateřské dovolené. Nejvíce nákupů zrealizují mezi 9:00 a 11:00 dopoledne a pak mezi 19:00 a 22:00 večer," uvedl David Antič z portálu BerZbozi.cz.
Čtěte také:
Většina Čechů nakupuje v tuzemských e-shopech, ukázal průzkum
Zboží z internetu si Češi častěji vyzvedávají osobně