Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi loni napsali na webu miliony recenzí zboží i e-shopů

Praha – Čeští zákazníci internetových obchodů loni napsali miliony recenzí a hodnocení zboží i e-shopů. Lidé se o své zkušenosti se zakoupenými produkty či e-shopy rádi na internetu dělí, a počet sepsaných hodnocení se tak každý rok zvyšuje. Roste i význam těchto recenzí při nákupním rozhodování spotřebitelů, vyplývá z ankety mezi obchodníky a srovnávači cen.

27.1.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Na srovnávači cen Heureka.cz tuzemští zákazníci loni napsali 4,5 milionu recenzí e-shopů, z toho bylo 3,5 procenta negativních. „Nejvíce hodnotí zákazníci nákupy již tradičně před Vánoci, nejméně pak během letních měsíců," uvedl ředitel zákaznického centra Heureky Jan Kriegel. Podle údajů Heureky přiznává vliv recenzí na rozhodnutí o nákupu více než 80 procent internetových uživatelů. Na základě recenzí je každý rok vybírán vítěz soutěže ShopRoku.

Z dat srovnávače cen Zboží.cz vyplývá, že zákazníci mnohem častěji recenzují e-shopy než konkrétní produkty. „Poměr pozitivních i negativních recenzí je u e-shopů vyvážený. I největší obchody se potýkají s negativními ohlasy a nejlepší hodnocení se nevyhýbá ani menším, specializovaným obchodům, například e-shopům zaměřeným na domácí mazlíčky," uvedla produktová manažerka Zboží.cz Blanka Kunčarová.

Zákazníci e-shopu Alza.cz loni hodnotili výrobky v téměř půl milionu recenzí. To představuje 40 procentní nárůst oproti roku 2014. „V drtivé většině případů šlo o pozitivní hodnocení. Počet případů, ve kterých zákazníci hodnotili výrobek negativně, se pohybuje do deseti procent. Jedná se především o levnější výrobky, kdy spolehlivost výrobku odpovídala jeho nízké ceně," uvedla mluvčí Šárka Jakoubková.

Význam recenzí

Z nedávného průzkumu Zboží.cz vyplynulo, že recenze nejvíc ovlivňují nákupy v kategoriích elektroniky, telefonů a navigace, domácích spotřebičů a v neposlední řadě i počítačů. Naopak nejmenší důležitost lidé recenzím přisuzují v kategoriích kosmetiky, oblečení a móda či auto moto. I zde se o recenze ale zajímají více než dvě třetiny nakupujících.

Význam recenzí při rozhodování o nákupu podle marketingového ředitele Parfums.cz Radka Ondrášíka roste. „Velmi záleží na typu produktu. U funkčních kosmetických produktů mají takové recenze poměrně zásadní význam, protože tyto produkty řeší problémy spotřebitelů a informace od jiných zákazníků jsou určitě velmi důležité," uvedl Ondrášík.

Procházení uživatelských hodnocení a recenzí je dnes nedílnou součástí nákupního procesu celé řady uživatelů, a to zejména při výběru počítačů a jiné elektroniky. „V praxi to mnohdy vypadá tak, že zákazník přibližně ví, jaký produkt chce, a na základě uživatelských recenzí a hodnocení pak ve zvolené kategorii a cenové hladině hledá nejvhodnější model," uvedl mluvčí e-shopu s elektronikou CZC.cz Martin Rippl.

Recenze ovlivňují nejen zákazníky, ale i obchody. „Jakmile se u některého produktu objeví velmi negativní a opakovaně negativní hodnocení, dále jej nenakupujeme, a zařadíme do nabídky například alternativní zboží, které vykazuje lepší vlastnosti," uvedl mluvčí prodejen Euronics Marek Ingr.

Autor: ČTK

27.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
5

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Archeologové našli u Přerova kostry dětí staré tři a půl tisíce let

Předmostí u Přerova, které kdysi proslavil nález hromadného hrobu lovců mamutů, vydává další svědectví o nepřetržitém osídlení tohoto místa. Archeologové, kteří nyní bádají na trase dálnice D1, našli v jedné z jam kostry dvou dětí ze starší doby bronzové. Další jáma ukrývala kostru mladého muže a ženy. Skelety, pochované v typické skrčené poloze, jsou staré zhruba tři a půl tisíce let.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení