VYBERTE SI REGION

Češi milují tuzemskou zeleninu, pozor na podvodníky

Praha – Čechům zřejmě začala opět chutnat zelenina vypěstovaná na domácí půdě. Aspoň tak usuzuje Zelinářská unie Čech a Moravy, podle níž byl letos osázen stejný rozsah polí jako loni.

11.4.2011 5
SDÍLEJ:

Hanácké farmářské trhy na Dolním náměstíFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Zastavil se tak trend z minulých let, kdy zemědělci pěstování zeleniny kvůli nedostatku poptávky spíše utlumovali. Nejžádanější jsou přitom ty druhy, které nevyžadují náročnou kuchyňskou úpravu.

„Lidé věnují vaření méně času než dřív, proto roste poptávka po kedlubnách, ředkvičkách, paprikách, chřestu, salátu a rajčatech,“ upřesnil předseda zelinářské unie Jaroslav Zeman. Na ústupu je naopak hlávkové zelí, celer, pór nebo červená řepa.

Ministr zemědělství Ivan Fuksa přitom předpokládá, že na vzrůstající poptávku po domácí produkci budou muset hospodáři v příštích letech reagovat ještě větším rozsahem osázených polí. „Zájem lidí o české čerstvé potraviny povzbudily v poslední době například farmářské trhy,“ přiblížil jednu z příčin oživení ministr.

Na tento trend ovšem nereagují pouze zemědělci, ale i různí podnikavci, kteří třeba právě ve farmářských trzích objevili svou příležitost.

Falešní farmáři

Petr Mareš, prezident Společnosti mladých agrárníků České republiky, upozornil, že na trzích se začali objevovat falešní farmáři, kteří zemědělské produkty nakupují ve velkoobchodech a pak je vydávají za vlastní produkci.

„Máme informace, že na několika místech v České republice se na farmářských trzích objevují falešní farmáři. Samozřejmě, že to kazí celkovou image trhů, jejichž cílem je nabízet kvalitní a chutné potraviny. To je také důvod, proč sem lidé chodí. Chceme proti falešným farmářům bojovat,“ doplnil Mareš. Doporučuje proto, aby se lidé ptali po původu prodávaných produktů.

Jedním z účinných nástrojů, jak proti podvodníkům postupovat, by měla být i chystaná pravidla pro správné fungování farmářských trhů. Kodex by měl vzniknout do konce května.

„Hlavním důvodem je, aby zákazník na první pohled věděl, co kupuje. Objevují se kritiky na klamání zákazníků na některých farmářských trzích, proto chceme spotřebitelům dát co největší jistotu o původu a kvalitě zboží,“ vysvětlil ministr Fuksa.

Kodex bude určovat minimální základ pravidel prodeje. Trhy, které se k němu přihlásí a budou ho dodržovat, zákazník na první pohled odliší zřejmě podle zvláštního loga a bude si je moci dohledat a ověřit v databázi.

„Snažíme se zajistit, aby na trhu prodávali skuteční farmáři a drobní výrobci, kteří jinak mají problém prorazit do tržní sítě, a ne překupníci,“ dodal ministr.

Čtěte také: Farmářské trhy budou mít pravidla

Autor: Vilém Janouš

11.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

AKTUALIZOVÁNO

Trump: Amerika bude na prvním místě, vymýtíme terorismus

Američané a jejich rodiny budou ode dneška na prvním místě pro Bílý dům a pro americkou vládu. Ve své inaugurační řeči, jejíž obsah se příliš nelišil od projevů z kampaně, to řekl nový americký prezident Donald Trump. Slíbil rovněž vymýtit terorismus a prohlásil, že moc z rukou politiků vrátí "zapomenutým mužům a ženám".

AKTUALIZOVÁNO

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies