VYBERTE SI REGION

Češi omezují nákupy kávy, roste zájem o kapsle

Praha - Zájem Čechů o nákup kávy v obchodech v období od loňského dubna do letošního března mírně klesl. Zatímco prodané množství nejprodávanější pražené kávy se meziročně snížilo zhruba o čtyři procenta, u rozpustné kávy naopak zhruba o dvacetinu vzrostlo.

2.5.2011
SDÍLEJ:

Bez šálku kávy někdo nedokáže začít den. Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jan Jelínek

Výrazně rostoucí popularitě se naopak těší kapsle do speciálních kávovarů, jichž se prodalo meziročně více než o 50 procent více. Vyplývá to z údajů, které poskytla česká pobočka společnosti Nielsen Company.

Lidé v tuzemských obchodech s potravinami a smíšeným zbožím ve sledovaném období nakoupili celkem 20.742 tun kávy, což bylo přibližně o 2,5 procenta méně než o rok dříve, ve finančním vyjádření prodeje klesly přibližně o dvě procenta. Lidé za kávu zaplatili 5,1 miliardy korun. Ve statistice nejsou zahrnuty údaje o prodejích ve velkoobchodech Makro stejně jako v restauracích či kavárnách. Zejména provozoven velkých nadnárodních kavárenských řetězců přitom v ČR rok od roku přibývá.

Klesá význam malých prodejen se smíšeným zbožím

Nejvíce lidé kupují kávu v hypermarketech. Jejich podíl na tržbách kategorie představuje 40 procent. Významnost hypermarketů navíc roste (meziročně o 1,4 procentního bodu). Naopak klesá význam malých prodejen se smíšeným zbožím. Na druhou pozici se tak tlačí diskontní prodejny, se zhruba pětinovým podílem již právě dohnaly tradiční „smíšenky“.

Pražená káva (zrnková i mletá) tvoří zhruba 65 procent veškeré prodané kávy v Česku, druhou nejoblíbenější je káva instantní s přibližně pětinovým podílem. Přes pětiprocentní růst prodaného množství klesla hodnota prodejů rozpustné kávy o jedno procento na zhruba dvě miliardy Kč.

„Trh instantní kávy zaznamenává růst v objemovém vyjádření, který je však tažen především na úkor ceny,“ vysvětlila tento jev mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.

Rychle rostoucí trend poptávky po kapslích do kávovarů

Kapslí či polštářků určených pro speciální domácí kávovary loni lidé v Česku koupili bezmála za 260 milionů korun, zatímco v předchozím období za zhruba 170 milionů Kč. Kadlecová trend rychle rostoucí poptávky po kapslích potvrzuje, stejně tak prý roste poptávka zákazníků Tchiba po kávě z kategorie espresso.

Trh s kávou dnes již ovlivňuje a v blízké budoucnosti velmi pravděpodobně ještě ovlivní rekordní růst jejích cen. Cena kávy arabica se ve čtvrtek na termínových trzích vyšplhala nad 3,03 USD za libru (asi 109 Kč/kg) a je nejvyšší za posledních 34 let. K růstu cen v poslední době hodně přispívá napjatá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou a zčásti také vyšší zájem investorů. Tchibo ale tvrdí, že růst cen silně podporují spekulace.

Společnost Tchibo, která je největší pražírnou kávy v Německu a jedním z nejvýznamnějších zpracovatelů kávy i ve světovém srovnání, už začíná pociťovat dopady růstu cen této komodity. Německá centrála firmy ve čtvrtek uvedla, že kvůli konkurenci nemůže vyšší náklady v plném rozsahu přenést na spotřebitele, a na letošní rok proto počítá s poklesem zisku.

V České republice v současnosti provozuje kavárny zhruba deset velkých kavárenských řetězců, k nejznámějším patří například Starbucks nebo australský řetězec Gloria Jean's Coffees.

Autor: ČTK

2.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies