VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi opět kupují nealko. Ve slevě

Praha – Prodej a výroba nealkoholických nápojů v Česku přestala klesat a začíná „jen" stagnovat. Mírné oživení hlásí výrobci džusů, minerálních vod a dětského pití. Pokud jde o zákazníky, ti nakupují nealko nápoje hlavně ve slevách.

10.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ivan Babej

Vyplývá to z nového indexu očekávání firem, který pravidelně pro jednotlivé obory podnikání sestavuje ČSOB. „Spotřeba nealkoholických nápojů konstantně klesá již od roku 2009. Výraznější propad z posledních let se zastavil 
a odvětví nyní stagnuje," komentuje to Petr Manda 
z ČSOB.

Spotřeba nealko nápojů od roku 2008 klesala na momentální úroveň asi 278 litrů na osobu a rok. „Od začátku roku máme důvod pro mírný optimismus. Zastavil se propad spotřeby oproti posledním dvěma letům, spotřeba sice nijak neroste, ale ani neklesá," říká třeba obchodní šéf Kofoly Márián Šefčovič. Nealko nápoje jsou považovány za zbytné zboží, proto jejich oživení souvisí s celkovým růstem ekonomiky a poklesem nezaměstnanosti. „U našich největších členů se jedná o nárůst v prodejích balených minerálních vod v posledních čtyřech měsících až o pět procent," říká Jana Ježková ze Svazu minerálních vod.

Tlak na cenu: hlavně u limonád

Radost firem z oživení na trhu ovšem částečně pokazí slabá koruna. „Zaznamenáváme sice nárůst prodeje, ale jakožto dovozcům nám kazí ekonomická čísla měnový zásah centrální banky," potvrzuje třeba obchodní šéf společnosti Pfanner Lukáš Krůta. Ten zároveň upozorňuje na další důležitý fakt: pokud jde zákazník pro nealko nápoje do obchodů, je zvyklý nakupovat ve slevách. „V současnosti je více než polovina džusů, které prodáme, nabízena v řetězcích ve slevě," říká otevřeně Lukáš Krůta. To je věc, kterou řetězce potvrzují.

Vůbec nejcitlivější jsou čeští zákazníci v případě kolových nápojů a slazených limonád. „Limonády se dostaly do stavu, kdy zákazník čeká převážně na akční nabídku 
a snaží se šetřit třicet až čtyřicet procent z hodnoty," vypočítává třeba Aleš Mrůzek 
z Globusu. Podle něj zákazníci kupují nejvíce nápoje v tradiční slazené verzi. „Nejvíce klesají neznačkové kolové nápoje, značkové se drží," doplňuje Aleš Mrůzek.

Podle Tomáše Konvaliny 
z Podorlické sodovkárny je ale ohledně nealko nápojů každé srovnání vachrlaté. „U limonád je těžké vysledovat trend, prodej roste a padá s počasím," říká Tomáš Konvalina. Také on si ale přímo ve výrobě všiml poklesu nápojů s kofeinem. „Obyčejné kolové nápoje mají pokles a poslední tři až čtyři roky roste poptávka po malinovce," uzavírá Tomáš Konvalina. 

Autor: Jan Klička

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies