Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi preferují škodovky, firemní auta se propadají

Praha - V tuzemských autosalonech to na začátku roku vypadalo jako po vymření.

7.7.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Ekonomická krize skoro zastavila prodeje nových vozů. Po šesti měsících je ale situace veselejší jenom částečně – v Česku se kvůli zavedení odpočtu DPH prodává více osobních aut, zato prodeje dodávek, náklaďáků, autobusů nebo motorek se zcela propadají.

Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnilo Sdružení dovozců automobilů (SDA). Mezi českými řidiči i nadále hraje prim mladoboleslavská Škodovka, pro jejíž koupi se od začátku rozhodlo přes jednadvacet tisíc lidí. Nejvíce lidí si pořídilo Octavii (téměř 9 tisíc) a Fabii (téměř 8 tisíc). Hned za největší domácí automobilkou figuruje Ford, Volkswagen a Renault. První pětku pak uzavrá další „domácí“ automobilka – Hyundai.

Celkem se u nás za první pololetí prodalo 79 228 nových osobních automobilů, což je téměř osmi procentní nárůst. To je však poslední dobrá zpráva ze statistiky. Zbytek se propadá. „Ukazuje se, že vinou ekonomické krize klesají hlavně prodeje firemních aut,“ potvrdil v úterý Deníku tajemník SDA Pavel Tunkl. Prodej dodávek poklesl o čtvrtinu, a v případě velkých náklaďáků a autobusů dokonce o polovinu. A kupodivu se na jaře prodalo i daleko méně motorek – oproti loňsku je pokles více než pětinový.

Průměrné stáří osobních vozů je 14 let

Špatná zpráva je to hlavně při pohledu do čísel o stáří vozů v Česku. Například průměrné stáří osobáků se u nás nyní pohybuje téměř na čtrnácti letech. V západní Evropě je to rovná polovina. „V zemích , kde je vyšší kupní síla je běžné, že se ročně obměňuje osm až deset procent z vozového parku. U nás se obnoví jen zhruba tři a půl procenta aut. Nesmíme se pak divit, že zde pořád jezdí milion aut bez katalyzátorů,“ dodává Tunkl. Dovozci aut teď čekají, zda nakonec Fischerova vláda zavede šrotovné.

To by mohlo motivovat hlavně střední třídu k výměně starého auta za bezpečnější a ekologičtější. První výsledky se šrotovným včera ohlásilo například Slovensko: jenom za červen poskočily meziroční prodeje nových aut o téměř 28 procent. Slováci na šrotovné vyčlenili zhruba 1,4 miliardy korun, což pomohlo k výměně zhruba 40 tisíc automobilů. U nás se uvažuje o 2,5 miliardách korun, které by při třicetitisícovém příspěvku vystačily na výměnu osmdesáti tisíc aut.

Autor: Jan Klička

7.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Peníze. Ilustrační foto.
15

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Srážka auta s vlakem u Žerůtek skončila tragicky.
8

Tragické prázdniny. Na jihomoravských silnicích zemřelo už 17 lidí

DOTYK.CZ

Vinařský fond podpoří kampaní povinné značení domácích vín

Vinařský fond, který je marketingovou organizací českých a moravských vinařů, připravuje kampaň na podporu větší známosti povinného značení domácích vín trikolórou. Vytvoření kampaně stálo zhruba tři miliony korun, za její mediální nasazení fond zaplatí asi 5,5 milionu korun.

Zubní pohotovost? Na Vyškovsku stále v ohrožení. Lidé jezdí pro pomoc až do Brna

Nebudeme na pohotovosti sloužit, protože se nám to finančně nevyplatí, vyhrožovali na jaře zubaři ve Vyškově. Uskutečnila se dokonce schůzka mezi předsedou okresní stomatologické komory Jiřím Wolfem a vedením nemocnice.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Černí, hnědí, bílí, strakatí. Takové zbarvení vídáme u psů běžně. Na předměstí indického města Bombaj se ovšem objevili modří psi. Důvod? Za změnu jejich srsti totiž může po šetření případu jedna z továren, která vypouštěla do řeky Kasadi průmyslový odpad a barviva. Firmu už úřady zavřely.

Tuny drahocenného lithia chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Těžba vzácného kovu lithia na hoře Cínovci v Krušných Horách by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení