VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi se po pěti letech začali znovu vracet do restaurací

Plzeň/Praha – Češi se po pěti letech pití doma začali vracet do restaurací. Pijí více než dříve ležáky (11 a 12stupňová piva) na úkor desetistupňových značek, řekl marketingový ředitel lídra trhu, Plzeňského Prazdroje, Grant McKenzie. Pravděpodobné pozastavení poklesu prodejů piva v restauracích potvrdil také mluvčí pivovarské dvojky, Pivovarů Staropramen, Pavel Barvík. Přesto podle něj i dále více roste podíl baleného piva na úkor čepovaného.

16.12.2014 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Černý Vít

Podobně jako největší dva výrobci piva v zemi se vyjádřil také třetí Heineken. Vyšší zájem o ležáky potvrdil i Český svaz pivovarů a sladoven a také doufá, že se podíl čepovaného piva, který loni činil 41 procent, o deset procentních bodů méně než v roce 2009, bude zvyšovat. Konečné výsledky ale bude mít až v březnu.

Prazdroji roste hlavně prodej čepovaných prémiových ležáků a jeho podíl čepovaného a baleného piva se blíží poměru půl na půl. „Z našich dat pozorujeme meziroční zvýšený prodej ležáků v restauracích i obchodech v řádu několika procent," řekla mluvčí Heinekenu ČR Jana Pikardová.

„Podle dosavadních informací u nás získává stále silnější pozici segment retail, v segmentu gastronomie již pravděpodobně došlo k pozastavení poklesu," uvedl Barvík ze Staropramenu. Z čísel o vývoji celého trhu podle něj vyplývá, že se letos vypije zhruba stejné množství piva jako loni. „Na definitivní závěry si ale počkejme po Vánocích a Silvestru, což jsou pro pivovarníky jedny z důležitých týdnů v roce," podotkl.

Lidé více chodí za zážitkem

„Jsme napnuti, jaké budou letošní výsledky. Za pololetí to tak optimistické nebylo," řekl Vladimír Balach, výkonný ředitel svazu, který má řadu aktivit k lákání pivařů, hlavně Den českého piva na podporu české pivní kultury a akce k propojování piva s jídlem. „Spotřeba výčepních piv posledních osm let klesá po přímce, naopak prodej ležáků roste," uvedl. Restaurace si podle něj uvědomily, že musí investovat do kvality a k pití a jídlu „nabídnout i duši". Lidé chtějí atraktivní interiér i služby, protože více chodí za zážitkem. „Počet kvalitních restaurací roste. Po revoluci se do nich investovalo přes 20 miliard korun, v poslední době hlavně do interiérů propojených s výrobci," řekl.

Prazdroj začal investovat do restaurací před pěti lety při začátku krize a pomáhá hostinským navracet lidi ho hospod. Podle ředitele tyto aktivity, inovace i cenová strategie vycházejí. „Hrozilo, že se nůžky rozevřou ještě víc. Rozevřely by se i kdyby nebyla krize, protože nebylo dost inovací v pohostinství," řekl McKenzie. K pití doma hodně přispělo, že Češi investovali do vylepšení vlastního bydlení, pořídili si nové televize, domácí kina, počítače a je jim doma příjemněji než v hospodě. Díky novým nápojům, nekuřáckým a hezčím restauracím i lepší atmosféře ve společnosti se letos pivovary vrátily trochu zpět.

Podle Balacha prodej čepovaného piva musí narazit na dno. Zatímco v některých státech je 20, v jiných 60 procent. „Český trh podle mého názoru rezervy má a všichni výrobci by byli rádi, pokud by se prodej piva vypitého v restauracích zvýšil," dodal.

Inovace a novinky

Prazdroj láká pivaře hlavně inovacemi a novými pivy. Na trhu se daří novinkám – ryze hořké dvanáctce Radegast, které už se prodá více čepované, a Gambrinusu nepasterizovaném, který je určený jen pro hospody. „Tam, kde ho nasadíme, jdou tržby hospod nahoru," řekl McKenzie. Posílil i Velkopopovický Kozel – jedenáctka a černý. Prazdroj je také spokojený s jedenáctkou Excelent, jíž od loňska cílí na mladé od 18 do 30 let. Všechny značky podporují prodeje v hospodách.

Autor: ČTK

16.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Komentář Stanislava Šulce: Babiš nás zklamal. Je čas jít dál

Dění kolem ministra financí, jeho spolustraníků a formálně jeho bývalé společnosti Agrofert začíná nabírat obřích kontur. A je na čase si konečně sundat růžové brýle a na situaci se podívat realistickým pohledem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies