VYBERTE SI REGION

Češi šetří na baleném nealku, pijí více vodu z kohoutku

Praha - Češi v posledních letech kupují stále méně nealkoholických nápojů. Loni jejich spotřeba meziročně klesla o dvě procenta na 25,07 milionu hektolitrů, vyplývá z čísel, které poskytl Svaz výrobců nealkoholických nápojů. Od roku 2004 se spotřeba nealka snížila více než o desetinu. Pokles zrychlila ekonomická krize, která začala v závěru roku 2008. Řada lidí namísto balených vod či džusů z ekonomických důvodů dává přednost vodě z kohoutku. Roste také obliba nealkoholické­ho piva.

22.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Jednou z příčin tohoto poklesu spotřeby je současná ekonomická krize. Kupní síla domácností se snižuje a spotřebitelé mnohdy stojí před volbou, které nápoje budou pít," uvedl výkonný tajemník svazu Zdeněk Huml.

Přestože spotřeba pitné vody v Česku dlouhodobě klesá, z průzkumů vodárenské společnosti Pražské vodovody a kanalizace vyplývá, že podíl lidí využívajících vodu k pití v posledních letech mírně roste, řekl mluvčí firmy Ondřej Pokorný. Různě časté pití kohoutkové vody podle něj uvedlo devět lidí z deseti. Tento trend potvrzuje také růst spotřeby sirupů, kterými si lidé vodu ochucují.

Češi v posledních letech pijí stále méně balených vod, které se na celkové spotřebě nealka podílejí zhruba jednou třetinou. Omezují také konzumaci sycených nápojů, jejichž podíl na celku je takřka poloviční. Snižuje se i spotřeba džusů, ovocných nápojů a nektarů. Naopak kromě sirupů roste také obliba energetických nápojů. Spotřeba ledových čajů byla loni proti roku 2004 téměř dvojnásobná, přestože od roku 2008 klesá.

Přestože vodárenské firmy rok od roku vodu zdražují, voda z kohoutku zůstává stále nesrovnatelně levnější než voda v láhvích. Zatímco litr pitné vody přijde odběratele zhruba na pět haléřů, litr balené vody lze pořídit za tři koruny v diskontních prodejnách, ale také za několik desítek korun, které dá zákazník za značkovou minerální vodu zahraničních značek.

Zatímco prodej balených nealkoholických nápojů a piva v době ekonomické krize spíše klesá či stagnuje, obliba točených limonád roste. Někteří jejich výrobci hlásí za poslední rok nárůst produkce až o desítky procent. Několik let trvající trend podle nich mimo jiné souvisí s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. Také u točených limonád však hraje svou roli ekonomické hledisko, neboť jsou většinou výrazně levnější než limonády v láhvích.

Autor: ČTK

22.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies