VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi šetří na baleném nealku, pijí více vodu z kohoutku

Praha - Češi v posledních letech kupují stále méně nealkoholických nápojů. Loni jejich spotřeba meziročně klesla o dvě procenta na 25,07 milionu hektolitrů, vyplývá z čísel, které poskytl Svaz výrobců nealkoholických nápojů. Od roku 2004 se spotřeba nealka snížila více než o desetinu. Pokles zrychlila ekonomická krize, která začala v závěru roku 2008. Řada lidí namísto balených vod či džusů z ekonomických důvodů dává přednost vodě z kohoutku. Roste také obliba nealkoholické­ho piva.

22.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Jednou z příčin tohoto poklesu spotřeby je současná ekonomická krize. Kupní síla domácností se snižuje a spotřebitelé mnohdy stojí před volbou, které nápoje budou pít," uvedl výkonný tajemník svazu Zdeněk Huml.

Přestože spotřeba pitné vody v Česku dlouhodobě klesá, z průzkumů vodárenské společnosti Pražské vodovody a kanalizace vyplývá, že podíl lidí využívajících vodu k pití v posledních letech mírně roste, řekl mluvčí firmy Ondřej Pokorný. Různě časté pití kohoutkové vody podle něj uvedlo devět lidí z deseti. Tento trend potvrzuje také růst spotřeby sirupů, kterými si lidé vodu ochucují.

Češi v posledních letech pijí stále méně balených vod, které se na celkové spotřebě nealka podílejí zhruba jednou třetinou. Omezují také konzumaci sycených nápojů, jejichž podíl na celku je takřka poloviční. Snižuje se i spotřeba džusů, ovocných nápojů a nektarů. Naopak kromě sirupů roste také obliba energetických nápojů. Spotřeba ledových čajů byla loni proti roku 2004 téměř dvojnásobná, přestože od roku 2008 klesá.

Přestože vodárenské firmy rok od roku vodu zdražují, voda z kohoutku zůstává stále nesrovnatelně levnější než voda v láhvích. Zatímco litr pitné vody přijde odběratele zhruba na pět haléřů, litr balené vody lze pořídit za tři koruny v diskontních prodejnách, ale také za několik desítek korun, které dá zákazník za značkovou minerální vodu zahraničních značek.

Zatímco prodej balených nealkoholických nápojů a piva v době ekonomické krize spíše klesá či stagnuje, obliba točených limonád roste. Někteří jejich výrobci hlásí za poslední rok nárůst produkce až o desítky procent. Několik let trvající trend podle nich mimo jiné souvisí s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. Také u točených limonád však hraje svou roli ekonomické hledisko, neboť jsou většinou výrazně levnější než limonády v láhvích.

Autor: ČTK

22.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1 15

Super plat za práci na páse nabízí měsíce. Málokdo to ale vydrží dlouho

Evakuace zaměstnanců a zákazníků v obchodním centru ve Zlíně Malenovicích
AKTUALIZOVÁNO
18

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

Berlusconi perlil: Nejlepší věc na Trumpovi? Jeho žena Melania!

/VIDEO/ Bývalý italský premiér Silvio Berlusconi opět vzbudil pozornost svými výroky. Do kamer italské televize La7 totiž prohlásil, že to nejlepší na americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi je jeho žena Melania.

Nehádejme se o kvóty, řekl německý ministr. Zaorálek mu český postoj vysvětlil

Evropská unie by měla řešit, jak snížit příliv uprchlíků, ne vést spory o uprchlické kvóty. Při své návštěvě Prahy to dnes na tiskové konferenci řekl německý ministr zahraničí Sigmar Gabriel.

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Česká pošta chce od prázdnin rozšířit služby. Zatímco počet odeslaných dopisů v posledních letech klesá, objem poslaných balíků naopak roste. Pošťáci proto rozšíří své balíkové služby, vstříc klientům ale chce jít pošta i s datovými schránkami.

Irácká armáda v Mosulu osvobodila stovky civilistů, boje o centrum pokračují

Irácké síly otevřely únikové koridory pro stovky obyvatel mosulského starého města. Tuhé boje o centrum města, které je srdce samozvaného Islámského státu, nicméně pokračují. Jen v průběhu pátku si vyžádaly dalších 12 životů a větší množství zraněných.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies