VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi utrácí méně než Slováci, nákupní centra ale rostou v Česku

Praha – V Česku se letos otevře šest nových nákupních center s celkovou plochou přes 80 tisíc metrů čtverečních, zatímco na sousedním Slovensku o dvě nákupní centra méně. A to i přes to, že kupní síla Čechů je nyní nižší než Slováků. Dnes o tom informovala realitní poradenská společnost Cushman & Wakefield (C&W). Dalších 70 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch by mělo v Česku vyrůst příští rok.

12.6.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Od začátku roku se v ČR už otevřela obchodní centra Centrum Pivovar v Děčíně, Galerie Teplice, Obchodní Centrum Lužiny a nákupní pasáž ve Florentinu v Praze. Ve druhém pololetí se otevřou obchodní centra Frýda ve Frýdku-Místku a Quadrio v Praze. Pro příští rok jsou v plánu například Central Kladno a rozšíření OC Královo Pole v Brně.

C&W však upozorňuje, že v poměru ke kupní síle obyvatel se trh blíží nasycení. „Kupní síla na obyvatele je v Čechách momentálně nižší než na Slovensku, a to hlavně z demografických důvodů, slovenská populace je totiž mladší. Výsledkem je, že Slováci v obchodních centrech utrácejí v přepočtu na obyvatele více než Češi," uvedla společnost s tím, že další větší výstavba by mohla přijít v budoucnu v případě, že dále poroste kupní síla obyvatelstva.

Roční výdaje jednoho Čecha? 205.650 korun

Podle aktuálních statistik činí celkové roční výdaje jednoho Čecha 205.650 korun (7500 eur), zatímco Slovák za 12 měsíců utratí 8000 eur (219.360 korun).

Nová centra se přesto podle Jana Kotrbáčka, vedoucího pronájmu maloobchodních prostor v Cushman & Wakefield pro ČR a Slovensko, budou stavět dál. „Trh potřebuje přirozenou obnovu nákupních ploch. Vedle klasických obchodních center budou vznikat prodejní plochy na dopravních uzlech a menší projekty, které slouží lokálnímu trhu," poznamenal Kotrbáček. Jedinou zemí z regionu, kde se plánuje masivnější maloobchodní výstavba, aktuálně zůstává Polsko.

Plocha maloobchodních prostor v nákupních centrech v Česku by měla podle odhadů v příštím roce překročit hranici 2,5 milionu metrů čtverečních. Nejvíce maloobchodních ploch v nákupních centrech je v Praze, téměř 785.000 metrů čtverečních. Při přepočtu obchodů na obyvatele je však lídrem Liberec, kde na tisíc obyvatel připadá 1440 metrů čtverečních maloobchodních ploch. Nejméně má Ústí nad Labem (440 m2/1000 obyvatel).

Autor: ČTK

12.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Seniorka. Ilustrační foto.
3 13

Bydlení, léky, jídlo. Pražští senioři jsou ohroženi chudobou

Ilustrační foto.
1 4

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění během zimních OH

/ANKETA/ Hokejové hřiště, curlingové dráhy či malý skokanský můstek. To a mnohem více nabídne nový olympijský park, který vznikne v Pavilonu Z v areálu brněnského výstaviště. V pátek to potvrdilo vedení Brna s Českým olympijským výborem. 

Jako v Izraeli. Mostecké děti se učí přežít teror

Připomíná to civilní obranu v Izraeli, kde je stav ohrožení součástí života. V Mostě je to zatím jen experiment, který má připravit děti na měnící se Evropu.

Dlouhé čekání na operace? Stovky Čechů míří za lékařem za hranice

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Část lidí nevěří českým lékařům, dalším se nechce čekat měsíce na operaci. Češi se stále častěji vydávají na plánované zákroky do zahraničí. Většina lidí si nemalé výdaje za léčbu musí hradit ze svého.

DOTYK.CZ

Před 69 lety hrozila atomová válka. Zažehnala ji chladná hlava a teplá zima

Winston Churchill chtěl na Sověty shodit atomovku, prezident Francie de Gaulle mu souhlasně přitakával. Americký prezident Harry Truman byl pro citlivější řešení, sovětskou blokádu Berlína započatou jen před pár hodinami, hodlal vyřešit leteckým mostem. Tenhle risk z odpoledne 23. června 1948 vyjde. A Sověti utrpí první poválečnou diplomatickou porážku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies