Tento týden již z hlediska obratu e-shopů překoná i první týden po intervenci ČNB, když Češi na síti utratí asi 2,25 miliardy korun. Podle průzkumu agentury Mediaresearch se na nákup dárků po síti chystá více než 75 procent tuzemských uživatelů internetu.

„Zvýšený nárůst útrat sledujeme přibližně od poloviny září. Až do Štědrého dne letos podle našich odhadů nakoupí spotřebitelé on-line za přibližně 18,5 miliardy korun," dodal výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podle APEK letošní vánoční sezonu ovlivnila devizová intervence České národní banky a Den dopravy zdarma. „Díky zásahu centrální banky se obraty oproti minulosti výrazně zvýšily již v listopadu. Nakupující se obávali růstu cen zboží v souvislosti se slabší korunou. Přesto aktuální týden tyto výkyvy již překoná," dodal Vetyška.

Útraty na internetu

Předvánoční období tvoří významnou část obratu internetových obchodů. Obrat e-shopů před svátky stoupne meziročně o 13,5 procenta na 18,5 miliardy korun. Průměrná česká domácnost utratí již 40 procent svých vánočních výdajů na internetu. Více než třetinu elektroniky, kterou lidé nakoupí, objednají v některém z e-shopů. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Češi letos v internetových obchodech a na slevových serverech utratí podle odhadů 58 miliard korun, tedy meziročně o 15 procent meziročně více.