VYBERTE SI REGION

Ekonomický výhled na letošní rok? Češi zůstávají pesimisty

Praha - Češi zůstávají pesimisty. Ačkoliv se ekonomice letos daří a čeká se další růst mezd, zatímco ceny příliš nevzrostou, 69 procent lidí se bojí toho, že je měsíční výdaje připraví o čím dál větší částku. Na čtyři z deseti Čechů navíc čekají, že se jejich plat nezmění nebo se dokonce sníží. Vyplývá to z výzkumu agentury STEM/MARK mezi 500 respondentů.

18.1.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: Profimedia

"Ekonomice se delší dobu daří a nezaměstnanost je tak nízká, že v některých oborech je obrovský nedostatek zaměstnanců. To jim vyloženě hraje do karet. Firmy se totiž musí snažit, aby si dobré pracovníky udržely a nepřebrala jim je konkurence. Vedle nabídky různých benefitů tak samozřejmě i zvyšují platy," uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Podle něj budou reálné mzdy v roce 2016 růst o tři procenta.

Ve zvýšení platu ale věří jen 30 procent respondentů. Každý padesátý se obává, že ho naopak čeká jeho snížení. Nejčastěji (17 procent) Češi doufají, že jim zaměstnavatel přidá alespoň do 1000 Kč. V to, že si měsíčně polepší do 3000 Kč, nevěří ani jeden z deseti. Zvýšení platu o pětitisícovku měsíčně shodně očekávají vysokoškolsky vzdělaní i lidé bez maturity, vždy jde o 2,5 procenta. "Šikovní pracovníci, kteří se vyučili v oboru, o který je zájem, mohou dosáhnout na vyšší platy než mnozí absolventi, jež vystudovali humanitně orientované fakulty vysokých škol," podotkl Kozub.

Skoro sedm lidí z deseti má obavu, že jejich výdaje v roce 2016 vzrostou. Na 16 procent se dokonce bojí, že se zvýší výrazně. Odborníci je nicméně uklidňují. "Ceny, které Češi platí za klasické nutné měsíční výdaje, jako jsou potraviny a energie, by měly zůstat na stejné hladině. Neví se sice, jak budou kolísat ceny za pohonné hmoty, ale například u elektřiny se dokonce očekává zlevnění," upozornil Kozub. Tomu, že by platil méně, však věří jen každý pětadvacátý Čech. Nejoptimističtější mezi nimi jsou mladí lidé do 29 let.

Věšina lidí s příjmy nevystačí

Respondenti zároveň tvrdí, že jim současné příjmy nestačí na pokrytí plánovaných nákladů, skoro dvě třetiny by potřebovaly k vyžití vyšší částku.

Ačkoliv se z některých odpovědí zdá, že se Čechům nedaří dobře, většina z nich plánuje v roce 2016 investovat do nového vybavení domácnosti, dovolené, nákupu elektroniky nebo do bydlení. Na 70 procent respondentů plánuje, že si zaplatí dovolenou, nejčastěji s cenou do 15.000 korun. Vybavit svou domácnost novou elektronikou či nábytkem chce více než polovina lidí.

Pokud už Češi plánují utrácet, v drtivé většině počítají s tím, že vše zaplatí z úspor. Výraznou výjimkou je koupě auta, tam se 13 procent lidí plánuje spolehnout na leasing.

Více než devět lidí z deseti je přesvědčeno, že si letos nevezme půjčku, více tomu věří ženy. Naopak devět procent respondentů plánuje, že si úvěr vyřídí určitě nebo s velkou pravděpodobností. Nejčastěji jde o částky nad 100.000 Kč, které investují do bydlení či rekonstrukce.

Autor: ČTK

18.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO
Požár se snažilo zkrotit pět hasičských jednotek. Plameny ale dům zničily.

FOTO: Zapálil si dům a pokusil se o sebevraždu. Kvůli exekuci

Varnsdorf – Do dluhové pasti, která ho dohnala až 
k dvěma zoufalým činům, se dostal muž z Varnsdorfu. Tento týden měl kvůli exekuci přijít o dům ve Studánce. Na poslední chvíli se ho proto rozhodl zapálit. Sám se následně pokusil o sebevraždu.

Osmdesátiprocentní podíl českých potravin v obchodech? Požadavek mimo mísu

Dvě třetiny až 80 procent potravinářského zboží v obchodech má být české. Vláda to má zařídit. S tímto požadavkem přišla agrární a potravinářská lobby na agrosalonu Země živitelka. Nekonečný seriál o vyděračských obchodních řetězcích a nebohých dodavatelích se tímto definitivně zařadil mezi filmy pro pamětníky z éry bolševika.

Na školních potřebách vedou motivy z animovaných filmů

Praha - Nejpopulárnějšími motivy na školních potřebách zůstávají postavy z animovaných filmů. U dívek je to film Ledové království, seriál Winx či motiv sovy. Mezi nejprodávanější motivy pro kluky patří Mimoni, sága Star Wars, dinosauři, fotbal a auta. Rodiče letos mají větší zájem o kvalitní školní potřeby. V letošním roce také podstatně víc lidí nechává nákup na poslední chvíli, slevové akce v řetězcích na začátku září vrcholí a slevy dosahují desítek procent. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies