Koupi nového vozu odkládali kvůli krizi, nechtěli se prý zadlužovat. Teď ale nové auto potřebují. To staré je rozbité a oprava by byla příliš drahá. A jak z této situace ven? Koupit ojetinu v autobazaru.

Podle expertů je toto jeden z důvodů, proč se trhu s ojetými vozy daří lépe než v minulých měsících. V bazarech se prodává o dvě třetiny více vozů než v lednu a o deset procent více než v loňském roce.

"Řada zákazníků za poslední dva roky nákup vozu odkládala a teď si musí koupit novější automobil, protože náklady na údržbu toho starého jsou už neúměrně vysoké," řekl Deníku Luboš Vorlík ze společnosti Auto Diskont.

Nejlépe se prodávají především dražší vozy, jejichž cena přesahuje dvě stě tisíc korun. Tvrdí to alespoň autobazar AAA Auto, v jehož prodejní síti stoupl zájem především o vozy VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 407. Větší zájem je i o luxusní vozy typu Audi Q7 či BMW X5. Lidé se dokonce začali vracet i k automobilům s dieselovými motory, které v minulých letech upadly do nemilosti kvůli dražší naftě.

Stále levnější škodovky

Svou oblibu u českých zákazníků neztrácejí ani automobily tuzemské provenience typu Škoda Octavia a Fabia, které v celé řadě autobazarů patří tradičně k nejžádanějším. Přitom ani ony se nevyhnuly cenové dietě. "U modelu Škoda Octavia z roku 2008 průměrná cena za posledního půl roku poklesla téměř o čtvrtinu, z původních 432 tisíc na 335 tisíc korun," říkal ještě v lednu letošního roku Jan Mráz, produktový manažer inzertního serveru Avízo.cz.

Od té doby se cena snížila o dalších deset tisíc. A jinak tomu není ani u starších ročníků.
Jenomže analytici přílišný optimismus mírní. Podle nich nemusí být srovnání mezi lednem a březnem vypovídající. "V zimních měsících jsou prodeje vždycky nižší," říká například Patrik Vyroubal ze společnosti Atlantik. Navíc ekonomická situace českých domácností se nijak výrazně nezlepšila, takže se dá očekávat, že případný nákup vozu ještě posunou.

Jak vybírat auto z druhé ruky

Pro ty, kteří nechtějí při nákupu ojetiny naletět, zpracovalo Sdružení na ochranu vlastníků ojetých automobilů SOVA přehlednou příručku, která je dostupná na adrese www.sdruzeni-sova.cz. Z té třeba vyplývá, že zhruba 40 procent prodávaných automobilů má stočené tachometry a že každých 25 minut se v ČR ukradne jeden vůz.

Každý zájemce by si proto měl dát pozor na takzvaný VIN, tedy identifikační číslo vozu, které nesmí být pozměněno a musí souhlasit s číslem uvedeným v dokladech. Zda nebylo vozidlo kradené, se dá také ověřit v systému Autotracer na internetové adrese zkontrolujsiauto.cz.
Stav a opotřebení motoru se dá poznat podle barvy kouře z výfuku. Například modrá barva indikuje, že motor takzvaně "žere" olej, bílý kouř ukazuje na prasklou hlavu motoru či špatné těsnění pod hlavou.

Bourané auto pak odhalí například "vystřelené" airbagy či jiná tloušťka laku, která se dá změřit speciálním přístrojem.

#nahled|https://g.denik.cz/1/09/0104vojetiny2_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/1/09/0104vojetiny2.jpg|Ceny ojetin v Česku klesají#

Dovézt auto z Německa se vyplatí, ale už ne kvůli ceně

Ceny ojetých automobilů v Česku už jsou zcela srovnatelné s těmi v zahraničí. Může za to krize, která donutila bazary zlevnit, a silná koruna. Podle dovozců se ale auto ze zahraničí stejně vyplatí. Proč? "Především proto, že mají mnohonásobně větší výběr vozů. Zároveň jsou ojetiny obecně v lepším stavu," odpovídá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Češi: notoričtí stáčeči tachometrů

Zahraniční vozy totiž zpravidla jezdí po kvalitnějších silnicích a také jim je věnována větší péče v podobě častějších servisních prohlídek. Čeští prodejci jsou navíc známí jako notoričtí stáčeči tachometrů. Sdružení obrany spotřebitele (SOS) nedávno srovnávalo zahraniční ojetiny prodávané v českých autobazarech a paradoxně přejetím hranic tyto vozy "omládly" o desetitisíce najetých kilometrů.
Podvod za sto tisíc

"Výsledek nám doslova vyrazil dech," říká Jiří Žůrek, právník SOS. "Našli jsme řadu totožných vozidel s tím, že nabídka českého autobazaru inzerovala vůz s podstatně nižším počtem najetých kilometrů, než tomu bylo u toho samého vozu dříve nabízeného v Německu." Jeden dealer prý neváhal proklamovat, že má vůz najeto i o 85 000 kilometrů méně. Tomu odpovídala i podstatně vyšší cena, kterou v porovnání s německým autobazarem požadoval, a to v řádu desetitisíců korun. Na dalším voze SOS odhalila, že prodejce na tachometru stočil neuvěřitelných 100 000 kilometrů.

Pozor, podfuky dělají už i Němci

Jenomže podle společnosti Auto AZ Consulting je třeba si dát velký pozor i na zahraniční prodejce. "V Německu většinou uvedou pravdivý počet najetých kilometrů, ale pouze v kvalitních autobazarech, nejlépe patřících dealerovi nových vozů. Kilometry se stáčejí a další menší či větší podfuky se dělají spíše v menších prodejnách, které nepřísluší k žádné značce," nechal se slyšet Aleš Zich. Tamní prodejci totiž počítají s tím, že když kupec ujede 1000 km, aby si koupil auto, nechce odjet s prázdnou, a proto mu vnutí téměř cokoli. Podle odborníků se dá těmto podfukům poměrně jednoduše předejít. Když zájemce pojede pro inzerované auto, pro jistotu si má vyhledat další prodejce poblíž, aby nemusel kupovat každý vrak a mohl si vybírat.

"Nedávný případ nám tuto praxi potvrdil. Zamýšlené Volvo, které mělo být v perfektním stavu s najetými 120 tisíci kilometry, byl polovrak s nejméně dvojnásobným nájezdem. Nedaleko od něj jsme měli předem vytipovaný vůz, který se ukázal jako skvělý kus za dobrou cenu. Nebýt zkušeností z praxe, jeli jsme 1000 kilometrů zbytečně," dodává Aleš Zich.

Čtěte také: Ceny ojetin spadly na rekordně nejnižší mez