Česká mincovna, která je výhradním dodavatelem tuzemských oběžných mincí, očekává v letošním roce nárůst tržeb o zhruba 100 milionů Kč na více než půl miliardy korun. Důvodem je zejména růst prodeje investičního zlata, řekl dnes na tiskové konferenci ředitel společnosti Radek Šolta. Hospodaření podle něj zřejmě skončí kvůli růstu cen zlata podobným výsledkem jako loni, kdy firma vydělala 57 milionů Kč.

Ambicí České mincovny je podle Šolty v příštím roce zvýšení tržeb na 750 milionů Kč a růst zisku na 70 milionů korun. Měl by k tomu přispět i nový produkt společnosti, takzvané smart mince. Jde o investiční mince z ryzího zlata ražené v licenci novozélandské mincovny v nominální hodnotě od 50 do 10.000 novozélandských dolarů. Největší mince váží jeden kilogram a nyní stojí 1,15 milionu korun. Ceny těchto mincí začínají na 84.000 Kč.

Smart mince jsou osvobozeny od DPH

Produkt investičního zlata je výsledkem snahy uspokojit ty investory, kterým nestačí vlastnit jen zlatý slitek, ale chtějí i uměleckou a sběratelskou hodnotu. Smart mince mají charakter investičního zlata, a proto jsou osvobozeny od DPH.

Česká mincovna má od loňského dubna nového vlastníka, kterým je společnost Monetica. Ta vznikla jako konsorcium dvou zájemců, většinu vlastní podnikatel Karel Zoubek. Menšinovým akcionářem firmy je švýcarská společnost Amera, která patří mezi hlavní světové producenty střížků, jež jsou výchozím polotovarem při ražbě mincí. Česká mincovna je jedinou mincovnou na území ČR s licencí ČNB. Od svého vzniku je výhradním dodavatelem oběžných a pamětních mincí pro potřeby ČNB. Vedle toho rozvíjí vlastní výrobu medailí, replik historických mincí, žetonů, medailonků a nyní i smart mincí.