Čistý zisk Skupiny České dráhy loni dosáhl podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) 882 milionů korun. Je to vůbec nejlepší výsledek od roku 2009, kdy České dráhy začaly podle IFRS konsolidovat a emisemi dluhopisů vstoupily na kapitálové trhy. Zlepšení hlásí osobní i nákladní doprava a dařilo se také všem dceřiným společnostem. Meziročně se hospodaření skupiny zlepšilo o téměř 2,23 miliardy korun.

„Loni se nám podařilo zlepšit mezinárodní rating na stupeň Baa2, výhodně jsme refinancovali starší dluhopisy z roku 2011 v nominální výši 300 milionů eur a dokončili jsme dlouho připravovaný prodej části závodu Správě železniční dopravní cesty," říká generální ředitel a předseda představenstva Pavel Krtek. „Jde o důležité kroky, které nám pomohou postupně docílit vyrovnané hospodaření i v segmentu osobní dopravy," dodává. Samotné mateřské České dráhy se jako entita loni podle českých účetních standardů již dostaly na červenou nulu.

Nové elektrické vlaky InterPanter (vlevo), které pro mezinárodní a dálkovou dopravu objednaly České dráhy (ČD), budou vozit s novým jízdním řádem cestující na rychlíkových linkách z Olomouce do Brna a z Prahy do Brna.
České dráhy se připravují na stávku řidičů autobusů v krajích

Vyššími tržbami přispěla podle IFRS k lepšímu meziročnímu výsledku skupiny osobní doprava. Jen z prodeje jízdních dokladů to bylo o bezmála 260 milionů korun více, což souvisí s růstem počtu cestujících, kterých bylo celkem 171,5 milionu.

„Pozitivní trend jsme zaznamenali hlavně v mezinárodní, ale také ve vnitrostátní příměstské dopravě, kde jsou naše vlaky součástí integrovaných dopravních systémů. Zúročují se tím pokračující investice do modernizace vozidel a do zkvalitňování služeb. Ačkoliv osobní doprava skončila ztrátou, oproti roku 2015 se zlepšila o téměř 780 milionů korun," hodnotí loňský rok Pavel Krtek a upozorňuje na významné úspory nákladů. „Ruku v ruce s růstem tržeb nám klesaly některé výdaje. O téměř 100 milionů korun se například snížily náklady výkonové spotřeby a díky již zmíněné emisi dluhopisů na jaře 2016 jsme ušetřili 67 milionů korun na úrokových nákladech," dodává Krtek. Samotná osobní doprava sice skončila i loni podle Mezinárodních standardů pro účetní výkaznictví (IFRS) ztrátou 644 milionů korun, lepší tržby a úspěšné prodeje majetku však vedly k dosažení celkově dobrého výsledku mateřské společnosti České dráhy. 

České dráhy informační tabule
České dráhy nesouhlasejí s pokutou od ÚOHS

Vysoce zisková byla loni nákladní doprava. „Podle IFRS skončilo loňské hospodaření s čistým ziskem 935 milionů korun, což představuje meziroční zlepšení o 359 milionů korun," komentuje úspěch akciové společnosti ČD Cargo Krtek. Rok 2016 byl pro ni přitom velmi náročný. Sílící konkurenční boj mezi železničními a silničními dopravci nebo zpomalení růstu čínské ekonomiky, které způsobilo pokles výkonů u většiny operátorů kombinované dopravy, se podepsaly na snížení tržeb z přepravy zboží na domácím trhu. Naproti tomu se ale dařilo v zahraničí. Stejně jako osobní doprava, i ČD Cargo šetřilo náklady spojené s nákupem trakční energie a paliva a pozitivně se v jeho ekonomice projevila rovněž sleva za železniční dopravní cestu pro přepravu jednotlivých vozových zásilek. „Celkově tak hospodářský výsledek předčil očekávání a pomohl Skupině ČD dosáhnout výrazného zisku," uzavírá Pavel Krtek.

Drážní úřad
České dráhy se odvolaly ve sporu s RegioJetem k Drážnímu úřadu