VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České dráhy odmítly dát poslanci Stanjurovi některé ekonomické údaje

Praha - České dráhy (ČD) odmítly s odvoláním na obchodní tajemství poskytnout některé ekonomické údaje o jednotlivých provozovaných linkách. Vyplývá to z odpovědi ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na interpelaci Zbyňka Stanjury (ODS), která se týká otevírání trhu osobní železniční dopravy. Stanjura žádal o údaje v souvislosti s tratí mezi Prahou a Ostravou, na níž poskytuje služby více dopravců. U ČD podle něho existuje riziko, že na provoz přispívá ze státem dotovaných linek. Stanjura nebyl s ministrovou odpovědí spokojen a o věci se bude debatovat na sněmovním plénu.

1.9.2015 1 AKTUALIZOVÁNO 1.9.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Bývalý ministr dopravy Stanjura poznamenal, že stát opakovaně vyhlašuje, že na trati Praha – Ostrava nekryje ztrátu z veřejných rozpočtů. „U soukromých dopravců to jistě platí, u Českých drah existuje riziko křížového financování," napsal v interpelaci. Podezření by bylo podle něho možné vyloučit jen tím, že se zveřejní náklady a výnosy ČD na jednotlivých linkách. Stanjura chtěl údaje u 12 tratí.

Obchodní tajemství

Ministerstvo dopravy požadovaná data nemá, vyplynulo z Ťokovy odpovědi. Některé údaje představují podle něho služby provozované na komerční riziko dopravce, u objednávaných vlaků má úřad prý jen data nutná zejména k výpočtu kompenzací. „Žádost proto ministerstvo dopravy postoupilo dopravci, který však sdělil, že předmětná data pokládá za své obchodní tajemství a s odvoláním na to není připraven informace poskytnout," uvedl Ťok.

Majitel konkurenční firmy RegioJet Radim Jančura soudí, že ziskový provoz ČD na trati Praha – Ostrava reálný není. Na podobnou trat Praha – Vsetín – Žilina pobírají podle něho stamilionové dotace. „Buď tedy vlaky ČD na trase Praha – Ostrava nejsou ziskové a existuje reálné riziko, že je České dráhy financují nedovoleným křížovým financováním z dotovaných spojů, nebo na dalších trasách nárokují ČD neoprávněně dotaci, kterou by neměly pobírat," sdělil dnes Jančura.

Liberalizace trhu

Stanjura připomněl taky někdejší harmonogram, podle kterého měla ze soutěže vzejít už pro jízdní řád na roky 2015/2016 obsluha pěti rychlíkových tratí. Postěžoval si na to, že další ministři termíny jen odsouvali. Ťok odpověděl, že liberalizace trhu formou nabídkových řízení je dlouhodobým záměrem ministerstva. Podotkl, že proces nabídkového řízení trvá dva až čtyři roky.

Otevírání trhu by se mělo podle Ťoka sladit s unijními dotacemi na pořízení vlaků. Jde podle něho celkem o devět miliard korun, které by měly být přiděleny vesměs do konce roku 2018. Předběžně jde o linky Plzeň – Most, Liberec – Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem a Děčín a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc, uvedl ministr.

Na linku Brno – Břeclav – Olomouc ministerstvo uzavře smlouvu ještě letos přímým zadáním, protože chce využít asi miliardovou unijní dotaci, která musí být proplacena do konce roku. Na linku Plzeň – Most už byla soutěž vypsaná, další nabídková řízení by se mohla začít v následujících dvou letech.

Autor: ČTK

1.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies