Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České dráhy odmítly dát poslanci Stanjurovi některé ekonomické údaje

Praha - České dráhy (ČD) odmítly s odvoláním na obchodní tajemství poskytnout některé ekonomické údaje o jednotlivých provozovaných linkách. Vyplývá to z odpovědi ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na interpelaci Zbyňka Stanjury (ODS), která se týká otevírání trhu osobní železniční dopravy. Stanjura žádal o údaje v souvislosti s tratí mezi Prahou a Ostravou, na níž poskytuje služby více dopravců. U ČD podle něho existuje riziko, že na provoz přispívá ze státem dotovaných linek. Stanjura nebyl s ministrovou odpovědí spokojen a o věci se bude debatovat na sněmovním plénu.

1.9.2015 1 AKTUALIZOVÁNO 1.9.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Bývalý ministr dopravy Stanjura poznamenal, že stát opakovaně vyhlašuje, že na trati Praha – Ostrava nekryje ztrátu z veřejných rozpočtů. „U soukromých dopravců to jistě platí, u Českých drah existuje riziko křížového financování," napsal v interpelaci. Podezření by bylo podle něho možné vyloučit jen tím, že se zveřejní náklady a výnosy ČD na jednotlivých linkách. Stanjura chtěl údaje u 12 tratí.

Obchodní tajemství

Ministerstvo dopravy požadovaná data nemá, vyplynulo z Ťokovy odpovědi. Některé údaje představují podle něho služby provozované na komerční riziko dopravce, u objednávaných vlaků má úřad prý jen data nutná zejména k výpočtu kompenzací. „Žádost proto ministerstvo dopravy postoupilo dopravci, který však sdělil, že předmětná data pokládá za své obchodní tajemství a s odvoláním na to není připraven informace poskytnout," uvedl Ťok.

Majitel konkurenční firmy RegioJet Radim Jančura soudí, že ziskový provoz ČD na trati Praha – Ostrava reálný není. Na podobnou trat Praha – Vsetín – Žilina pobírají podle něho stamilionové dotace. „Buď tedy vlaky ČD na trase Praha – Ostrava nejsou ziskové a existuje reálné riziko, že je České dráhy financují nedovoleným křížovým financováním z dotovaných spojů, nebo na dalších trasách nárokují ČD neoprávněně dotaci, kterou by neměly pobírat," sdělil dnes Jančura.

Liberalizace trhu

Stanjura připomněl taky někdejší harmonogram, podle kterého měla ze soutěže vzejít už pro jízdní řád na roky 2015/2016 obsluha pěti rychlíkových tratí. Postěžoval si na to, že další ministři termíny jen odsouvali. Ťok odpověděl, že liberalizace trhu formou nabídkových řízení je dlouhodobým záměrem ministerstva. Podotkl, že proces nabídkového řízení trvá dva až čtyři roky.

Otevírání trhu by se mělo podle Ťoka sladit s unijními dotacemi na pořízení vlaků. Jde podle něho celkem o devět miliard korun, které by měly být přiděleny vesměs do konce roku 2018. Předběžně jde o linky Plzeň – Most, Liberec – Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem a Děčín a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc, uvedl ministr.

Na linku Brno – Břeclav – Olomouc ministerstvo uzavře smlouvu ještě letos přímým zadáním, protože chce využít asi miliardovou unijní dotaci, která musí být proplacena do konce roku. Na linku Plzeň – Most už byla soutěž vypsaná, další nabídková řízení by se mohla začít v následujících dvou letech.

Autor: ČTK

1.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení