VYBERTE SI REGION

České dráhy odmítly dát poslanci Stanjurovi některé ekonomické údaje

Praha - České dráhy (ČD) odmítly s odvoláním na obchodní tajemství poskytnout některé ekonomické údaje o jednotlivých provozovaných linkách. Vyplývá to z odpovědi ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na interpelaci Zbyňka Stanjury (ODS), která se týká otevírání trhu osobní železniční dopravy. Stanjura žádal o údaje v souvislosti s tratí mezi Prahou a Ostravou, na níž poskytuje služby více dopravců. U ČD podle něho existuje riziko, že na provoz přispívá ze státem dotovaných linek. Stanjura nebyl s ministrovou odpovědí spokojen a o věci se bude debatovat na sněmovním plénu.

1.9.2015 1 AKTUALIZOVÁNO 1.9.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Bývalý ministr dopravy Stanjura poznamenal, že stát opakovaně vyhlašuje, že na trati Praha – Ostrava nekryje ztrátu z veřejných rozpočtů. „U soukromých dopravců to jistě platí, u Českých drah existuje riziko křížového financování," napsal v interpelaci. Podezření by bylo podle něho možné vyloučit jen tím, že se zveřejní náklady a výnosy ČD na jednotlivých linkách. Stanjura chtěl údaje u 12 tratí.

Obchodní tajemství

Ministerstvo dopravy požadovaná data nemá, vyplynulo z Ťokovy odpovědi. Některé údaje představují podle něho služby provozované na komerční riziko dopravce, u objednávaných vlaků má úřad prý jen data nutná zejména k výpočtu kompenzací. „Žádost proto ministerstvo dopravy postoupilo dopravci, který však sdělil, že předmětná data pokládá za své obchodní tajemství a s odvoláním na to není připraven informace poskytnout," uvedl Ťok.

Majitel konkurenční firmy RegioJet Radim Jančura soudí, že ziskový provoz ČD na trati Praha – Ostrava reálný není. Na podobnou trat Praha – Vsetín – Žilina pobírají podle něho stamilionové dotace. „Buď tedy vlaky ČD na trase Praha – Ostrava nejsou ziskové a existuje reálné riziko, že je České dráhy financují nedovoleným křížovým financováním z dotovaných spojů, nebo na dalších trasách nárokují ČD neoprávněně dotaci, kterou by neměly pobírat," sdělil dnes Jančura.

Liberalizace trhu

Stanjura připomněl taky někdejší harmonogram, podle kterého měla ze soutěže vzejít už pro jízdní řád na roky 2015/2016 obsluha pěti rychlíkových tratí. Postěžoval si na to, že další ministři termíny jen odsouvali. Ťok odpověděl, že liberalizace trhu formou nabídkových řízení je dlouhodobým záměrem ministerstva. Podotkl, že proces nabídkového řízení trvá dva až čtyři roky.

Otevírání trhu by se mělo podle Ťoka sladit s unijními dotacemi na pořízení vlaků. Jde podle něho celkem o devět miliard korun, které by měly být přiděleny vesměs do konce roku 2018. Předběžně jde o linky Plzeň – Most, Liberec – Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb a Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem a Děčín a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc, uvedl ministr.

Na linku Brno – Břeclav – Olomouc ministerstvo uzavře smlouvu ještě letos přímým zadáním, protože chce využít asi miliardovou unijní dotaci, která musí být proplacena do konce roku. Na linku Plzeň – Most už byla soutěž vypsaná, další nabídková řízení by se mohla začít v následujících dvou letech.

Autor: ČTK

1.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies