VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy zaplatí stamilionovou pokutu za dominanci

Praha - České dráhy mají podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit 254 milionů za zneužití dominantního postavení na trhu v nákladní dopravě.

12.5.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

První rozhodnutí přitom padlo už loni v červenci, kdy ÚOHS stanovil pokutu na 270 milionů. Na základě rozkladu Českých drah ji nyní o 16 milionů snížil, přesto jde o jednu z nejvyšších pokut, kterou kdy úřad udělil. ÚOHS tvrdí, že ČD zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly různé ceny.

Výhodnější podmínky České dráhy poskytovaly především zákazníkům, jimž byla nabídnuta přeprava od konkurenčních firem. Konkurenti Českých drah přitom neměli možnost na takovou cenovou politiku adekvátně reagovat,“ míní místopředseda ÚOHS Robert Neruda.

Podle něj ČD také pochybily, když bez objektivních důvodů odmítly uzavřít smlouvu o zákaznickém tarifu svým konkurentům SPEDIT TRANS a ŠPED-TRANS Levice. „V konečném důsledku tak bylo těmto společnostem znemožněno, respektive výrazně ztíženo další působení na trhu,“ míní Neruda. České dráhy se však chtějí bránit i proti novému rozhodnutí.

„Budeme žádat o odložení splatnosti a v zákonné lhůtě podáme správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně, kde se budeme domáhat zrušení rozhodnutí,“ říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle ČD úřad špatně vymezil takzvaný relevantní trh. Podle nich nelze do trhu v nákladní dopravě počítat pouze železnici. „V nákladní dopravě ČD Cargo významně konkuruje kamionová doprava, která se na tomto trhu podílí 75 procenty,“ upozorňuje generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Dráhy se také brání, že opatření k nápravě údajných pochybení už přijaly, přičemž ÚHOS tato opatření shledal jako dostatečná. „Podle zákona měl úřad v takovém případě řízení zastavit, což neudělal,“ stěžuje si Žaluda. Pokud by České dráhy musely pokutu zaplatit, mělo by to podle něj zásadní dopad na hospodaření společnosti. „Navíc nevidím důvod, proč by měly pokutu platit České dráhy, tedy provozovatel ztrátové osobní dopravy,“ říká Žaluda. V případě, že soud rozhodnutí ÚOHS potvrdí, budou dráhy požadovat, aby částku uhradila dceřiná společnost ČD Cargo, která v současnosti nákladní dopravu provozuje.

Autor: Martin Dohnal

12.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pokus o puč ve Venezuele
1 10

Venezuelská krize: policista ve vrtulníku zaútočil na Nejvyšší soud

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies