Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České dráhy řeší odškodnění za zpoždění vlaků

Praha - Evropská unie do konce roku zavede nařízení o zkvalitnění služeb pro cestující vlakem. To zahrnuje i odškodnění za zpoždění.

13.8.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zuzana Škvrnová

Budou dráhy vracet jízdné za zpoždění na všech spojích?

Ministerstvo dopravy ČR ale zažádalo o odložení nařízení pro regionální spoje.

Deset, patnáct, dvacet, … šedesát. Čekáte hodinu na nástupišti a vlak nikde? Častá zpoždění na hlavní trati Hradec Králové – Praha znají především ti, kteří dojíždí denně do Prahy. Ne vždy je závada na straně Českých drah.

Vracení jízdného při zpoždění, které je běžné u mezinárodních a dálkových spojů, má být zavedeno také pro regionální spoje. To se ale Ministerstvo dopravy ČR zatím snaží oddálit.

„Čtyřicet procent všech zpoždění vzniká v důsledku problémů na infrastruktuře, za což neodpovídá žádná dopravní společnost. Kvůli závadám na vozech a lokomotivách, což je z viny Českých drah, je zpožděno jen přibližně patnáct procent spojů,“ vysvětlil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Za 120 minut vrácení půlky ceny

Také odškodněním za zpoždění vlaku se zabývá nové nařízení Evropské unie o právech cestujících v železniční dopravě. To vejde v platnost ve všech zemích EU včetně České republiky 3. prosince letošního roku.

Co konkrétně nařízení obsahuje? Ošetřeno je tu očekávané zpoždění, které přesáhne 60 minut, navrácením jízdného v plné výši nebo možností pokračování v cestě za srovnatelných podmínek přepravy. Pokud se vlak zpozdí během přepravy o šedesát a více minut, může se cestující přihlásit o 25 procent z ceny jízdného, v případě zpoždění nad 120 minut má cestující nárok na vrácení poloviny ceny.

Zpoždění nad 60 minut je pro dopravce zároveň pokynem k zajištění podle situace potřebného občerstvení, ubytování nebo náhradní přepravy. Nové nařízení EU upravuje také finanční odškodnění za ztrátu zavazadla a smrt nebo zranění cestujícího. Udrží česká železniční doprava a její služby krok s Evropou?

Není dostatek prostředků

Nařízení se týká všech vlakových spojů, tedy dálkových a mezinárodních, stejně tak městských, příměstských a regionálních. U těchto tratí nižší úrovně mohou státy požádat o výjimku z nařízení a právě o tu zažádalo české ministerstvo dopravy. Na další výdaje spojené s vyplácením odškodného podle evropského nařízení také u regionálních spojů zřejmě není dostatek prostředků.

„České dráhy už dnes odškodňují cestující za zpoždění mezinárodních vlaků i některých vnitrostátních spojů, ještě před zavedením evropského nařízení,“ potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Konkrétně, podle tiskového oddělení ČD, vrací cenu rezervace u vlaků SC Pendolino při větším než hodinovém zpoždění a celé jízdné, když cestující odmítne kvůli zpoždění cestu, a to už při pětiminutovém zpoždění.

„O přechodné období mají dle mého mínění zájem všichni dopravci, kteří jezdí na dopravní síti ČR,“ dodal Šťáhlavský.

Autor: Olga Havránková

13.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Modrý pes v Indii.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Rozsáhlé požáry v Chorvatsku.
1 7

Chorvatsko sužují požáry, v některých oblastech vybuchly staré miny

AKTUALIZOVÁNO

USA uvalily nové sankce na čínské i ruské firmy, za podporu KLDR

Desítky čínských a ruských subjektů budou zatíženy novými sankcemi, které na ně uvalily Spojené státy. Důvodem je jejich „podpora“ Severní Koreje. Konkrétně jejího jaderného programu, proti kterému USA dlouhodobě vystupují. Sankce se mají týkat jak firem, tak i jednotlivců.

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.  

Tuny drahocenného lithia chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Těžba vzácného kovu lithia na hoře Cínovci v Krušných Horách by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení