VYBERTE SI REGION

České dráhy řeší odškodnění za zpoždění vlaků

Praha - Evropská unie do konce roku zavede nařízení o zkvalitnění služeb pro cestující vlakem. To zahrnuje i odškodnění za zpoždění.

13.8.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zuzana Škvrnová

Budou dráhy vracet jízdné za zpoždění na všech spojích?

Ministerstvo dopravy ČR ale zažádalo o odložení nařízení pro regionální spoje.

Deset, patnáct, dvacet, … šedesát. Čekáte hodinu na nástupišti a vlak nikde? Častá zpoždění na hlavní trati Hradec Králové – Praha znají především ti, kteří dojíždí denně do Prahy. Ne vždy je závada na straně Českých drah.

Vracení jízdného při zpoždění, které je běžné u mezinárodních a dálkových spojů, má být zavedeno také pro regionální spoje. To se ale Ministerstvo dopravy ČR zatím snaží oddálit.

„Čtyřicet procent všech zpoždění vzniká v důsledku problémů na infrastruktuře, za což neodpovídá žádná dopravní společnost. Kvůli závadám na vozech a lokomotivách, což je z viny Českých drah, je zpožděno jen přibližně patnáct procent spojů,“ vysvětlil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Za 120 minut vrácení půlky ceny

Také odškodněním za zpoždění vlaku se zabývá nové nařízení Evropské unie o právech cestujících v železniční dopravě. To vejde v platnost ve všech zemích EU včetně České republiky 3. prosince letošního roku.

Co konkrétně nařízení obsahuje? Ošetřeno je tu očekávané zpoždění, které přesáhne 60 minut, navrácením jízdného v plné výši nebo možností pokračování v cestě za srovnatelných podmínek přepravy. Pokud se vlak zpozdí během přepravy o šedesát a více minut, může se cestující přihlásit o 25 procent z ceny jízdného, v případě zpoždění nad 120 minut má cestující nárok na vrácení poloviny ceny.

Zpoždění nad 60 minut je pro dopravce zároveň pokynem k zajištění podle situace potřebného občerstvení, ubytování nebo náhradní přepravy. Nové nařízení EU upravuje také finanční odškodnění za ztrátu zavazadla a smrt nebo zranění cestujícího. Udrží česká železniční doprava a její služby krok s Evropou?

Není dostatek prostředků

Nařízení se týká všech vlakových spojů, tedy dálkových a mezinárodních, stejně tak městských, příměstských a regionálních. U těchto tratí nižší úrovně mohou státy požádat o výjimku z nařízení a právě o tu zažádalo české ministerstvo dopravy. Na další výdaje spojené s vyplácením odškodného podle evropského nařízení také u regionálních spojů zřejmě není dostatek prostředků.

„České dráhy už dnes odškodňují cestující za zpoždění mezinárodních vlaků i některých vnitrostátních spojů, ještě před zavedením evropského nařízení,“ potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Konkrétně, podle tiskového oddělení ČD, vrací cenu rezervace u vlaků SC Pendolino při větším než hodinovém zpoždění a celé jízdné, když cestující odmítne kvůli zpoždění cestu, a to už při pětiminutovém zpoždění.

„O přechodné období mají dle mého mínění zájem všichni dopravci, kteří jezdí na dopravní síti ČR,“ dodal Šťáhlavský.

Autor: Olga Havránková

13.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies