VYBERTE SI REGION

České dráhy šetří a sníží počty vagónů

Brno - Regionální dopravu v Jihomoravském kraji čekají změny. České dráhy se v pátek v dodatku ke smlouvě uzavřené s krajem zavázaly ke snižování nákladů.

18.9.2009 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Mimo jiné to bude znamenat třeba snížení počtu vagónů na regionálních trasách. Zároveň dráhy slibují modernizaci vozového parku.

Místo vlaků se šesti vagóny teď bude po regionálních trasách jezdit vagónů jen pět. „Bude to sice pro cestující méně komfortní, protože zřejmě budou muset stát, ale dosud nám na mnoha místech kraje jezdily poloprázdné vlaky, a to ohromně zvyšovalo naše náklady,“ uvedl ředitel jihomoravského centra osobní dopravy Pavel Karšulín.

Dodal, že cestující si snad zvyknou bez nějakých větších potíží. „Například cesta z Brna do Adamova trvá asi deset minut. Potom se vlak vyprázdní natolik, že ostatní cestující už si sednou bez problémů. A stát deset minut snad vydrží každý, koneckonců v tramvajích je to běžné,“ řekl Karšulín. Snížení počtu vagónů podle něj ušetří asi deset milionů korun.

Kromě snížení nákladů chtějí České dráhy modernizovat vozový park. „Současné soupravy jsou asi pětadvacet let staré, těžké a energeticky nevýhodné. Modernizace proto přinese úspory a větší pohodlí pro cestující,“ slíbil Karšulín.

Starosta Adamova Jiří Němec zatím neví, jak se k nové situaci postavit. „Zatím nedokážu odhadnout, jak moc se to lidí u nás dotkne. Pokud se počet vagónů sníží jen u spojů mimo špičku, asi to bude v pořádku. Ve špičce by to však lidem mohlo cestu opravdu znepříjemnit,“ myslí si Němec.

520 miliónů za provoz vlaků

Dodatek ke smlouvě s Českými drahami mimo jiné stanovuje, kolik peněz zaplatí Jihomoravský kraj za provoz vlaků. Letos to bude pět set dvacet milionů korun. To je asi o pětadvacet milionů víc než loni. „Nepokládám ten nárůst za nějak výrazný. Promítlo se do něj totiž hlavně dokončování posledních etap Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje,“ řekl krajský radní Jaroslav Pospíšil, který dodatek ke smlouvě v pátek v Brně podepisoval. Dvacet milionů korun jsou podle něj výdaje za žákovské jízdné, které musí České dráhy garantovat a kraj jim potom proplácí ztráty.

Oněch pět set dvacet milionů korun zaplatí kraj z vlastní kapsy. Dalších necelých čtyři sta milionů přidá na regionální dopravu stát. „Po několikaměsíčním jednání se Asociaci krajů podařilo dohodnout se státem. Máme teď zaručen na deset let dopředu pevný příspěvek na dopravu tři sta osmdesát milionů korun ročně,“ pochlubil se hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Státní dotace si velmi cení. „Nevěděli jsme, jestli nám stát vůbec nějaké peníze dá. Takže nás to velmi potěšilo, výrazně to přispěje k udržení regionální dopravy na tak vysoké úrovni, na jaké v současnosti je,“ řekl Hašek.

Dotace pomůže udržet úroveň

Státní dotace si velmi cení. „Nevěděli jsme, jestli nám stát vůbec nějaké peníze dá. Takže nás to velmi potěšilo, výrazně to přispěje k udržení regionální dopravy na tak vysoké úrovni, na jaké v současnosti je,“ řekl Hašek.

Nějaké peníze se kraji nejspíš ještě vrátí z pokut, které uděluje Českým drahám za zpoždění. „My nemůžeme odpovídat za zdržení, která vznikají z důvodů oprav tratí. Koleje totiž vlastní stát, a dokud na nich bude pracovat a stavět, my s tím nemůžeme nic dělat. Za zpoždění, která způsobí například výpravčí nebo vlaková četa, ale odpovědnost přebíráme,“ vysvětlil Karšulín, za co je může kraj pokutovat. Loni tak na pokutách kraji zaplatili asi devět set tisíc korun.

Autor: Markéta Forró

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies