Základní otázka zní: Musí mít lokálka kdesi v českém pohraničí podobné vybavení jako hlavní trať? Na odpovědi, kterou se nyní snaží nalézt Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy, do značné míry závisí osud české regionální železnice.

Nádraží Jedlová.
Stát napumpuje do železnice přes miliardu. Vlaky zrychlí

„Pokud ano, bude to znamenat v případě jejich modernizace i vybudování podchodů, výtahů či jiných bezbariérových přístupů, například centrálních přechodů a dalších prvků,“ říká ředitel strategie SŽDC Radek Čech. Modernizace takové tratě by pak v mnoha případech nepřicházela kvůli vysokým nákladům v úvahu. Řada tratí by tak spěla k neodvratnému konci.

Nabízí se ale jedno řešení. Lokálky, na které nezajíždějí vlaky z hlavních tratí, by mohly získat výjimku tím, že by se přeřadily z kategorie regionální dráha do kategorie místní dráha. Ta v zákoně již existuje, zatím do ní ale spadají jen tratě bez pravidelné dopravy. „Bude třeba předefinovat pojem místní dráha a tratě v této kategorii následně z nových pravidel vyloučit,“ doplnil manažer. Zda to bude stačit, ale není jasné. Konečné slovo by měl odbor na úřadu vlády, který posuzuje slučitelnost českého práva s právem Evropské unie, a následně Evropská komise.

Přejdou kraje na levnější autobusy?

Podobně žhavým tématem ve vztahu k dalšímu osudu lokálek je zavádění evropského zabezpečovacího systému, který je znám pod zkratkou ETCS. Řídí se přitom stejnými pravidly jako bezbariérové přístupy.

Nehoda u Střechova na dálnici D1.
Piráty silnic na D1 opět hlídá úsekové měření rychlosti. Kde jej najdeme?

Povinnost modernizovat lokálky podle všech unijních standardů včetně ETCS by jakoukoliv jejich rekonstrukci odkázala mimo finanční možnosti státu. Zároveň by krajům prodražila provoz vlaků, neboť nové stroje splňující všechny potřebné standardy jsou výrazně dražší.

Podle Čecha ale brambor zvaný ETCS není zdaleka tak horký, neboť pro tratě do rychlosti 100 kilometrů v hodině není třeba žádný vlakový zabezpečovač. Roli hraje i zdroj peněz. Pokud se bude modernizace dít za evropské peníze, bude ETCS povinné, za národní peníze si může investor (do rychlosti do sto kilometrů v hodině) pořídit i jiné zabezpečovací zařízení.

Evropským zabezpečovacím systémem nicméně bude třeba osadit tratě, které – byť lokální – vedou do uzlových stanic. To samo o sobě může stačit, aby kraj raději objednal výrazně levnější autobusy.

První tramvaj švýcarského výrobce Stadler dorazila do Ostravy, 23. dubna 2018.
Tramvaj od Stadleru už je v Ostravě. Celkem jich město získá čtyřicet